«Не всі люди здатні і призначені для того, щоб пройти тривалий шлях науки до кінця. Одні з них дійдуть до певної точки, інші - трохи далі, і від того, як вони просуватимуться вперед, кількість їх буде скорочуватись. Звідси висновок їх варто навчати тому, що корисно для кожного, до якого б рангу суспільства вони не належали». Дені Дідро
«Не всі люди здатні і призначені для того, щоб пройти тривалий шлях науки до кінця. Одні з них дійдуть до певної точки, інші - трохи далі, і від того, як вони просуватимуться вперед, кількість їх буде скорочуватись. Звідси висновок їх варто навчати тому, що корисно для кожного, до якого б рангу суспільства вони не належали». Дені Дідро
Педагог розташував предмети основного циклу середньої школи таким чином: 1-й клас - математика; 2-й клас - механіка; 3-й клас - астрономія; 4-й клас - природознавство, експериментальна фізика; 5-й клас - хімія, астрономія; 6-й клас - логіка, критика, граматика; 7-й клас - рідна мова; 8-й клас - стародавні мови, антична література.
Рекомендації, щодо організації навчально-виховного процесу: дотримання режиму дня; вивчення протягом дня різних предметів; чергування навчання з перервами; включити гри та вільний час; 4 рази на рік проводити публічні екзамени в середній школі; заохочувати зразкове ставлення до навчання; не використовувати тілесні покарання.
Для найкращого підбору вчителів Д. Дідро радив оголошувати конкурси. Необхідні якості вчителя: глибоке знання предмета, чесна і чуйна душа. Завдання учителя: зробити з кожного вихованця чесну людину, сформувати у нього такі риси, як твердість і справедливість, розвинути його розум, широту світогляду, прищепити смак до всього «істинного, прекрасного, великого, доброго», турбуватися про зміцнення здоров’я вихованців.
В своїй праці «Плані університету або школи публічного викладання наук для Російського уряду» (1775) Дідро радив імператриці Катерині ІІ при підготовці педагогічних кадрів керуватися такими принципами: не наймати іноземних гувернерів та вчителів, які не розуміють мову дітей; серед учителів не повинно бути представників духівництва, бо вони завжди конкурують зі світською владою; учителі мають розуміти все, про що учні розмовляють між собою; давати вчителям лише таку освіту, яка потрібна для викладання в школі; потрібне ґрунтовне знайомство з предметом, який буде викладати майбутній учитель; викладання чи розподіл обов’язків і занять є не довільною справою, і тривалість його не обмежується одним днем.
На думку Д. Дідро, учитель повинен: викладати свій предмет чесно, добросовісно, із чутливою душею та любов’ю до дітей; мати добру вдачу і хоча б трішки терпіння; замість того, щоб підкреслювати перевагу своїх знань, удавати, що він і сам навчається, працюючи з учнями; саме так легше ознайомити учнів з мистецтвом пояснення.
Педагогічні ідеї 17-18 століть [Електронний ресурс] // Університет Крок. – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/vnz/reports/pedagog/14196/. – Назва з екрана. – (Дата перегляду 20.05.2014)Педагогічні ідеї Дені Дідро [Електронний ресурс] // Все для студентів. – Режим доступу: http://megalib.com.ua/content/901_2_Pedagogichni_idei_Deni_Didro.html. – Назва з екрана. – (Дата перегляду 20.05.2014)Педагогічні ідеї Д. Локка, Жан-Жака Руссо, К. Гельвеція та Д. Дідро [Електронний ресурс] // Архів якісних рефкратів. – Режим доступу: http://5ka.at.ua/load/pedagogika/pedagogichni_ideji_d_lokka_zhan_zhaka_russo_k_gelvecija_ta_d_didro_referat/46-1-0-2105. – Назва з екрана. – (Дата перегляду 21.05.2014)Ідеї французького Просвітництва XVIII ст. [Електронний ресурс] // Українські підручники онлайн. – Режим доступу: http://pidruchniki.ws/1704090235401/pedagogika/ideyi_frantsuzkogo_prosvitnitstva_xviii_vchenni_kloda_andriana_gelvetsiya. – Назва з екрана. – (Дата перегляду 21.05.2014)Використані джерела