Презентація "Морфеміка і словотвір"

Про матеріал
Матеріал допоможе при поясненні і закріпленні вищезазначеної теми, містить теоретичні відомості та практичні завдання
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Словотвір. Способи словотворення

Номер слайду 2

Словотвір — розділ мовознав-ства, що вивчає способи та особливості творення похідних слів. Словотворчі засоби — префікси та суфікси, за допомогою яких утворюються нові слова: під-сніж-н-ик — сніг.

Номер слайду 3

Непохідні слова — не утворені від інших слів (основа складається лише з кореня: неб[о], літ[о], тих[ий])Похідні слова — утворені від інших слів; можна простежити їхній спосіб творення: неб-есн-ий, літ-н-ій, тих-еньк-о.

Номер слайду 4

Твірне слово — слово, яке повністю «лягає» в основу похідного слова: холод — холодний, ліс — праліс. Твірна основа — частина слова, від якої творяться нові слова: кобза — кобзар, читати — читання.

Номер слайду 5

Орфографічний практикум. Медв..яний, хутор..янин, об..єм, б..юст, ад..ютант, лл..ється, Ілл..я, об..єкт, р..ядно,  об..єднання, напам..ять, ув..язнений, дит..ясла. духм..яні, ін..єкція, зв..яжеться, Р..єпін, св..ятопис, п..ятсот, кров..ю, моркв..яний, бур..як, торф’яний, к..ювет.

Номер слайду 6

Префіксальний спосіб: слово утворене з допомогою префікса, наприклад, ліс+пра= праліс; дід+пра=прадід. Суфіксальний спосіб: слово утворене з допомогою суфікса, наприклад, ліс+ок= лісок; дід+усь=дідусь. Префіксально-суфіксальний спосіб: слово утворене з допомогою префікса та суфікса, наприклад, ліс+пра+ок= пралісок; дід+пра+усь=прадідусь. Безафіксний спосіб: слово утворене відкиданням префіксів та суфіксів, наприклад, пралісок-пра-ок=ліс; прадідусь-пра+усь=дід.

Номер слайду 7

Складання слів та їхніх основ: складання двох і більше слів, основ або їхніх частин, наприклад, кіно+театр=кінотеатр; жовтий+гарячий=жовтогарячий; знати мову=мовознавець; сніг падає=снігопад; писати літа=літописець. Складання здійснюється як за допомогою сполучних голосних звуків [о] та [є], так і без них: сільськогосподарський, мореплавець, дит'ясла; запасні частини= запчастини; автоматична телефонна станція=АТС.

Номер слайду 8

Перехід однієї частини мови в іншу: слово однієї частини мови може переходити в іншу. Наприклад: Старий (який?, прикметник) чоловік сидить на лавці. Старий (хто?, іменник) сидить на лавці. Черговий (який?, прикметник) учень прибирає в кабінеті. Черговий (хто?, іменник) прибирає в кабінеті. На уроці математики ми малювали коло (що?, іменник). Коло (тобто біля, прийменник) млина росте верба.

Номер слайду 9

Зміна приголосних звуків відбувається перед суфіксами -ськ-, -ств-. При додаванні  суфікса -ськ- або -ств- до основи слова, яка закінчується на г, ж, з, відбувається чергування приголосних і суфікс змінюється на -зьк- або -зтво-. Приклад:г, ж, з + -ськ(ий), -ств(о)  — -зьк(ий), -зтв(о): Прага — празький,  убогий — убозтво, Кавказ — кавказький, Париж — паризький, Запоріжжя — запорізький.

Номер слайду 10

При додаванні  суфікса -ськ- або -ств- до основи слова, яка закінчується на к,  ч, ц відбувається чергування приголосних і суфікс змінюється на -цьк- або -цтво-. Приклад:к, ч, ц + -ськ(ий), -ств(о) — -цьк(ий), -цтв(о):  пророк — пророцький, молодець — молодецтво, юнак — юнацький — юнацтво.

Номер слайду 11

При додаванні  суфікса -ськ- або -ств- до основи слова, яка закінчується на х, ш, с,  відбувається чергування приголосних і суфікс змінюється на -ськ- або -ство-. Приклад:х, ш, с + -ськ(ий), -ств(о) — -ськ(ий), -ств(о): чех — чеський, волох — волоський, Полісся — поліський, товариш — товариство, Сиваш — сиваський.

Номер слайду 12

Зверни увагу!Суфікс завжди починається на літеру, яка є останньою в трійках чергування.г, ж, з — - зьк-, -зтв-,к, ч, ц — -цьк-, -цтво,х, ш, с — -ськ-, -ство-.

Номер слайду 13

Вибірковий диктант. Запишіть спільнокореневі слова в одну ко­лонку, а форми одного і того самого слова — в другу.1. Диво, дивний, дивом, дива, дивовижний, дивак. 2. Блакить, блакитноокий, блакитний, блакиті, блакитного, блакитніший, блакиттю. 3. Дзвін, передзвін, дзвінкий, дзвону, дзвінки, дзвінко, дзвіниця, дзвеніти, дзвінкотіти.

Номер слайду 14

Утворіть спільнокореневі слова від поданих так, щоб вони стано­вили різні частини мови. Операційна, молодий, перше, одна.

Номер слайду 15

Розподільна робота. Розподіліть наведені дієслова залежно від способу творення. Розгнівати, перелякати, гнатися, заслухати, зустрітися, напра­цюватися, сполучати, зневіритися, засніжити.

Номер слайду 16

Творча робота. Замініть словосполучення одним складним словом. Визначте його будову та спосіб творення. Той, хто приносить мир; який походить з іншої землі; вкладен­ня капіталу; період, коли косять сіно; схожий на кулю; подібний до правди; час писати; віє сухий вітер; той, хто робить хліб; зелений і жовтий

Номер слайду 17

Порядок розбору слова за будовою1. Корінь2. Закінчення3. Основа4. Префікс5. Суфікс6. Постфікс (-ся, -сь)

Номер слайду 18

Напишіть розподільний словниковий диктант: у першу колон­ку запишіть слова, що відповідають структурі ПРЕФІКС + КОРІНЬ + ЗАКІНЧЕННЯ; у другу — ПРЕФІКС + КОРІНЬ + СУФІКС + ЗАКІНЧЕННЯ; у третю — КОРІНЬ + СУФІКС + ЗАКІНЧЕННЯ. Вільний, білизна, щорічний, м’якесенький, піднісся, святковий, під’язичний, донька, оббитий, прибережний, прибіг, гірський, роз­веселитися, бездумний, батьків, міський, зносити.

Номер слайду 19

Графічно визначте будову слова. Дайте визначення кожній час­тині слова. Приземлення, безжурно, прекрасний, музикант, червоний, не­завершений, хвилина.

Номер слайду 20

1. Правильно поділено на морфеми всі слова рядка. А з/нач/н/ий, папер/ов/ий, за/писа/ти. Б приказ/ка, при/дорож/н/ій, до/від/ник. В голосно, під/співува/ти, по/дар/у/нок. Г най/вищ/ий, пере/пис, доо/прац/юва/ти. Д мит/ець, с/тривож/ен/о, о/зим/ин/а2. Нульове закінчення мають усі слова рядка. А шимпанзе, відповідь, зараз. Б совість, ніяк, провесінь. В монітор, відгомін, фосфор. Г нині, кратер, мандрівник. Д заповідь, пальто, кремезно. Тестування

Номер слайду 21

3. Спільнокореневими до слова літати є всі наведені слова, ОКРІМА літній. Б перелітний. В політ. Г летіти. Д льотчик4. Спільнокореневими до слова воля є всі наведені слова, ОКРІМА вільний. Б визволити. В воловий. Г вольовий. Д воленька

Номер слайду 22

5. НЕ МАЮТЬ закінчення всі слова рядка. А мадам, метро, спересердя. Б зараз, працюючи, учень. В календар, зазвичай, івасіГ факсиміле, пальто, швидко. Д магістраль, авеню, просто6. Зайве за морфемною будовою слово є в рядку. А прохід, заміс, прадід, вигін. Б свіжо, весело, марно, зелено. В жалюзі, пончо, беж, рандеву. Г декому, зріжу, помию, нічия. Д портфоліо, вікно, кіно, бюро

Номер слайду 23

7. Префіксальним способом утворено всі іменники рядка. А співіснування, антициклон, безсмертя. Б переоблік, узлісся, правнучка. В присмак, передчуття, підборіддя. Г реорганізація, протидія, неправда. Д самовідданість, безнадія, контрудар8. Суфіксальним способом утворено всі іменники рядка. А єдність, шахіст, казкар. Б плаксій, веселун, міжряддя. В гордість, діяч, недогарок. Г мореплавець, хазяйка, скупій. Д хвалько, п’ятиборець, пісняр

Номер слайду 24

9. Префіксально-суфіксальним способом утворено всі іменники рядка. А безлюддя, прадід, подорожник. Б узгір’я, намордник, землерийка. В міжгір’я, прибічник, підвіконня. Г безмежжя, Засяння, рівноправ’я. Д підсніжинк, безнадія, Закарпаття10. Способом складання основ утворено всі іменники рядка. А здіймиголова, багаточлен, підрозділ. Б землероб, крутосхил, першоджерело. В м’ясорубка, активістка, пройдисвіт. Г відчайдух, протиставлення, пустоцвіт. Д дурносміх, листопад, прикордонник

Номер слайду 25

11. Л ітеру о замість пропуску треба писати в обох словах усіх рядків, ОКРІМА груш…подібний, чорт…подох. Б жовч…кам’яний, вітр..вій. В корен..плід, рівн..правність. Г вантаж..підйомник, чорн..гуз. Д кав..молка, сив..головий12. Літеру о замість пропуску треба писати в обох словах усіх рядків, ОКРІМА вод..свяття, чорн..бривціБ щир..сердий, літ..писний. В брон..двері, гучн..мовець. Г бетон..змішувач, вір..вчення. Д свіж..вмитий, перш..рядний

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Конончук Людмила
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Демченко Мирослава Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
22 січня 2022
Переглядів
8195
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку