МОВЛЕННЄВА ГОТОВНІСТЬ ДИТИНИ ДО ШКОЛИ
Підготувала: вчитель-логопед Косенко Т.М.
Дитина, яка йде до школи, має бути мовленнєвою особистістю.
Мовленнєва особистість це:
дитина, у якої сформована фонетична, лексична, граматична, розмовнодіалогічна та комунікативна компетенція;
дитина, яка спроможна адекватно і доречно спілкуватися рідною мовою в різних життєвих ситуаціях;
дитина, яка вміє розповідати, пояснювати, розмірковувати, оцінювати, користуватися при цьому як мовними, так і позамовними, інтонаційними засобами виразності, етикетними формами спілкування, стежить за власним мовленням та мовленням інших, здатна творчо реалізуватися засобами мовлення.
Від рівня розвитку мовлення дитини залежить успішність забезпечення цілей її комунікації з іншими учасниками взаємодії.
КОМПЕТЕНЦІЇ МОВЛЕННЄВОЇ ОСОБИСТОСТІ
правильно вимовляє усі звуки рідної мови; диференціює на слух близькі і схожі звуки рідної мови; визначає місце кожного звука у тризвуковому слові
(початок, середина, кінець); виокремлює у словах голосні і приголосні звуки, наголос; називає кількість складів у слові; визначає кількість слів у реченні;
вживає всі частини мови (іменники, дієслова, прикметники, сполучники, частки, вигуки, сполучні слова);
уживає граматичні категорії (рід, число, відмінок) згідно з нормами
граматики;
вживає різні за складністю типи речень; створює нові слова за допомогою суфіксів, префіксів, споріднені й однокореневі слова;
узгоджує слова у словосполученнях і реченнях згідно з мовними нормами.
оперує узагальненими словами (меблі, одяг, транспорт, посуд тощо); має збалансований словниковий запас з різних освітніх ліній: «Особистість дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина у природному довкіллі», «Гра дитини»,
«Дитина у світі культури», «Дитина у сенсорно-пізнавальному просторі»; уміє добирати найбільш точні слова відповідно до ситуації мовлення; вживає синоніми, антоніми, слова різної складності (синьоокий, гострозубий тощо);
розуміє багатозначні слова, слова-омоніми, переносне значення слів,
фразеологічні звороти («як з гуски вода», «ллє як з відра», «аж за вухами лящить» тощо);
знає та називає ознаки, якості, властивості предметів, явища, події.
застосовує формули мовленнєвого етикету відповідно до ситуації, форми
звернення до дорослих і дітей.
вільно і невимушено вступає у розмову з дітьми, з дорослими як знайомими, так і
незнайомими;
виявляє ініціативу у спілкуванні з дорослими;
уміє запитати, відповісти на запитання, заперечити, подякувати, вибачитися; виконує словесні доручення, звітує про їх виконання; уміє розповісти про себе, започаткувати діалог; вміє переказувати художні тексти;
складає різні види розповідей (описові, сюжетні, творчі); розповідає про події із власного життя; пояснювати хід гри, майбутній сюжет малюнка, аплікації; планувати, пояснювати та регулювати власні дії.
Комунікативна компетенція має для психічного розвитку дошкільника важливе значення, тому що вона полягає у використанні мови як засобу спілкування. Його ефективність залежить не тільки від знання граматичних правил і значень, але й від навичок висловлювання певної думки у відповідній ситуації. Вміння розмовляти ґрунтується на таких соціальних навичках, як:
послідовність говоріння;
уникнення домінування в розмові і перебивання співрозмовників; вияв уваги та готовність продовжити спілкування невербальними
засобами (поглядом, жестом тощо).