Пам'ятка для батьків "Мовленнєва готовність до школи"

Про матеріал
Своєчасне і повноцінне оволодіння мовленням є першою важливою умовою становлення у дитини здорової психіки і подальшого її правильного розвитку.У даній пам'ятці розкриваються аспекти поняття "мовленнєва особистість", уточнюється зміст усіх компетенцій мовленнєвої особистості. Адже розвиток мовлення дітей має велику соціальну значимість.
Перегляд файлу

 

                           

МОВЛЕННЄВА ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ

                                                                                                                                    

                                                                                                                                             Підготувала:                                                                                                                                                         вчитель-логопед                                                                                                                                                         Косенко Т.М.

 

Дитина, яка йде до школи, має бути мовленнєвою особистістю.  

 

Мовленнєва особистість це:

 

 дитина, у якої сформована фонетична, лексична, граматична, розмовнодіалогічна та комунікативна компетенція;

 дитина, яка спроможна  адекватно і доречно спілкуватися рідною мовою в різних життєвих ситуаціях; 

 дитина, яка вміє розповідати, пояснювати, розмірковувати, оцінювати, користуватися при цьому як мовними, так і позамовними, інтонаційними засобами виразності, етикетними формами спілкування, стежить за власним мовленням та мовленням інших, здатна творчо реалізуватися засобами мовлення.             

 

 Від рівня розвитку мовлення дитини залежить успішність забезпечення цілей її комунікації з іншими учасниками взаємодії.

 

КОМПЕТЕНЦІЇ МОВЛЕННЄВОЇ ОСОБИСТОСТІ

                                

                                         

                                                        

                                                        ФОНЕТИЧНА КОМПЕТЕНЦІЯ             

 

 

 

 правильно вимовляє усі звуки рідної мови;  диференціює на слух близькі і схожі звуки рідної мови;  визначає  місце кожного  звука у тризвуковому слові 

(початок, середина, кінець);  виокремлює у словах голосні і  приголосні звуки, наголос;  називає кількість складів у слові;  визначає кількість слів у реченні;

 

 

 

                                                              ГРАМАТИЧНА КОМПЕТЕНЦІЯ

 

 

 

 вживає всі частини мови (іменники, дієслова, прикметники, сполучники, частки, вигуки, сполучні слова);

 уживає граматичні категорії (рід, число, відмінок) згідно з нормами

граматики;

 вживає різні за складністю типи речень;  створює нові слова за допомогою суфіксів, префіксів, споріднені й однокореневі слова;

 узгоджує слова у словосполученнях і реченнях згідно з мовними нормами.

 

 

 

 

 

                                                               ЛЕКСИЧНА КОМПЕТЕНЦІЯ

 

 

 оперує узагальненими словами (меблі, одяг, транспорт, посуд тощо);  має збалансований словниковий запас з різних освітніх ліній: «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина у природному довкіллі», «Гра дитини»,

«Дитина у світі культури», «Дитина у сенсорно-пізнавальному просторі»;  уміє добирати найбільш точні слова відповідно до ситуації мовлення;  вживає синоніми, антоніми, слова різної складності (синьоокий, гострозубий тощо);  

                   розуміє          багатозначні     слова,     слова-омоніми,    переносне     значення     слів,

фразеологічні звороти («як з гуски вода», «ллє як з відра», «аж за вухами лящить» тощо);

 знає та називає ознаки, якості, властивості предметів, явища, події.

 застосовує формули мовленнєвого етикету відповідно до ситуації, форми

звернення до дорослих і дітей.

 

 

           РОЗМОВНО-ДІАЛОГІЧНА   КОМПЕТЕНЦІЯ

 

 

 вільно і невимушено вступає у розмову з дітьми, з дорослими як знайомими, так і

незнайомими;

 виявляє ініціативу у спілкуванні з дорослими;

 уміє запитати, відповісти на запитання, заперечити, подякувати, вибачитися;  виконує словесні доручення, звітує про їх виконання;  уміє розповісти про себе, започаткувати діалог;  вміє переказувати художні тексти;

 складає різні види розповідей (описові, сюжетні, творчі);  розповідає про події із власного життя;  пояснювати хід гри, майбутній сюжет малюнка, аплікації;  планувати, пояснювати та регулювати власні дії.

 

 

                                                  КОМУНІКАТИВНА  КОМПЕТЕНЦІЯ

 

 

 

Комунікативна компетенція має для психічного розвитку дошкільника важливе значення, тому що вона полягає у використанні мови як засобу спілкування. Його ефективність залежить не тільки від знання граматичних правил і значень, але й від навичок висловлювання певної думки у відповідній ситуації. Вміння розмовляти ґрунтується на таких соціальних навичках, як:

 послідовність говоріння;

 уникнення домінування в розмові і перебивання співрозмовників;  вияв уваги та готовність продовжити спілкування невербальними

засобами (поглядом, жестом тощо).

 

 

 

pdf
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
20 травня 2020
Переглядів
1052
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку