Мовне портфоліо вчителя сприяє популяризації педагогічних знахідок вчителів та вихователів школи,вдосконалює вміння застосовувати свій творчий потенціал для креативної презентації творчих доробків.
Групові методи: 1. Робота в парах. Учні працюють в парах, виконуючи завдання. Парна робота вимагає обміну думками і дає змогу швидко виконати вправи, які у звичайних умовах є інколи місткими або неможливими (обговорити подію, твір, взагалі інформацію, зробити підсумок уроку, взяти інтервю один в одного, проанкетувати партнера). Після цього один з партнерів доповідає перед колективом про результати. 2. Робота в трійках. По суті, це ускладнена робота в парах. Найкраще в трійках проводити обговорення, обмін думками, підведення підсумків чи, навпаки, виокремлення несхожих думок.
3. Змінювані трійки. Цей метод трохи складніший: всі трійкиотримують одне й те ж завдання, а після обговорення один член трійки йде у наступну, ще один у попередню і ознайомлює членів новостворених трійок з набутком своєї. 4. Карусель. Учні сідають у два кола - внутрішнє і зовнішнє. Внутрішнє коло нерухоме, зовнішнє рухається. Можливі два варіанти використання методу - для дискусії (відбуваються "попарні суперечки, при чому кожен учасник внутрішнього кола має власні, неповторювані докази), чи для обміну інформацією (учні із зовнішнього кола, рухаючись, збирають дані).
5. Робота у малих групах. Найсуттєвішим є розподіл ролей: "спікер" - керівник групи (стежить за регламентом під час обговорення, зачитує завдання, визначає доповідача, заохочує групу до роботи), "секретар" (веде записи результатів роботи, допомагає при підведенні підсумків та їх виголошенні), "посередник" (стежить за часом, заохочує групу до роботи), "доповідач" (чітко висловлює думку групи, доповідає про результати роботи групи). Можливим є виокремлення експертної групи з сильніших учнів. Вони працюють самостійно, а при оголошенні результатів рецензують та доповнюють інформацію. 6. Акваріум. У цьому методі одна мікрогрупа працює окремо, в центрі класу, після обговорення викладає результат, а решта груп слухає, не втручаючись. Після цього групи зовнішнього кола обговорюють виступ групи і власні здобутки.
Фронтальні методи: 1. Велике коло. Учні сидять у колі і за чергою за бажанням висловлюються з певних питань. Обговорення триває, поки є бажаючі висловитися. Вчитель може взяти слово після обговорення. 2. Мікрофон. Це різновид великого кола. Учні швидко за чергою висловлюються з цієї проблеми, передаючи один одному уявний "мікрофон". 3. Незакінчені речення. Дещо ускладнений варіант великого кола: відповідь учня - це продовження незакінченого речення ("можна зробити такий висновок.", "я зрозумів, що. ").
4. Мозковий штурм. Загальновідома технологія, суть якої полягає в тому, що всі учні за чергою висловлюють абсолютно всі думки з цієї проблеми. Висловлене не критикується і не обговорюється до закінчення висловлювань. 5. Мозаїка. Це метод, що поєднує і групову, і фронтальну роботу. Малі групи працюють над різними завданнями, після чого переформовуються так, щоб у кожній новоствореній групі були експерти з кожного аспекту проблеми (наприклад, кожна первинна група аналізує один вірш Т. Шевченка, після переформування перша нова група повинна узагальнити тематику всіх опрацьованих віршів, друга - ідейне навантаження, третя - образи, четверта - форму).
Мета введених на сучасному етапі інтерактивних методів навчання полягає у тому, щоб навчальний процес відбувався за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це взаємне навчання, де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор і спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Робота з фразеологізмами Завдання: підібрати фрепізодів байки. Пояснити свій вибір. (Картки з фразеологізмами у кожного учня)азеологізми до окремих Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки); фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив); як сніг на голову (ведмідь з 'явився раптово); брати ноги на плечі (перший приятель втік); душа в п'яти пішла (дуже злякалися обидва приятелі); білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік); ні живий, ні мертвий (дуже переляканий); як з-під землі (раптово);
Збагачення словникового запасу дітей Завдання: дібрати до слів синоніми з тексту Друзі, товариші - приятелі; разом - вкупі; швидко - вмить; вилазити - видиратися; пішов - подався; наляканий - нажаханий; заспокоївся - оговтався; ведмідь - бурмило; через деякий час - невдовзі; упав на землю - упав додолу; перестав дихати - затамував подих; важкий час - скрута; дуже швидко - чимдуж; має рацію, правий - має слушність.
