\ Успішні та неуспішні люди не надто відрізняються своїми здібностями. Вони відрізняються лише своїм бажанням досягнути максимуму свого потенціалу. Джон Максвел Формувальне оцінювання - це постійне оцінювання, що починається з попереднього оцінювання знань та вмінь учнів на початку роботи учнів над темою та продовжується впродовж всього вивчення теми. Мета формувального оцінювання:- підтримка навчального поступку учнів;- діагностування досягнень на кожному етапі навчання;- формування у дитини впевненості у собі; - запобігання страху помилок;- вчасне виявлення проблем та запобігання їх нашаровування;- підтримка бажання навчатися та прагнути максимально можливих результатів.
Нормативні документи. Концепція нової української школи (документ пройшов громадське обговорення та ухвалений рішенням колегії МОН 27.10.2016)Державний стандарт початкової освіти (затверджено постановою КМУ від 21.02.2018,№ 87. у редакції постанови КМУ від 24 липня 2019 р. №688)Державний стандарт базової середньої освіти (затверджено постановою КМУ від 30 вересня 2020 р. № 898)Методичні рекомендації щодо особливостей організації освітнього процесу у першому (адаптивному) циклі / 5 класах закладів загальної середньої освіти за Державним стандартом базової середньої в умовах реалізації концепції «Нова українська школа» (Лист МОН №№4,5/2303-21 від 06.08.2021 рокуІнструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році
Характерні ознаки формувального оцінюваннятриває впродовж вивчення всієї теми (розділу, півріччя, проєкту);учні активно залучаються до процесу самооцінювання;допомагає учням скоригувати своє навчання;дає зворотній зв’язок;передбачає самостійність учнів, сприяє розвитку відповідальності та незалежності;допомагає вчителю планувати свою роботу;має на меті підвищити якість викладання;допомагає учням вчитися один в одного;допомагає побудувати індивідуальну траєкторію розвитку учня.
Діяльність учителя щодо організації формувального оцінювання1. Формування об'єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей;2. Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання;3. Створення ефективного зворотнього зв'язку;4. Забезпечення активності участі учнів у процесі пізнання;5. Забезпечення можливості й уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія);6. Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.
З'ясування та розуміння очікуваних результатів та критеріїв успіху Цілі уроку відрізняються від триєдиної мети, яку вчителі звикли писати в конспектах. При впровадженні формувального оцінювання, варто формулювати цілі таким чином, щоб вони:були зрозумілими усім учням;були досяжним;були конкретними;були зорієнтованими на результат
Розробка критеріїв оцінювання (разом з учнями) Учень повинен знати, що саме буде оцінюватись, а тому вчитель має надати дітям критерії, за допомогою яких вони самостійно чи під керівництвом учителя могли б перевірити досягнення цілей уроку (теми, розділу тощо). Критерії допоможуть учням підготуватися до оцінювання та виконати роботу так, щоб поставлена вчителем ціль була реалізована. Спочатку варто пропонувати учням готові критерії оцінювання, аби вони ними користувалися впродовж уроку, але згодом учні можуть долучатися до оцінювання разом із учителем.
ЗАГАЛЬНІ КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ («Поки що важко, потрібна допомога)1 бал – Я знаю, яку тему вивчають на уроці2 бали – Можу відтворити незначну частину навчального матеріалу, маю чіткі уявлення про об’єкт вивчення.3 бали – Відтворюю частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя виконую прості завдання. СЕРЕДНІЙ РІВЕНЬ («Сам ще не можу, але зможу з допомогою»)4 бали - Я можу за зразком виконати вправу або завдання.5 балів - Можу відтворити основний матеріал, з помилками та неточностями дати визначення та сформулювати правило.6 балів – Знаю і розумію основні положення навчального матеріалу, вмію застосовувати знання при виконанні завдань за зразком. ДОСТАТНІЙ РІВЕНЬ («Допомога майже не потрібна»)7 балів – Я правильно відтворюю навчальний матеріал, вмію наводити окремі власні приклади.8 балів – Застосовую вивчений матеріал у стандартних і нестандартних ситуаціях, намагаюся аналізувати , встановлювати зв'язки між явищами, робити висновки.9 балів – Добре володію вивченим матеріалом. Умію аналізувати й систематизувати інформацію, використовую докази із самостійною і правильною аргументацією. ВИСОКИЙ РІВЕНЬ («Все можу сам (сама)»)10 балів - Маю повні, глибокі знання, використовую їх у практичній діяльності, роблю висновки, узагальнення.11 балів - Маю гнучкі знання, аргументовано використовую їх у різних ситуаціях, знаходжу та аналізую інформацію, умію розв'язувати проблеми.12 балів – Маю системні, міцні знання, усвідомлено використовую їх у стандартних і нестандартних ситуаціях. Умію самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення.
Налагодження ефективного зворотнього зв’язку Головне у формувальному оцінюванні не виставлення оцінок, а спрямування діяльності учнів в процесі роботи завдяки налагодженому ефективному зворотнього зв'язку. Зворотній зв’язок є ефективним, якщо він складається з наступних елементів: Виокремлення та відзначення позитивних елементів роботи учня ( «Вітаю, ти сьогодні активно відповідав на запитання»). Зазначення того, що вимагає покращення або додаткової роботи з боку учня («В цьому місці ти допустив неточність»). Вказівки, яким чином учень повинен поправити цю конкретну роботу ( «Перечитай розділ І цього твору, зверни увагу на опис зовнішності героя»). Рекомендацію учню щодо напрямків подальшої роботи ( «Надалі будь уважніший під час читання, звертай уваги на деталі»).
Взаємонавчання Значення взаємонавчання:діти не соромляться запитувати в однолітків, а також просити повторити, повільніше пояснювати тощо;учні відчувають свою значимість, коли їм довіряють навчати однокласників;розвиває самостійність та відповідальність за власне навчання. Впровадження взаємонавчання:кооперативне навчання (в групах);пояснення матеріалу учнями, які опанували матеріал уроку, однокласникам, які цього потребують;дні самоврядування.
Впровадження самооцінки та взаємооцінювання Важливість взаємооцінювання:взаємооцінювання – це партнерська взаємодія, коли учні допомагають один одному покращувати свої навчальні результати;взаємооцінювання не передбачає порівняння себе з іншими;це економить час учителя (перевірка домашнього завдання, самостійної роботи тощо);вчить учнів здійснювати оцінювання з використанням критеріїв оцінювання (контрольних списків);розвиває відповідальність та самостійність. Як запровадити взаємооцінювання?Підготувати чіткі критерії оцінювання (форми оцінювання або контрольні списки);Запропонувати перевірити домашнє завдання (або виконаного під час уроку завдання) однокласника;Запропонувати учням переглянути виконане завдання однокласником та надати коментар відповідно до стратегії 3-2-1 (3 позитивних моменти, 2 уточнюючих запитання, 1 ідея для покращення);Дати завдання здійснити взаємооцінювання письмових відповідей (учень переглядає роботу однокласника і наприкінці аркуша записує короткий відгук, доповнюючи відповідь.
Використання прийомів рефлексії Рефлексія в педагогіці – це, з одного боку, самоаналіз діяльності та її результатів с подальшим прогнозуванням майбутнього навчання; з іншого – фаза уроку, протягом якої учні осмислюють відкриті й усвідомлені ними на занятті ідеї; спроба відобразити те, що сталося з «Я» учня: «Що я думав? Що відчував? Що я зрозумів? «Що змусило мене замислитися?» тощо. Етапи рефлексії: Установлення фактів (Що відбулося?): «Що і навіщо вивчив?», «Які були проблеми (помилки)?»Аналіз причин («Чому це відбулося?»): «Які способи діяльності я використовував?»Виявлення і формулювання результатів рефлексії: «Які у мене є нові ідеї, пропозиції?»Планування подальших дій: «Що мені з цим робити далі?»