Презентація за темою "Чергування голосних звуків", для учнів 5 класу НУШ.
У презентації передбачено основні правила з теми та завдання на закріплення вивченого матеріалу.
Найпоширеніші чергування голосних в українській мові: е — і се-ме-ро — сім; се-ло — сіл о — і во-ля — віль-ний; но-си-ти — ніс. Голосні е, о у відкритому складі (який закінчується на голосний) чергуються з і в закритому складі (закінчується на приголосний).
Номер слайду 4
Найпоширеніші чергування голосних в українській мові:е — нуль звука (випадає) день — дня, пень — пня, серпень — серпня, грудень — грудня е — о (після шиплячих) шести — шостий, женити — жонатий, вечеря — звечора.
Номер слайду 5
Склади Відкриті Закриті Відкритими називаються склади, які закінчуються на голосний звук. Кни-га, со-ва. Закритими називаються склади, які закінчуються на приголосний звук. Гар-ний, швид-кий
Номер слайду 6
Слово колесо має три склади,і всі вони відкриті – ко-ле-со. А ось у слові коліс два склади – ко-ліс,а склад, у якому був звук [і], тепер стає закритим,тому на місце [е] стає [і].
Номер слайду 7
Відповідно, чергування звуків [о] [е] з [і] відбувається тоді,коли відкритий звук при зміні стає закритим або навпаки.
Номер слайду 8
Чергування Е з И в коренях дієслів: бер-бир беру – збирати дер — дир дерти — здиратижер — жир жерти — пожирати мер — мир вмерти — вмирати тер — тир терти — витирати пер — пир сперти — спирати стел — стил стелити — застилати клен — клин клену — проклинати. Підказкою до цього чергування є поява буквосполучення ИРА (ила, ина)
Номер слайду 9
Чергування О з А в коренях дієслів: мог — маг допомогти — допомагати лом — лам ломити — ламати кот — кат котити — катати гон — ган гонити — ганят
Номер слайду 10
Добери до поданих дієслів спільнокореневі, щоб відбулося чергування в коренях дієслів. Запиши пари. Виберу, сперти, простерти, видерти, зжерти, померти, вистелити.
Номер слайду 11
Добери до поданих слів спільнокореневі, щоб відбулося чергування голосних. Запиши пари[о] — [а] скочити, котити, допомогти; [е] — [и] дерти, терти, заберу; [е] — [ і ] гребти, заплести, занести; [е] — [о] брести, нести, вести.
Номер слайду 12
Вправа 214, с. 125
Номер слайду 13
Повторення. Які голосні звуки чергуються?Назвіть оосновні випадки чергування голосних звуків.
Номер слайду 14
Рефлексія. Вправа «Рюкзачок» Яке зернятко мудрості ви покладете у свій рюкзачок?НІНІБуло просто!Було цікаво!Нічого не зрозумів!
Номер слайду 15
Вивчити правила стр. 124 Виконати вправу 215, стр. 125 Домашнє завдання