11 кл 37 мист Укр муз фольклор Київської держави Партесна музика Збірка Г Сковороди 19 02 2022 Музичні традиції на території сучасної України існують із прадавніх часів→ археологічні розкопки первісних стоянок, давніх слов’янських поселень та давньогрецьких міст. → музичні інструменти, винайдені прадавніми народами→ у спадок українській культурі→ основу нашої народної інструментальної музики.
У багатьох народних піснях та обрядах→ відлуння далекої музичної давнини→ обожнювання природи, небо, сонце, ліс, луки → живі істоти. Давні вірування наших пращурів, життєвий уклад, світосприйняття→ у піснях, грою на простих музичних інструментах→ фундамент для розвитку української національної музичної культури.
→ перші прояви музичного мистецтва на українських землях→ близько сорока тисяч років тому→ археологічні знахідки палеолітичної доби→ зародження музичної культури та появу перших музичних інструментів→ були схожими в усіх народів світу→ на палеолітичній стоянці Молодове (Чернівецька область) львівською археологічною експедицією 1953 року знайдено чотири флейти з рогу північного оленя. Одна→ на її корпусі сліди шести отворів, за допомогою яких можна було відтворювати цілий звукоряд. Первісні музичні інструменти
Шумовий браслет. Стоянка Мізин→ на Мізинській стоянці є вироби з кісток мамонта, поверхня яких покрита лінійним розписом, виконаним червоною вохрою, змішаною з кістковим жиром→ музичні інструменти для супроводу танців.→ шумовий мізинський набірний браслет із пластин бивня мамонта, гравійований меандровим орнаментом з п’яти окремих незамкнених кілець.→ сім дудочок із пташиної кістки періоду неоліту, знайдено 1931 року в Маріупольському могильнику, Донеччині.→ інтонації експресивного мовлення, спів птахів та голоси тварин, ритми роботи первісних людей, звукові сигнали та магічні заклинання.
Первісне музичне мистецтво→ синкретичний характер: пісня, танець і поезія поєднані і часто супроводжували обряди, працю, події родинного життя. В уявленні людей музика й музичні інструменти→ важливу роль оберегів під час заклинань та молитов, засіб захисту від злих духів, привертання добрих божеств.
Давні слов’яни вшановували пращурів та поклонялись язичницьким богам в храмах і капищах з ідолами. Релігійні обряди на честь Перуна (бога грому й блискавки), Стрибога (бога вітрів), Ярила (бога сонця), Лади (богині кохання) → співи, ритуальними танцями, грою на музичних інструментах і завершувались спільним застіллям. Музична культура східних слов'ян
Слов’яни вшановували не лише язичницьких богів, але й місця, де вони живуть: ліси, гори, річки та озера. Пісенна й інструментальна творчість у тісному взаємозв’язку→ обрядовий спів→ виникненню музичних інструментів із встановленням музичного строю→ храмові пісні-молитви виконувались із музичним супроводом.
Календарно-обрядові пісні нерозривно пов’язані з порами року, відповідними звичаями і землеробством. Жанри→ веснянки, гаївки, русальні, купальські та жниварські пісні, колядки і щедрівки. Виконання пісень часто супроводжувалося театралізованими обрядовими діями, хороводами→ були ритуальними→ закличний, піднесений характер.
Музичні інструменти східних слов'ян: гусла, барабан, бубон, сопілки, сурма, гудок. Гусла — один із найдавніших музичних інструментів→ слов'яни в IX ст. вражали своєю грою на гуслах царів Візантії.→ назва→ пружно натягнутій тятиві лука→ в мові східних слов'ян так і називалася — «гусла». Мелодійний звук→ піднести до неї порожню посудину і смикнути→ щипковий інструмент.
Музична культура античних міст Північного Причорномор'я. Музична культура античних міст-полісів Північного Причорномор’я→ традиції античної Греції. Поети, архітектори, музики античних північнопричорноморських міст-держав були добре знайомі з надбаннями давньогрецької культури→ зображення музичних інструментів та розписи склепів, де поховані музики, скульптурні знахідки.
Б. Ольшанський. Ніч на Івана Купала. Різдвяне колядування. Урочистості календарного циклу→ Свята Коляди, Масниці, Великодня, Купали, Русалій, обжинкового періоду→ ритуали, ігрища, хороводи, пісні. Родинно-обрядова пісенна творчість: весільні, колискові, поховальні→ із життєвим циклом людини, залишались важливим елементом народної культури.
новий музично-поетичний жанр — билина→ наприкінці першого тисячоліття в Києві, Чернігові, Галичі, Новгороді та в інших містах і землях Русі. Відомі билини циклів→ оспівували важливі події в історії давньоруської держави. Київського→ відомі богатирі Ілля Муромець, Добриня Микитич та Альоша Попович. Новгородського Музична основа → протяжні наспіви декламаційного характеру, і за інтонацією розповідного мовлення. А. Рябушкін. Гостювання богатирів у князя Володимира. В. Васнєцов. Гуслярі
Придворно-світська музика в Київській Русі→ у звичаях княжого двору та військового побуту супроводження музикою офіційних церемоній, княжих застіль. Князі утримували при дворі професійних музикантів-інструменталістів, співаків, танцюристів→ скоморохів. Фрески Софійського собору→ музикант зі струнним смичковим інструментом на кшталт середнь фіделя (попередника віоли), група виконавців із духовими та щипковими інструментами. скоморохи-танцюристи. Фрески Софії Київської із зображенням скоморохів та музикантів
Військові оркестри → суренки, бубни й труби. Героїчні величальні пісні→ при зустрічі князя з ратного походу, сходження на княжий престол → змінились на здравиці на честь князя, патріарха, визначних осіб держави→ запозичила у Візантії → традиція вшановування імператора. Героїчні величальні пісні у кінці XII ст. — «Слові о полку Ігоревім» → уславлювалися князі, їхні подвиги, оспівувалась рідна земля → численні посилання на співця Бояна, який виконував його в супроводі гри на гуслах.
Церковна музика. Прийняття християнства в культуру Київської Русі прийшов і візантійський церковний спів→ у храмовому богослужінні грецькі та південнослов’янські співаки, яких запрошували князі. Наприкінці IX — початку XII ст. перші рукописні співочі книги. Урок церковного співу в монастиріКондак св. Борисові та Глібу. XII ст.
Християнство принесло на Русь певну систему богослужбових жанрів: кондаки, ірмоси, канони, тропарі. Церковний спів Русі за візантійською традицією був одноголосим, спокійним, урочистим і навіть суворим рухом мелодії, метричного розподілу на такти не було→ читання на розспів, інтонації визначалися жанром твору і змістом тексту.
народна пісня в усній формі, церковний спів записувався за допомогою особливої системи умовних позначень — невменної (тобто знакової) нотації, поширеної у Візантії. На Русі знаки називали «крюками» або «знаменами»→ церковний спів Київської Русі→ «знаменний спів»→ писали над словами тексту, вказували лише напрям мелодії, а не точну висоту звука. Крюкове письмокиївська «квадратна нота». Півчий рукопис
Соціально-побутові пісні→ думки, почуття й настрої народу. Жанри→ козацькі, гайдамацькі, солдатські, бурлацькі, кріпацькі, родинні, сирітські цикли→ соціальні мотиви і характеризують певну історичну епоху.козацький цикл пісень → з історією козацтва. Тематика→ події з життя козаків: від’їзд у похід, прощання з рідними, бій із ворогами, загибель на полі бою («Ой у лузі, та ще й при березі»). У XIX ст. багато козацьких пісень було записано від кобзарів І. Стрічки, С. Яшного, М. Кравченка, А. Шута та ін.
У кріпацьких піснях→ яскраві сатиричні образи → засуджено панщину і примусову працю селянина в господарстві поміщика («А в неділю пораненько»). Соціально-побутові пісні завжди перебували у взаємодії з усіма жанрами і видами народної пісенності, узагальнено відбиваючи світ людських доль у всьому його різноманітті.
Родинно-побутові пісні→ оспівують найважливіші події та явища з родинного життя селян, їхні погляди, мораль. Тематичні групи: пісні про родинне життя, про кохання, жартівливі, колискові, дитячі пісні.→ взаємини між чоловіком і жінкою та стосунків з іншими членами родини. Доля матері, матері-вдови.→ про кохання — лірична ніжність, мелодійність→ хором під час застілля на весіллях, родинах, хрестинах → змальовувались пейзажі — квітучий вишневий садок («Ой у вишневому садочку»), зоряна місячна ніч («Місяць на небі, зіроньки сяють»).
Колискові пісні→ матір’ю, членами родини над колискою дитини. Дитячі пісні→ творчість дітей, твори для дітей дорослих→ для дітей середнього і старшого віку — ігрові пісні, дражнилки, лічилки, небилиці, заклички, жартівливі пісні, прозові приповідки, скоромовки, загадки та казки, що співаються або ритмічно промовляються. → поєднання тексту з елементами гри.
Думи. Жанр думи* — розгорнута музично-поетична розповідь-імпровізація в супроводі музичного інструмента ( кобзи, ліри, бандури чи торбана).→ притаманний лише українській національній культурі→ із козаччиною→ мотив дум→ боротьба козаків за незалежність Батьківщини.→ традиція історичних та величальних пісень часів Київської держави→ прославляли князів, військові походи та історичні події.
з XV—XVI ст. історичні думи та пісні→ найяскравіші явища української народної музики від змісту→ цикли→ «татарський» цикл→ боротьба з турецькими та польськими поневолювачами «Про Самійла Кішку», «Про трьох братів Азовських», «Про Марусю Богуславку» «польського», «шведського» циклів, про Січ та її руйнування, гайдамаччину, панщину і про волю. Творці і виконавці дум та історичних пісень→ кобзарі.
За змістом думи подібні до історичних пісень, а за виконанням — до плачів, голосінь. Автори дум→ учасники козацьких битв і походів, виконували кобзарі, лірники, бандуристи речитативом у супроводі своїх інструментів. За обсягом думи більші, ніж історичні пісні, складніші за будовою та відзначаються молитовною формою. Початок думи→ зачин→ вказує на місце або час дії→ у «Думі про козака Голоту»: «Ой полем, полем килиїмським, то шляхом битим ординським, ой там гуляв козак Голота».→ основну подію в думі (після зачину) → дуже детальна й уповільнена додатковими епізодами, описами одягу, вчинків героїв, словами-повторами. Кінець думи→ прославлення героїв.
Особливістю дум→ неподільність на строфи і нерівномірність рядків. Рядки в думі можуть бути й не заримованими, але виконується дума завжди з виразним ритмом → виконавець має можливість змінювати мелодію, слова, імпровізувати. Іван Франко назвав думи й історичні пісні безсмертними пам’ятками, створеними генієм самого народу.
Історичні пісні→ присвячені конкретним історичним подіям, історичним осібам. Найдавніші→ з добою козаччини→ «Пісня про Байду»→ Байду Вишневецького, який потрапив у неволю і, зазнавши страшних катувань, не зрадив свою Батьківщину. історична пісня-марш героям-гетьманам Петрові Дорошенкові та Петрові Сагайдачному, «Ой, на горі та женці жнуть». → пісня-кант «Ой, зійшла зоря» — про Почаївську Божу Матір, яка врятувала монастир і всіх, хто в ньому сховався, під час турецької облоги. Герої→ Богдан Хмельницький, Максим Кривоніс, Іван Богун.→ відрізняється від думи куплетною побудовою, римованими рядками та віршовим розміром.
Пізніше набули поширення багато інших інструментів: на західноукраїнських землях — цимбали, у східній і центральній Україні — басоля і козобас (нагадує віолончель і контрабас) самобутні інструменти→ решето, бугай, тулумбас, шумові — підкова, деркач, рубель, качалка, затула. Духов→ сопілки, коза (дуда), споріднена з європейською волинкою.традиційні ансамблі народних інструментів — «троїсті музики» — супроводжували весілля, свята, обряди.козобасбугай
Бандура в Україні з XV ст. і побутувала поруч із кобзою до XVIII ст. → майже зовсім витіснила→ бандуру іноді називають кобзою. Ліра→ в XVII ст.→ сліпі лірники: за допомогою клавіш вкорочувати струну, а ручка, яку обертає музикант, механічно видобуває звуки. Зачатки кобзарства→ співці княжої доби→ віщий Боян. Об’єднуючим фактором кобзарства завжди був музичний символ України — кобза.
Незрячі співці утворювали братства або гурти, в яких існували майстри й учні→ упродовж двох років опановували кобзарську майстерність. Незрячі кобзарі→ не жебраки, а професійні виконавці, які грою на бандурі та співом заробляли собі на життя три типи кобзарів. → думи та пісні, не вносячи у виконання творчого елементу. Другий тип — → кобзарі-імпровізатори→ кобзарі — творці власних пісенних творів.
Партесний концерт. Хоровий концерт та його творці. Українському музичному мистецтву доби бароко→ багатоголосий спів і жанри→ хоровий концерт, псалом, кант, романс→ партесний спів* (від латин. partes — голоси). Співаки→ партесники. — різновид багатоголосого (найчастіше чотириголосого) хорового виконання а capella за окремими партіями (голосами). Основний жанр української професійної музики XVII — першої половини XVIII ст. → партесний концерт**— одночастинний багатоголосий хоровий твір віртуозного характеру.«концерт»→ від латинського «змагатися»→ в партесному концерті епізоди, виконувані ансамблем солістів, протиставляються епізодам, які виконує хор.
Церковний спів→ вироблено оригінальні церковні розспіви. Ранні форми багатоголосся в церковному хоровому співі→ до XVI ст. Основні центри музичної освіти й церковного співу→ братські школи→ у Львові, Луцьку та перша українська академія — Острозька. Визначним центром музичної освіти був Києво-Могилянський колегіум→ виник на основі братської школи із 1701 року став академією. Музика→ одна з «семи вільних наук», а хор Києво-Могилянської академії→ «перлина серед усіх хорів того часу». Наприкінці XVIII ст. в академії→ класи «нотного ірмолойного співу» та інструментальної музики.
→ збагатив національну музично-поетичну творчість новими темами і образами→ канти й пісні → народження нового на той час жанру — сольної пісні з інструментальним супроводом→ засновник жанру побутових, світських, сатиричних пісень→ пісні співали українські кобзарі і звичайні люди. → пісні й канти у виконанні лірників і бандуристів називали в народі→ «сковородинівськими».
→ збірка «Сад божественних пісень» → життєві події та роздуми автора→ людина повинна бути вільною, щоб реалізувати свої можливості. Свобода — вищий дар і благо для людини.→ до духовної лірики. Збірка → 30 пісень та заключний вірш під назвою «Мелодія». Ліричний герой збірки перебуває у пошуках правди, добра і щастя. В основі кожної пісні — «зерно» зі Святого Письма. Кожна з пісень збірки мала виконуватися на мелодію, складену автором.