Добірка компетентнісних завдань для учнів початкової школи

Про матеріал

Основною частиною даної роботи є добірка інтерактивних вправ різного характеру та на різних етапах навчання школярів, наводяться поради щодо доцільності використання того чи іншого прийому на уроках в початковій школі.

Перегляд файлу

Реалізація компетентнісного підходу в початковій школі

  Сучасне суспільство вимагає виховання самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно взаємодіяти у виконанні соціальних, виробничих і економічних завдань. Виконання цих завдань потребує розвитку особистісних якостей і творчих здібностей людини, умінь самостійно здобувати нові знання та розв'язувати проблеми, орієнтуватися в житті суспільства. Саме ці пріоритети лежать в основі реформування сучасної загальноосвітньої школи, головне завдання якої — підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильні рішення у конкретних навчальних, життєвих, а в Майбутньому і професійних ситуаціях. Тому актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості.

Щоб успішно формувати компетентну особистість, сучасний педагог повинен володіти певними якостями:

  • успішно вирішувати свої власні життєві проблеми, виявляючи ініціативу, самостійність і відповідальність;
  • усвідомлювати мету компетентнісно- орієнтованого навчання;
  • планувати урок з використанням усього розмаїття форм і методів навчальної діяльності і насамперед усіх видів самостійної роботи, діалогічних, евристичних і проблемних методів;
  • пов'язувати навчальний матеріал з повсякденним життям та інтересами учнів;
  • залучати до обговорення попередній досвід школярів;
  • демонструвати учням рольові моделі на прикладі реальних людей, літературних персонажів;
  • оцінюючи навчальні досягнення школярів, брати до уваги не тільки продемонстровані знання і вміння. а передусім здатність застосовувати їх у навчальних і життєвих ситуаціях.

Компетентнісно-орієнтовані завдання цікаві тим, що починаються зі стимулу, який мотивує учнів до активної діяльності, емоційно насичує урок. Опис, будь-яких життєвих (проблемних) ситуацій, стимулює дітей на активну роботу.

Задачне формулювання точно вказує на діяльність учнів, необхідну для виконання завдання. Воно ставить мету діяльності, формулює вимоги до відповіді. Тут головне для вчителя коректно сформулювати завдання, враховуючи рівень учнів.

Ранкові зустрічі .1 клас «Доброта»

 1.  Вправа  «дзеркальце»

- Діти,  я  передаю  по  колу  дзеркальце,  усміхаюся  і  говорю  собі  комплімент.

Ви  зробіть так  само. 

-  Скажіть,  коли  ви  собі  дужче  сподобались :  коли  були  серйозні,  чи  коли  усміхались ?  ( Коли  усміхались .)  То  ж  запамятайте :  доброта – це  перш  за  все  усмішка. 

-  Усміхніться,  мої  маленькі.  Я  виміряю  частиною  сантиметрової  стрічечки  ваші  усмішки  і  визначу  найширшу,  найщирішу  усмішку  в  класі. (Переможцям  прикріплюють  маленькі  картонні  усмішки)

 2.  Проблемні  ситуації

-  Ваш  друг  забився  і  плаче.  Що  ви  зробите ?  (Пожалію, обійму,  зігрію)Заповнення схеми.

-  Товариш  завинив  перед  вами  і  просить  вибачення.  Що  ви  зробите ? (Пробачу)

-  А  що  відчуєте  в  душі,  коли  помиритесь ?  ( радість,  тепло)

Висновок :  Доброта – це  тепло  душі.

-  Хтось  потребує  допомоги.  Що  ви  зробите ?  (Допоможу)

-  А  яку  допомогу  і  кому  ви  надавали ?

(Відповіді учнів)

 Висновок :  Доброта – це  допомога. 

-  Давайте повторимо ,  що  таке  доброта ?

 (Діти  розповідють  за  схемою)

 

Навчання грамоти 1 клас  ,,Цікавинки зими”

Казка:

Жила собі Матінка-Зима зі своїми дочками сніжинками. Дуже хотілося їм спуститися на землю.. Матуся їх повчала: ,,Кожна з вас повинна залишити на землі свій слід”.  І ось нарешті настав цей час. Полетіли вони.

Впала сніжинка зі своїми сестрицями на поле. Лежить і думає: ,,Чи буде тут від мене користь?” А росточки пшениці прошепотіли  у відповідь: ,,Ой, як тепло під такою ковдрою”. Настала відлига, сніжинки перетворились на крапельки. Збігли крапельки до струмочка. Вдарив мороз. Струмочок перетворився на лід. Прийшли діти, катаються. А сніжинка задоволена, що порадувала дітей …

Робота в групах.

I група. Міркує, що можна зробити, щоб збереглась сніжинка.

II група. Складає діалог  зайчика зі сніжинкою.

III група. Закінчує казку про добрі справи сніжинки.

IV група. Придумує заголовок до казки. Переказує казку.

 

 

 

 «Природознавство» 2 клас «Тварини взимку»

Ти познайомився в Інтернеті з однолітком, який живе у південній країні, де він ніколи не бачив зими. Йому цікаво, як тварини в нашій місцевості зимують. Чи можеш ти йому про це розповісти. Перевір себе. Заповни таблицю.

Їжак, вовк, ведмідь, лось, ластівка, борсук, лисиця, соловей, снігур, лелека.

 

Залягають у сплячку

Ведуть активний спосіб життя

Відлітають у вирій

 

 

 

 

Склади розповідь про те, як ти допомагаєш взимку диким тваринам перенести холод і голод.

Намалюй тварин, яких твій друг на півдні ніколи не зможе побачити.

«Природознавство» 2 клас «Прикмети осені»

Яка пора року зображена на фото? Які прикмети осені ти бачиш? Підкресли відповідне слово.

Рання, золота, підзимок.

Якою може бути температура повітря у зображеному  куточку природи? Покажи цю температуру на моделі термометра.

Як називаються осінні місяці? Чому вони мають такі нази? Скільки днів у кожному місяці?

Придумайте емблеми до кожного місяця

Природзнавство 3 клас «Комахи»

Учням пропонується прослухати фрагмент музичного твору М. А. Римського-Корсакова «Політ джмеля» (не озвучуючи назву) і виконати завдання.

Політ якої із зображених комах передав композитор музикою? Запиши її назву.

Доведи,що це комаха.

Малюнок 3

Які рослини може запилювати влітку комаха, політ якої зображено у музичному творі? Підкресли назву.

ПРОЛІСКИ            БЕРЕЗА         КОНЮШИНА

«Дискусія»

До дискусії треба залучати школярів, починаючи з 3-4 класів, так як у них добре розвинена фантазія, творча уява, вони більш розкуті у своїх висловлюваннях.

   Правила дискусії.

   1. Учні об’єднуються у дві : А – «стверджуюча» і В – «заперечуюча».

  2. «Стверджуюча» команда висуває свої аргументи та докази.

  3. «Заперечуюча» команда має знайти свої твердження.

  4. Обидві команди беруть участь у дискусії.

    5. Один із гравців команди А та один із команди В роблять висновки щодо гри та теми.

    6. Час обмежений.

    7. Судді визначають переможця.

    8. Суперники мають бути коректними один до одного.

    Дискусія на тему «Весна – найкраща пора року».

         А    -    Дозвольте познайомити вас зі стверджуючою командою. Це      . Ми повинні довести, що весна – найкраща пора року. По-перше, що таке весна? Весна – це пора року, коли стає тепло сонячно. Природа прокидається, оживає. Ніжна зелень милує око. Дітвора вибігає на подвір’я. Крім того, навесні є чудові свята: Міжнародний жіночий день, День матері, Великдень,  День Перемоги. А ще навесні є канікули і ми можемо досхочу розважатися.

         В   -     Дозвольте познайомити вас із «заперечуючою» командою. Це     . Ми  вважаємо, що весна –це не найкраща пора року. Тепліє, тане сніг, під ногами хлюпає вода ,коливання температури. В цей час люди хворіють на застуду. Організм ослаблений після зими, не вистачає вітамінів. Канікули коротенькі.  Ще навесні багато роботи в садах та городах. і т. д.

    По закінченню дискусії судді роблять висновок.

«Мікрофон» Українська мова 3 клас «Речення»

    Цей метод дає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання, або висловлюючи свою думку.  В 3 класі на уроці української мови під час повторення вивченого про речення даю дітям мікрофон, який вони передають один одному, по черзі називаючи ознаки речення, його види.

    1 учень – речення виражає закінчену думку;

    2 учень – за інтонацією речення бувають окличні та неокличні;

    3 учень – за метою висловлювання: розповідні, питальні та спонукальні;

     і     т.   д.

    Правила проведення такі:

  1. Говорити має тільки той, у кого мікрофон.
  2. Подані відповіді не коментуються.
  3. Коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, викрикувати з місця.

Під час рефлексії

На уроці мені було…..

• найбільший мій успіх — це ...;

• найбільші труднощі я відчув ...;

• я не вмів, а тепер умію ...;

• на наступному уроці я хочу ... .

«Мозковий штурм» Я у світі «Родинні стосунки»

  Відома інтерактивна технологія колективного обговорення, що широко використовується для вироблення кількох вирішень конкретної проблеми. «Мозковий штурм» спонукає учнів проявити уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.

 Побудова асоціативного куща. На дошці прикріплена картка зі словосполученням щаслива сімя .

- Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте це слово, що ви уявляєте? (Всі слова, які пропонуються, записуються на дошці, а потім аналізуються.)

 

 «Ажурна пилка» Українська мова, 3-й клас.

«Рід іменників».

Діти об'єднуються у 4 домашні групи. Завдання: опрацювати вдома кожну групу іменників (група іменників чоловічого роду, жіночого роду, середнього роду, іменники у множині).

У класі учасники домашніх груп об'єднуються у так звані експертні групи, де представники кожної з них пояснюють засвоєний матеріал іншим і таким чином самі набувають нових знань.

Учасники експертних груп повертаються в домашні групи й діляться знаннями, отриманими в експертних групах, з іншими учнями цієї групи.

Клас об'єднується в загальне коло для підбиття підсумків уроку. Таким чином усі учні оволодівають розумінням принципу поділу іменників за родовими ознаками.

«К а р у с е л ь»  Математика 3 клас «Закріплення знань таблиці множення числа 8».

«К а р у с е л ь»

Цей варіант навчання найбільш ефективний для одночасного включення всіх учасників у активну роботу з різними партнерами для обговорення дискусійних питань. Цю технологію застосовують для інтенсивної перевірки обсягу й глибини набутих знань.

Діти стають у два кола. Внутрішнє коло нерухоме: учні високого та достатнього рівня. Зовнішнє коло рухоме. Учні рухомого кола відповідають на запитання учня навпроти і переходять до наступного. В кінці «Каруселі» обговорюють питання: в кого були помилки, кому слід ще вчити таблицю множення числа 8.

«Рольова     гра» Я у світі 3 клас  «Правила гостинності».

Мета розігрування ситуації в ролях – визначити власне ставлення до конкретної ситуації, набути досвіду поведінки в подібній ситуації шляхом гри, виконання ролі, яка є близькою до реальної життєвої ситуації. Вона допомагає навчитися через досвід та почуття. Рольова гра імітує реальність шляхом «проживання ситуації в певній ролі» та надає можливість діяти, як насправді. Ви можете поводитись і розігрувати свою роль, моделюючи свою реальну поведінку.

Серед дітей обираються: іменинниця, її сім’я, гості та експертна комісія. Експертна комісія слідкує за правильністю сервірування столу, правилами подачі страв, поведінкою гостей за столом. В кінці розіграної ситуації члени експертної комісії висловлюють свої зауваження та побажання.

« Аналіз ситуацій»

— Чи любите ви отримувати подарунки? А дарувати? Чи вмієте ви це робити?

Адже це не дуже легка справа, як може здатися на перший погляд. Уявіть, що ваш знайомий приніс ось такі подарунки: хлопчикові — набір серветок для вишивання, дівчинці — автомат, а бабусі — водяний пістолет; або знаючи, що у вас живе кіт,— ще одного кота. Як би ви або ваші рідні сприйняли б подібні «подарунки»? Чому?

— Перш за все, ніколи не забувайте такі найпростіші правила: задоволення від подарунка має одержати в першу чергу той, кому його дарують, а не навпаки; подарунок має бути простим і недорогим, він може бути виготовлений власноруч; дарують тільки те, що самому подобається; ніколи не дарують те, що ви самі одержали в дарунок; слід дарувати щось з добрими намірами, самому отримуючи радість від того, що ти несеш радість іншому.

Ситуація 1

До Тетянки на день народження завітали друзі. Вони вітають її, дарують подарунки. Побачивши книгу, дівчина засмучено промовляє: «Така у мене вже є...». Узявши коробку цукерок, говорить: «Я такі не люблю...».

Яких помилок припустилася Тетянка?

Ситуація 2. «Шкідливі поради»

Якщо товариш запросив тебе на день народження до себе, залиш подарунок вдома. Він і тобі самому згодиться. Ні з ким не розмовляй, тільки вибирай, що посмачніше, та їж. (За Г. Остером)

Чи прислухаєтеся ви до цих порад?

Ситуація 3

Що подумає господиня, якщо ви відставите тарілку з їжею із словами: «Я таке не їм»?

Ситуація 4

Хлопчик завітав на день народження до своїх знайомих. Але серед гостей дуже мало хлоп’ят, яких він знає. Усім весело, а він почувається ніяково. Дайте поради хлопчикові і господарям.

Ситуація 5

Хлопчик пив каву і випадково перекинув на себе чашку. Кава пролилася йому на брюки і на скатертину. «Так, хлопче...» — сказав осуджуючи хтось з гостей. Підійшов господар: «Як же це ти?». Хлопчик укінець зніяковів і вибіг з кімнати.

Знайдіть помилки у поведінці господаря будинку і його гостей.

 



 

 

 

 

docx
Додано
3 червня 2018
Переглядів
6221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку