Академічна доброчесність- це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень. Закон України Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
Порушенням академічної доброчесностіакадемічний плагіат самоплагіат фабрикаціяфальсифікація списуванняобман хабарництвонеоб’єктивне оцінювання допомога учням підчас тестів;використання учнями непередбачених допоміжних матеріалів, технічних засобів;проходження оцінювання замість інших осіб;необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників підчас атестації та сертифікації
Форми обманунадання педагогічними працівниками та іншими особами допомоги учням під час проходження ними підсумкового оцінювання (семестрового та річного), державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного оцінювання, не передбаченої умовами та/або процедурами їх проходження;використання учнем під час контрольних заходів непередбачених допоміжних матеріалів та/або технічних засобів;проходження процедури оцінювання результатів навчання замість інших осіб;необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників під час атестації чи сертифікації. ЗАКОН УКРАЇНИ Про повну загальну середню освіту
Дотримання академічної доброчесності педагогічними працівникамипосилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;надання достовірної інформації про методики і результати досліджень, джерела використаної інформації та власну педагогічну (науково-педагогічну, творчу) діяльність;контроль за дотриманням академічної доброчесності здобувачами освіти;об’єктивне оцінювання результатів навчання. ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
Дотримання академічної доброчесності здобувачами освітисамостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для осіб з особливими освітніми потребами ця вимога застосовується з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей);посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;надання достовірної інформації про результати власної навчальної (наукової, творчої) діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації. ЗУ Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII
Види академічної відповідальності для педагогіввідмова у присудженні наукового ступеня чи присвоєнні вченого звання;позбавлення присудженого наукового (освітньо-творчого) ступеня чи присвоєного вченого звання;відмова в присвоєнні або позбавлення присвоєного педагогічного звання, кваліфікаційної категорії;позбавлення права брати участь у роботі визначених законом органів чи займати визначені законом посади.
Види академічної відповідальності для учнівповторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;відрахування із закладу освіти (крім осіб, які здобувають загальну середню освіту);позбавлення академічної стипендії;позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.
Батьки відіграють ключову роль у дотриманні дітьми принципів академічної доброчесності. Якщо вдома толерують порушення доброчесності: наприклад, купують дитині збірники ГДЗ або ж виконують за дітей домашні завдання, то як би школа не старалася – учнів буде важко переконати, що вчитися доброчесно – правильно. На сайті НУШ
Наслідки тривалих та системних порушень академічної доброчесності:знецінення університетських дипломів у країні, невизнання їх за кордоном;випускникам університетів важко влаштуватися на хорошу роботу, бо роботодавці не довіряють системі вищої освіти та закладам вищої освіти;зниження якості медичного обслуговування;стагнація науки, знецінення наукового потенціалу держави;гальмування розвитку економіки;країна втрачає авторитет у світі.
Що робити, щоби розвинути систему академічної доброчесності в школі:Ідентифікуйте проблеми. Якщо є учні чи класи, які не дотримуються принципів академічної доброчеснотсі, треба говорити і з учнями, і з класними керівниками. Залучіть усіх зацікавлених. Це може бути учнівське самоврядування чи батьки, які хочуть стати на захист академічної доброчесності. Також це можуть бути всі педагоги, які підтримують ці ідеї. Обговоріть і створіть положення про дотримання академічної доброчесності, затвердіть його у школі, щоби можна було на нього посилатися. Для цього варто звернутися до законів “Про освіту” і “Про повну загальну середню освіту”. Там прописано, що вважається порушенням академічної доброчесності та як сприяти її дотриманню.
Після того, як положення буде затверджено, важливо повідомити всім, які дії, згідно з ним, вважаються недоброчесними і які будуть санкції за порушення. Інколи роблять окремі положення для вчителів і учнів, але можна робити спільне. Моніторинг. Важливо не тільки впроваджувати зміни, але й спостерігати за ними: дивитися, яка динаміка дотримання чи недотримання правил, і реагувати. Оцініть та перегляньте політики. Якщо ваша школа не має розроблених політик – питання академічної доброчесності можна проговорювати в межах уроків. Що робити, щоби розвинути систему академічної доброчесності в школі:
Знання про академічну доброчесність: Онлайн-курс на Ed. Era “Академічна доброчесність для вчителів” (5 годин). У цьому курсі є розроблені конспекти уроків, методичні рекомендації та презентації. Сайт та You. Tube канал SAIUP – тут можна знайти вебінари, рольові ігри, історії з життя про високопосадовців, які покинули роботу через плагіат. Також дивіться антикорупційні інструменти, розроблені проєктом USAID_Взаємо. Дія, які теж презентували під час міні-Ed. Camp’у в Черкаському. З їхньою допомогою можна проводити заняття, щоби виховати в дітях принципи доброчесності та дотримання законів: