Консультація для батьків. Після постановки звука його вимову обов’язково необхідно закріпити – автоматизувати. Якщо цього не зробити, в повсякденному мовленні дитина буде вимовляти свій колишній дефектний звук.
Консультація для батьків:«Автоматизація звуків: правила, послідовність.»Підготувала : вчитель-логопед – Кононець Л. Л. КДНЗКТ №18 «Струмочок.» міста Марганець
Номер слайду 2
Після постановки звука його вимову обов’язково необхідно закріпити – автоматизувати. Якщо цього не зробити, в повсякденному мовленні дитина буде вимовляти свій колишній дефектний звук. Послідовність вправ для автоматизації звуків: Послідовність автоматизації звуків буде описана на прикладі автоматизації звука [р].
Номер слайду 3
• Автоматизація звуків у відкритих складах, коли голосний звук стоїть після приголосного ([ра]). Дитина повинна повторювати за дорослим склади: [ра],[ре],[ри],[ро],[ру]. Якщо автоматизується м’який звук ([р’]), то замість голосних додаються букви я, ю, є, і.• Автоматизація звуків на початку слова перед голосним звуком. Дитина повинна вимовляти слова: рама, риба, робот.• Автоматизація звуків у закритих складах,коли приголосний звук іде після голосного [ар]. Дитина повинна повторювати склади: [ар], [ер], [ир], [ор], [ур], [ір].• Автоматизація звуків в середині слова між голосними звуками ([ара]). Дитина повинна вимовляти слова: нора, береза, ворота, корона. Якщо це завдання виявиться для дитини важким, можна використати такий логопедичний прийом: нехай дитина спочатку повторює відкритий склад з цим звуком, а потім слово з цим складом. Наприклад, [ра] – нора, [ре] – береза, [ро] – корона тощо.
Номер слайду 4
• Автоматизація звуків в кінці слова. Дитина повинна вимовляти слова: комар, буквар, бобер, сир, мур. Якщо виникають труднощі, використовуйте описаний вище логопедичний прийом: нехай дитина спочатку повторює закритий склад з цим звуком, а потім слово з цим складом. Наприклад, [ар] – комар, [ер] – бобер, [ир] – сир тощо.• Автоматизація звуків в словах після приголосного звука перед голосним. Дитина повинна вимовляти слова: три, трава, дрова, труба, відро, метро, цифра.• Автоматизація звуків в словах після голосного звука перед приголосним. Дитина повинна вимовляти: фарби, картон, серветка, форма, йогурт.• Автоматизація звуків у логопедичних чистомовках.
Номер слайду 5
• Автоматизація звуків у словосполученнях. Дитина повинна повторювати за дорослим словосполучення, в яких зустрічається заданий звук. Наприклад: чорний рояль, каркання ворони.• Автоматизація звуків у реченнях. Дитина повинна повторювати за дорослим речення, в яких неодноразово зустрічається заданий звук. Наприклад: Рая продає пиріжки і ватрушки. На городі росте кріп і петрушка.• Автоматизація звуків у віршах. Дитина повинна повторювати за дорослим або розповідати напам’ять вірші, насичені звуком, що автоматизується.• Автоматизація звуків у самостійному мовленні дитини.
Номер слайду 6
Автоматизація звуків у самостійному мовленні дитини З цією метою можна використовувати дуже різні завдання:1. Дитина може складати речення за картинками.2. Можна переказувати тексти (казки), слідкуючи за правильною вимовою звука [р] в усіх словах.3. Слідкуючи за правильною вимовою звука [р], коментувати свої дії (під час конструювання, малювання чи інших режимних моментів).4. Дитина може розповідати про події минулого (як пройшов день у дитячому садку тощо), постійно контролюючи свою вимову.5. Дорослий може записати на диктофон склади, слова і речення зі звуком [р], залишивши паузи для відповідей дитини.
Номер слайду 7
1. Вимову поставленого звуку спочатку слід закріпити в простіших позиціях (відкритий склад), а потім переходити до складніших (закритий склад, сполучення з іншими приголосними звуками). Слова для автоматизації звуків дитина повинна повторювати за дорослим або по картинках (на яких зображений предмет на заданий звук). У словах не повинно зустрічатись звуків, які дитина вимовляє неправильно. Виняток – дитина не вимовляє великої кількості звуків і підібрати для неї відповідні слова дуже важко. Це правило не відноситься до вимови речень. На початку етапу автоматизації звуку в словах не повинен зустрічатись той звук, на який дитина раніше замінювала поставлений. Наприклад, якщо раніше звук [р] промовлявся як звук [л], тоді не можна використовувати слова, в яких обидва звуки присутні одночасно: Лариса, корал, рулон
Номер слайду 8
5. На початковому етапі роботи над автоматизацією звука не повинно зустрічатись інших звуків, які відносяться до цієї ж групи. Наприклад, при автоматизації звука [р] у словах не повинно бути інших сонорних звуків ([л],[л’],[й],[р’]), при автоматизації свистячих звуків ([с],[з],[ц]) не повинні зустрічатись шиплячі ([ш],[ж],[ч],[щ]) звуки і навпаки. Це ж правило стосується і задньоязикових звуків ([к],[г],[х]).6. Слова, які використовуються для автоматизації звуків, можуть бути незнайомими дитині. Тому слід обов’язково пояснити їх значення під час заняття.7. Як тільки дитина з легкістю почне виконувати один вид логопедичних вправ, слід відразу переходити до іншого – більш складного.8. Для ще кращого відпрацювання правильної вимови звуків варто повертатись до опрацьованого раніше матеріалу.
Номер слайду 9
Також, окрім автоматизації, звук необхідно диференціювати, тобто розмежувати його правильну вимову від тієї дефектної, що була у дитини раніше. Особливо важливо провести етап диференціації звуків, якщо дитина не просто пропускала звук у мовленні, а замінювала його на інший (замість «шапка» казала «сапка». )Займатись автоматизацією та диференціацією звуків можна як послідовно, так і одночасно. Дякую за увагу!