Презентація роботи на МАН містить таку структуру: мета, завдання,актуальність, предмет дослідження, антонімічний та синонімічний контраст поетичного мовлення Д.Павличка та висновки.
Роботу виконала: Рудковська Тетяна Вікторівна, учениця 11 класу Маріупольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 20 Керівник роботи: Гречановська Ірина Віталіївна, вчитель української мови та літератури МОВНІ КОНТРАСТИ ЯК ЗАСІБ ЕКСПРЕСИВІЗАЦІЇ ПОЕТИЧНОГО МОВЛЕННЯ ДМИТРА ПАВЛИЧКА
Номер слайду 2
Тема: МОВНІ КОНТРАСТИ ЯК ЗАСІБ ЕКСПРЕСИВІЗАЦІЇ ПОЕТИЧНОГО МОВЛЕННЯ ДМИТРА ПАВЛИЧКА Мета: Всебічне вивчення мовного контрасту в сучасній українській мові та використання лінгвостилістичного контрасту в поезії Д.Павличка.
Номер слайду 3
Завдання Виявити мовні контрасти в поетичному мовленні Д.Павличка; укласти словник експресивно-емоційного контрасту поезії Д.Павличка; здійснити класифікацію лінгвостилістичного контрасту художнього мовлення поета.
Номер слайду 4
Актуальність 1. Визначення основ мовних контрастів. 2. Комплексний аналіз системи антонімічного та синонімічного контрасту. 3. Виявлення новітніх тенденцій у розвитку і збагаченні цієї системи.
Номер слайду 5
Предметом дослідження є збірки Д.Павличка : «Любов і ненависть», «Бистрина», «Днина», «Моя земля», «На чатах», «Жест Нерона», «Пальмова віть», «Гранослов», «Вогнище», «Таємниця твого обличчя», «Сонети», «Спіраль», «Поеми й притчі».
Номер слайду 6
Мовні контрасти як засіб експресивізації поетичного мовлення Д. Павличка 2.1.Антонімічний контраст
Серце моє затужить, Серце зажуриться знов – Ні, не любов, а байдужість Там у основі основ. *** Досі не знаю, Хто ти. Кохана, Щастя чи горе, Честь чи омана?! 1. Іменниковий
Номер слайду 7
Я тільки раз, єдиний раз любив, А скільки я ненавидів – не знаю, Ненавистю душі не загубив, Любов мене замучила до краю . Але яка хмільна пора Коли згоряв я сто разів дотла І воскресав, неначе Бог, в коханні! Там я помер від кулі й там воскрес, Але навік, як блискавка шалена, В душі моїй зостався крик небес. 2. Дієслівний
Номер слайду 8
Два кольори мої, два кольори: Червоне – то любов, а чорне – то журба. 3. Прикметниковий
Номер слайду 9
3. Прикметниковий У дитячому серці жила Україна – материнські веселі і журні пісні. Ти віршики пописував бездарні І геніальні наклепи-листи.
Номер слайду 10
Так, зверху ви живі – мерці зісподу. Від вас, гнилих, живіші во сто крат Ми, воїни, що впали за свободу, Ми, спалений в Освенцімах народ. 4. Координаційний
Номер слайду 11
5. Часовий
Дзвонив дзвінок. Скінчилися уроки. Вертався я додому босоніж. Здавалось, не хвилини – цілі роки Я йшов, ступаючи з ножа на ніж. Терикони димлять, Терикони стлівають, Так минають літа, Так століття минають…
Номер слайду 12
2.2.Синонімічний контраст
1. Синонімічні контрасти попарно ущільнюються: Човен шукає в пітьмі причалу, Човен блукає у темнині. 2. Синонімічні прикладки: Дивитися на радощі обнови, Та материнської не чути мови – Ото була б загибель-смерть моя.
Номер слайду 13
3. Зіставлення двох стилістично різнопланових синонімів
Мій Києве, щаслива нота В твоєму голосі бринить, – Воскресли Золоті ворота, Крилата брама йде в блакить. Де поголоски, нашепти, доноси Плодились, наче на гною черва, Де виїдали душу, наче оси Плід золотий, наклепників слова…
Номер слайду 14
4. Синонімічний контраст на позначення: а) урочистості: Поезія – це мова молодих. О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість громово, Твій звук у мене в серці не затих. б) співчуття: Посивіла, забіліла вмить – Все ж тієї сивини не змить! в) іронії: І від панів тікали сни, Зникали супокою чари.
Номер слайду 15
г) зневаги, презирства: Чадра не має вуст, ні носа, Ні вух, лиш там, де очі, - сіть… Глуха, німотна, безголоса, Як зрячий стовп, вона стоїть. д) прихильності: Мій біль минався хутко. Нині знову Шовкову, Ніжну ласку Твоїх великих рук згадав я, нене… 4. Синонімічний контраст на позначення:
Номер слайду 16
ВИСНОВКИ 1.Вся творчість від ранніх до сучасних творів насичена мовними контрастами. 2. Найбільше поет використовує антонімічний контраст. У досліджуваній поезії знайдено двісті слів, утворених антонімічним контрастом 3. Синонімічного контрасту в художньому мовленні поета менш, всього знайдено вісімдесят лексем. 4. Найпоширенішими у Д.Павличка є емоційно-експресивні синоніми. Вони відзначаються яскравими супровідними відтінками значень.
Номер слайду 17
Морфологічна класифікація мовного контрасту: Антономічний контраст: а) іменниковий: любов – ненависть, правда – лжа , чесність – підлота; б)дієслівний: плакати – сміятися, літати – падати,жити – помирати; в)прикметниковий: червоний – чорний, чорний – білий; г)координаційний: день – ніч,початок – край, зверху – зісподу; ґ)часовий: літа – століття, мить – життя, хвилина – рік. Синонімічний контраст : шукати – блукати, загибель-смерть . Мовний контраст може передавати таке забарвлення: урочисте,піднесене, шанобливе,фамільярне,жартівливе,іронічне,зневажливе,грубе,вульгарне тощо.