Читання таблиць. Аоуиіевбрвбравбровбрувбривбрівбревздвздавздовздувздивздівздевклвклавкловклувкливклівклевпрвправпровпрувпривпрівпревсмвсмавсмовсмувсмивсмівсмевствставстовстувстивстівстевтрвтравтровтрувтривтрівтрезбрзбразброзбрузбризбрізбрездрздраздроздруздриздріздресклскласклосклусклисклісклескрскраскро. Скрускрискріскреспрспраспроспрусприспріспрестрстрастрострустристрістрешкршкрашкрошкрушкришкрішкрентрнтрантронтрунтринтрінтре а)"хвилею" б)"барабаном" в)"скоромовкою" г)"мелодією" Учні зупиняються за сигналом учителя.
Тема: Мої іграшки Інтерактивна вправа: «Снігова куля» Мета: активізувати лексичний матеріал, розвивати короткочасну слухову пам’ять. Стимулювати в учнів їх пізнавально-комунікативну компетенцію. Перший учень називає слово з теми «Іграшки». Другий учень повинен повторити попереднє і назвати своє, третій - повторити два попередніх слова і назвати своє і т. д.
Інтерактивні вправи «Ажурна пилка», «Навчаючи – учусь», «Гронування», «Інтерв’ю за три кроки”, «Кубування», технологія «Асоціативний кущ» дають можливість розкрити творчі можливості кожного учня. Наведемо приклади. Вправа «Гронування». Запишіть фрази з обраної теми зі словами мама, родина, щастя, складіть із ними речення.
Вправа «Інтерв’ю за три кроки». Учні об’єднують у пари, учитель дає питання для інтерв’ю. Кожен проводить інтерв'ю з партнером по парті. Потім діти міняються ролями. Потім учні об’єднуються в групи по чотири. Кожен учень розповідає своїй групі, про що він дізнався від партнера по парті. Як ви думаєте, про що, судячи із заголовка, йтиметься у творі, який ми будемо читати? - Чому ви так думаєте? - Що спонукало вас до таких роздумів? - Чи зацікавив вас цей заголовок? - Чи читали ви твір із подібним заголовком? - Чого очікуєте від твору?
перебріхування казки «Колобок» (1 клас) «Котиться, котиться колобок, а на зустріч йому тигр…» Хороша для розвитку фантазії «Казка-калька». Це такі умови, при яких головні герої залишаються, але потрапляють в абсолбтно інші обставини. Обставини можуть бути чисто фантастичними, неймовірними. Наприклад: лисиця, заєць і півень за допомогою чарівної палички опинилися в одній клітці міського зоопарку.
3. Мислення за аналогією. Продовжте ряд. Школа – навчання, лікарня – … (лікування). Ліс – дерева, бібліотека - … (книги). Пісня композитор, літак - … (пілот). 4. Доберіть слово за змістом. Хитрий, як … (лисиця). Колючий, як … (їжак). Мовчазний, як … (риба). Боязкий, як … (заєць). Голодний, як … (вовк). Брудний, як … (свиня). Здоровий, як … (віл). Насуплений, як … (сич). Упертий, як … (віслюк). Балакучий, як … (сорока) .
5. До поданих іменників запишіть дієслово, що підходить за змістом. Хліб, варення, молоко, морозиво - … (їсти). Сукню, сорочку, фартух, кульку, ранець - … (носити). Картину, малюнок, узор - … (малювати). Личко, руки, ноги - … (мити). 6. Скласти питання, використовуючи питальні слова: Мишка – нора Скільки, яку, яка,що, від кого, чому? Котигорошко – змій Скількох, якого, скільки, за що, чому? Колобок – пісня Яку, чому, скільки, навіщо?
Гра «Добре – погано». Гра «Добре – погано». Грунтується на положенні про те, що кожен предмет, явище має свої позитивні й негативні сторони. Працюючи в парі діти кожну подію оцінюють з двох позицій: один – з хорошої, другий – з поганої. Наприклад: Дід з бабою спалили пір’ячко Кривенької качечки. Добре Дівчина не зможе знову стати качечкою Дівчина залишилася зі старими і буде їм допомагати Погано Не спитали дозволу у дівчини. Дівчина розсердилась.