Презентація. Модерна українська проза. Основні риси українського прозового модернізму (О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Стефаник, В. Винниченко). «Нова школа» у прозі.

Про матеріал
Презентація до уроку в 10 класі з української літератури на тему : Модерна українська проза. Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків.. Основні риси українського прозового модернізму (О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Стефаник, В. Винниченко). «Нова школа» у прозі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Модерна українська проза. Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків.. Основні риси українського прозового модернізму (О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Стефаник, В. Винниченко). «Нова школа» у прозі.

Номер слайду 2

Номер слайду 3

1. Який стиль існував у давній українській літературі ХІ ст., коли виникли повчання, літописи, «житія» святих? 2. А у ХІІ ст., коли «писалося» «Слово про похід Ігорів», який стиль існував? 3. Який стиль в літературі існував у ХVІ столітті? 4. Хто назве стиль доби Григорія Сковороди, а саме початку ХVІІІ ст.? 5. Який стиль «панував» у кінці ХVІІІ ст.? 6. Який стиль (напрям) в українській літературі започаткував Г. Квітка-Осно’яненко на початку ХІХ ст.? 7. Яке «забарвлення» мають ранні твори Тараса Шевченка, написані у першій половині ХІХ ст., тобто назвіть стиль? 8. Який стиль притаманний творам І. Нечуя-Левицького та П. Мирного, тобто кінцю ХІХ та початку ХХ ст.?

Номер слайду 4

Модернізм(від французького moderne – “сучасний”) – комплекс літературно-мистецьких напрямів, що виникли наприкінці ХІХ ст. як заперечення натуралізму в художній дійсності, як спростування заангажованості митця і проіснували до кінця ХХ ст. Виник у Франції, пов’язаний з іменами Ш. Бодлера, A. Рембо, П. Верлена, Е. Верхарна, М. Метерлінка, В. Брюсова, О. Блока, Р.-М. Рільке. В українській літературі модернізм набув специфічних рис, ставши перш за все рухом до новітніх європейських течій.

Номер слайду 5

Ознаки модернізмуІнтуїтивний спосіб осягнення світу.Індивідуалізм, зосередження на «Я» автора, героя, читача. Посилена увага до психологізму, позасвідомих сфер душі. Використання символу як засобу осягнення світу. Ліризм (значна увага приділяється почуттям, емоційному стану героя). Естетизм (краса – не тільки у формі, а й у змісті). Умовність (через образи-символи розкриваються позасвідомі, вічні основи буття). Волюнтаризм (культ сили волі, активності, боротьби).Ідеологічність (пропагування певних методів перебудови та вдосконалення дійсності).

Номер слайду 6

Етапи модернізмуІ етап – декаданс Ознаки: песимізм , спричинений переконанням, що у світі панують хаос, потворність, зло, які людина не може відвернути; фаталізм, зумовлений відчуттям втоми, відчаю, зневіри в людині; краса згасання. Митці-декаденти: А. Рембо, П. Верлен, М. Метерлінк, О. Уайльд, Е. Верхарн. В українській літературі ознаки декадансу наявні у деяких творах І. Франка, М. Вороного, Г. Чупринки, М. Філянського.

Номер слайду 7

Етапи модернізмуІІ етап – власне модернізм (20 – 60-ті рр. ХХст.). Це час розквіту модернізму у творчості європейських представників (Ф. Кафка, Е. Хемінгуей, В. Фолкнер) та українських (І. Франко, В. Стефаник, Леся Українка, О. Кобилянська)

Номер слайду 8

Етапи модернізмуІІІ етап – авангардизм (виник під час Першої світової війни і проіснував до кінця ХХ ст.) – це мистецтво протесту і руйнування, його представники намагалися зруйнувати звичні уявлення про світ, моральні норми, мистецькі критерії, виступали проти фальші, лицемірства, шаблонів у літературі (Б. Брехт, В. Маяковський, Михайль Семенко, Гео Шкурупій).

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Модерністська течія Представники (проза) Б. Лепкий. В. Стефаник. М. Коцюбинський О. Кобилянська. В. Винниченко

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Новаторські ідеїЕмансипація – буквально: звільнення від залежності, вирівнювання у правах. Фемінізм – ідеологія, громадські рухи за досягнення рівних політичних, економічних, культурних, особистих та соціальних прав жінок із чоловіками. Ніцшеанство – філософська течія, започаткована німецьким ідеологом Фрідріхом Ніцше, наріжним каменем якої був культ сильної особистості.

Номер слайду 13

ТЕЧІЇ МОДЕРНІЗМУСимволізмІмпресіонізм. Експресіонізм. Футуризм. Авангардизм. Неоромантизм. Неокласицизм. Неореалізм. Сюрреалізм та інші Така послідовність течій існувала в європейській літературі, але в Україну модернізм прийшов пізніше, тому письменники опановували одночасно різні стилі.

Номер слайду 14

Рефлексія1. Чому кінець XIX – початок XX ст. для української літератури виявився особливим періодом?2. Кого прийнято вважати прозаїками «нової школи» в українській літературі початку XX ст.?3. Що нового вносив модернізм у громадське життя, мистецтво й літературу?4. Чому емансипація і фемінізм виявилися особливо актуальними темами у прозі жінок-письменниць?5. Який тип чоловічої особистості зародився у нашому національному красному письменстві цього періоду?6. Що властиве для модерних прозових творів цього періоду?7. Назвіть основні течії модернізму.8. Як ви вважаєте, у чому полягає цінність літератури модернізму?

Номер слайду 15

Прочитайте визначення кожної течії та проведіть «термінологічну ідентифікацію». Термінологічна ідентифікація. Поєднайте назву терміну з його визначенням.1 Імпресіонізм2 Експресіонізм3 Футуризм4 Символізм5 Авангардизм6 Модернізм. А Напрям модернізму, представники якого створювали такі образи, що навіювали певні настрої та асоціації, проте повчальних мотивів митці намагалися уникати. Б Сукупність літературно-мистецьких тенденцій, що заперечували реалістично - натуралістичну практику в художній дійсності. В Відгалуження модернізму, напрям, який основним завданням мав передачу мінливих миттєвих вражень. Г Напрям, що виникає в кризові періоди історії мистецтва, йому властиве прагнення зруйнувати попередні естетичні системи. Д Напрям, що прагнув утвердити ідею про настання технічної цивілізації, зруйнувати всі принципи написання текстів. Цьому напряму властива філософія «трьох М». Е Напрям модернізму, який мав передавати не стільки враження від дійсності, скільки напружене, гранично емоційне світосприйняття автора.

Номер слайду 16

Домашнє завдання1. Опрацювати матеріал підручника про модернізм.2. Повторити матеріал про новелу як епічний жанр, знати зміст новели М. Коцюбинського «Intermezzo».

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.6
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Великая Аллочка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Попович Ірина
    Зауважу, що світлини Ш.Бодлера та П.Верлена переплутані.
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
pptx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
19870
Оцінка розробки
4.6 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку