На початку століття в Україні, як і в усій Європі, запанував новий художній стиль - модерн, останній з великих художніх стилів європейського мистецтва. На думку провідників цього стилю, мистецтво передовсім має бути красивим. Живопис і графіка стилю модерн представлені творчістю таких яскравих митців, як Михайло Жук, Олекса Новаківський, Абрам Маневич, Георгій Нарбут. Михайло Жук. «Казка» МОДЕРН (від французького “новітній”, “сучасний”) – стильовий напрям у європейському та американському мистецтві (переважно в архітектурі, образотворчому й декоративно-ужитковому мистецтві) кінця ХІХ — поч. ХХ ст. Основні його елементи - використання синусоїдальних ліній, стилізованих квітів, язиків полум'я.
Жук Михайло Іванович (1883-1963) Український художник, графік. Намалював понад 20 портретів відомих українських діячів культури, ілюстрував багато творів українських письменників. Написав спогади про Л. Українку, І. Франка, М.Коцюбинського. Захоплювався фотографією, писав вірші та прозу. Був різнобічним графіком: силует, екслібрис, сучасні укр. шрифти. Володів техніками офорту, сухої голки, ксилографії, лінографії.
Олекса Новаківський 1872–1935 Автопортрет. 1911 Одна з найяскравіших постатей в історії української культури ХХ століття. Митець творив нову естетику в українському мистецтві, синтезувавши у своїх полотнах багатство традицій української формотворчості, фольклору, міфології, релігійного живопису із модерними здобутками західноєвропейського малярства. Мав власний неповторний стиль. У канву своїх різножанрових полотен Олекса Новаківський вводить розмаїття знаків-символів, які наповнюють і художню мову, і образне полотно алюзіями, алегоріями та метафорами.
А. Маневич. Автопортрет Серед митців, що прокладали дорогу українському живопису в широкий світ, був Абрам Маневич, життєвий шлях якого проліг від берегів Дніпра до берегів Гудзону. Європейське визнання прийшло до нього 1913 р. після тріумфальної виставки в паризькій галереї. Самобутнє мистецтво А. Маневича увібрало в себе пленерність імпресіонізму, кольорову площинність і пластику лінійних ритмів модерну, що органічно відповідало особистісному духовному світу майстра, його розумінню природи. А. Маневич - співець провінції: повітових містечок, затишних околиць Києва. Мудрий філософ, він умів відчути за непорушними стінами людських осель тихий сум, за буянням золотих фарб осені – одвічне згасання природи.
А. Маневич. Весна на Куренівці («Симфонія весни») Провідною темою багатьох його композицій виступають дерева: в експресивному переплетенні їхніх стовбурів і віт втілено ідею постійного руху життєвих сил природи. Пейзажі А. Маневича сприймаються як своєрідні симфонії. Художник Д. Бурлюк називав свого друга «диригентом оркестру, в якому фарби грають в унісон, без єдиної фальшивої ноти звучання». Василь Стус так писав про «Симфонія весни»: Пелюсточками, пальцями, руками. Мов жалами співучими, до віт Березових, хистких, бузково-тканих В його лірично-фосфоричний світ.
Графіка першої третини ХХ ст. Графіка першої третини ХХ ст. – це нове явище в історії українського мистецтва, розвиток якого зумовлений активним національно-культурним рухом. Українська графіка означеної доби поєднувала загальноєвропейські мистецькі тенденції та національні особливості.
Універсальністю обдарування, глибоким знанням традицій, своєрідністю трактування стилю модерн вирізняється графічна спадщина Георгія Нарбута. Митець працював у царині силуету, шрифтової композиції, книжкової ілюстрації, геральдики, естампа; був творцем українського державного герба, печатки, банкнот, марок. Ілюстрація до «Енеїди» Івана Котляревського
Серед унікальних українських митців радянського періоду варто згадати ім'я Василя Єрмілова — художника авангардиста, дизайнера конструктивіста – людину, котра завжди прагнула створення нових творчих ідей та вивільнення мистецтва від зображальної функції. В.Єрмілов, Рельєф А, 1920-ті рр
Єрмілов Василь Дмитрович (1894-1968) . Український живописець, графік, монументаліст, художник-конструктор. Автор проєктів: збірних кіосків, агітаційних і книжкових фургонів, трибун-реклам, оформлення упаковок, заводських і фабричних марок (промислова графіка). Займався обробкою шрифтів, створив новий шрифт, малював обкладинки для книжок.
Михайло Гордійович Дерегус (1904-1997) Бульба на чолі війська Український графік і живописець. Народний художник СРСР (1963), член-кореспондент Академії мистецтв СРСР (1958), член-кореспондент Академії мистецтв України (1996), професор (1995). Депутат Верховної Ради Української РСР 5-го скликання. Ілюстрував твори М. Гоголя, І. Котляревського, Л.Українки, Л. Толстого.
Особливе місце серед митців графіки посідає Василь Ілліч Касіян (1896-1976) - український радянський художник, графік, професор Київського художнього інституту. Творчий доробок: оформлення книжок «Вечори на хуторі біля Диканьки» (за М. Гоголем), «Борислав сміється» за повістю І. Франка, ілюстрації до «Кобзаря» та ін.
А. Базилевич. Обкладинка книжки та ілюстрація до «Енеїди» І. Котляревського Представники школи української графіки 1950-х - 1960-х років – А. Базилевич, Г. Якутович, А. Губарев, О. Данченко – звернулися до ілюстрації творів класичної літератури, народних пісень, створювали графічні цикли на історичну тему, використовували традиції гравюри на дереві і металі XVII - XVIII століть.
Георгій Якутович повернув українській гравюрі епічність, звернувся до народних мотивів. Залучення художника до роботи над фільмом «Тіні забутих предків» зовсім не випадкове: перед цим Якутович двічі подорожував Карпатами (у 1952-у та 1958-у роках), проілюстрував повість Михайла Коцюбинського «Fata Morgana», а у 1963 році почав працювати над оформленням книжки “Тіні забутих предків”. Г. Якутович. Афіша до фільму
У XXI столітті графіка Сергія Якутовича стала символом епохи, її яскравою сторінкою, а сам Якутович є унікальним художником, чиї роботи - поза часом та жанрами. Сергій Георгійович Якутович (1952 – 2017) — український художник, графік, книжковий ілюстратор, народний художник України, лауреат Національної премії України ім. Тараса Шевченка, член Національної спілки художників України, член-кореспондент Академії мистецтв України.
Митець мав глибоко індивідуальний почерк, досконало володів різними технічними засобами графічного мистецтва, зокрема офорту. У доробку видатного майстра ілюстрування 160 видань, серед яких і 17 томів модерної української літератури. Упродовж останніх років з ілюстраціями С.Якутовича побачили світ книги, які стали вагомим здобутком національної культури (роман Ліни Костенко «Берестечко») Вартий уваги внесок митця у кінематограф. С.Якутович брав участь у створенні художнього фільму Юрія Іллєнка «Молитва за гетьмана Мазепу», телефільмів «Ще як ми були козаками», «Загублений рай» (за Миколою Гоголем), «Останній гетьман». А у 2005 долучився до масштабного проєкту — фільму Володимира Бортка «Тарас Бульба».