ДИСЦИПЛІНАРНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ДЕРЖАВНИХ СЛУЖБОВЦІВСлужбова дисципліна забезпечується шляхом:дотримання у службовій діяльності вимог закону України «Про державнуслужбу» та інших нормативно-правових актів у сфері державної служби тавиконання правил внутрішнього службового розпорядкуформування керівником державної служби у підпорядкованих державнихслужбовців високих професійних якостей, сумлінного ставлення до виконан-ня своїх посадових обов’язків, поваги до прав і свобод людини і громадяни-на, їхньої честі та гідності, а також до держави, державних символів Українипоєднання повсякденної вимогливості керівників до підпорядкованих держа-вних службовців з постійною турботою про них, виявленням поваги до їхньоїчесті та гідності, забезпеченням гуманізму та справедливості
Обов’язки державного службовця щодо додержання службової дисциплінине допускати вчинків, несумісних із статусом державного службовця. Обов’язки державного службовцящодо додержання службової дисциплінивиявляти високий рівень культури, професіоналізм, витримку і тактовність,повагу до громадян, керівництва та інших державних службовцівдбайливо ставитися до державного майна та інших публічних ресурсів
Обов’язки керівника державної службищодо забезпечення службової дисципліни: Створювати умови для виконання державними службовцями своїх посадовихобов’язків і підвищення ними професійної компетентності та вимагати належ-ного виконання посадових обов’язків; здійснювати контроль за виконанням державними службовцями посадовихобов’язків; під час виконання посадових обов’язків керуватися публічними інтересами,суворо дотримуватися і забезпечувати дотримання Конституції, законів та інших нормативно-правових актів України, чітко формулювати накази (розпорядження) та доручення, перевіряти точність і своєчасність їх виконання; забезпечувати виконання державними службовцями своїх посадовихобов’язків, зокрема шляхом застосування дисциплінарних стягнень; належно організовувати роботу державних службовців, забезпечувати ефективне виконання завдань, що поставлені перед державним органом; виховувати у державних службовців сумлінне ставлення до служби, бережливе ставлення до державного майна, підтримувати їхню ініціативу, а також вживати заходів для додержання ними правил етичної поведінки; забезпечувати прозорість та об’єктивність під час оцінювання результатів службової діяльності державних службовців; організовувати проведення з державними службовцями профілактичних заходів щодо запобігання вчиненню ними дисциплінарних проступків, виявляти та своєчасно припиняти їх вчинення.
Безпосередній керівник державного службовця має право вносити клопотання перед керівником державної служби про притягнення державного службовця до дисцилінарної відповідальності за вчинення дисциплінарного проступку. Керівник державної служби, який в установленому законом порядку не вжив заходів для притягнення підпорядкованого йому державного службовця до дисциплінарної відповідальності за вчинений дисциплінарний проступок, а також не подав матеріали про вчинення державним службовцем адміністративного проступку, корупційногоабо пов’язаного з корупцією правопорушення, злочину до органу, уповноваженого розглядати справи про такі правопорушення, несе відповідальність згідно з законом. Підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи ухвалення рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов’язків та інших вимог, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.
ДИСЦИПЛІНАРНИМИ ПРОСТУПКАМИ Є:порушення Присяги державного службовцяпорушення правил етичної поведінки державних службовців вияв неповаги до держави, державних символів України, Українського народу дії, що шкодять авторитету державної службиневиконання або неналежне виконання посадових обов’язків, актів органівдержавної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень недотримання правил внутрішнього службового розпорядку перевищення службових повноважень, якщо воно не містить складу злочинуабо адміністративного правопорушення невиконання вимог щодо політичної неупередженості державного службовця використання повноважень в особистих (приватних) інтересах або в неправо-мірних особистих інтересах інших осіб подання під час вступу на державну службу недостовірної інформації про обставини, що перешкоджають реалізації права на державну службу, а також неподання необхідної інформації про такі обставини, що виникли під час проходження служби неповідомлення керівнику державної служби про виникнення відносин прямої підпорядкованості між державним службовцем та близькими особами у 15-денний строк з дня їх виникнення прогул державного службовця (у тому числі відсутність на службі більше трьох годин протягом робочого дня) без поважних причинпоява державного службовця на службі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння прийняття державним службовцем необґрунтованого рішення, що спричинило порушення цілісності державного або комунального майна, незаконне їх використання або інше заподіяння шкоди державному чи комунальному майну, якщо такі дії не містять складу злочину або адміністративного правопорушення
Державний службовець не може бути притягнутий до дисциплінарної відповідальності, якщо минуло шість місяців з дня, коли керівник державної служби дізнався або мав дізнатися про вчинення дисциплінарного проступку, не враховуючи час тимчасової непрацездатності державного службовця чи перебування його у відпустці, або якщо минув один рік після його вчинення.
Дисциплінарне стягнення має відповідати характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та ступеню вини державного службовця. Під час визначення;Виду дисциплінарного стягнення необхідно враховувати характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов’язків.
Обставинами, що пом’якшують відповідальність, є:усвідомлення та визнання своєї провини у вчиненні дисциплінарного проступку;попередня бездоганна поведінка та відсутність дисциплінарних стягнень;високі показники виконання службових завдань, наявність заохочень та урядових відзнак, урядових і державних нагород;вжиття заходів щодо попередження, відвернення або усунення настаннятяжких наслідків, які настали можуть настати в результаті вчинення дисциплінарного проступку, добровільне відшкодування заподіяної шкоди;вчинення проступку під впливом погрози, примусу або через службову чиіншу залежність4вчинення проступку внаслідок неправомірних дій керівника.
Обставинами, що обтяжують відповідальністьдержавного службовця є:вчинення дисциплінарного проступку у стані алкогольного сп’яніння або у стані, викликаному вживанням наркотичних або токсичних засобів; вчинення дисциплінарного проступку повторно, до зняття в установленому порядку попереднього стягнення;вчинення проступку умисно на ґрунті особистої неприязні до іншого державного службовця, у тому числі керівника, чи помсти за дії чи рішення щодо нього;вчинення проступку умисно з мотивів неповаги до держави і суспільства,прав і свобод людини, окремих соціальних груп;настання тяжких наслідків або заподіяння збитків внаслідок вчинення дисциплінарного проступку.
Державному службовцю видається під розписку належно завірена копія наказу(розпорядження) про накладення на нього дисциплінарного стягнення чи закриття дис-циплінарного провадження не пізніше наступного робочого дня після ухвалення відпо-відного рішення. Рішення про накладення дисциплінарного стягнення може бути оскаржено дер-жавними службовцями категорії «А» до суду, а категорій «Б» і «В» до центральногооргану виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політи-ку у сфері державної служби, або до суду. Скарга подається протягом 10 календар-них днів після одержання державним службовцем копії наказу (розпорядження) пронакладення дисциплінарного стягнення.
Якщо протягом року після накладення дисциплінарного стягнення до держав-ного службовця не буде застосоване нове дисциплінарне стягнення, він вважається таким, що не мав дисциплінарного стягнення. Якщо державний службовець не вчинив нового порушення і виявив себе сумлінним службовцем, дисциплінарне стягнення щодо нього може бути знято до закінчення року, протягом якого воно було накладено, але не раніше ніж через шість місяців з дня накладення дисциплінарного стягнення. Право на дострокове зняттядисциплінарного стягнення належить суб’єкту призначення, що його застосував. Протягом строку дії дисциплінарного стягнення (крім зауваження) заходизаохочення до державного службовця не застосовуються.