«Школа майбутнього повинна найповніше використовувати для гармонійного розвитку людини все, що дає природа... Уже через це ми повинні берегти і поповнювати природні багатства, які маємо»
В.О.Сухомлинський
Головну роль у процесі набуття учнями екологічної
грамотності відіграє школа,
адже саме в цей віковий період
екологічного мислення,
цілісного світогляду, системи
переконань, що здійснюють вплив на потреби і прагнення людини.
Результат набуття учнями екологічної грамотності підростаючого поколінням є усвідомлення первинності законів природи щодо соціальних законів, розуміння взаємної залежності та впливу суспільства і природи, власної відповідальності за екологічні проблеми не лише свого регіону проживання, а й світу загалом.
Основи набутої екологічної грамотності є:
екологічні знання і досвід практичної діяльності в довкіллі.
Принципи екологічної освіти та виховання:
• взаємозв’язок глобального, національного та краєзнавчого підходів;
• принцип співпраці;
• принцип прогностичності;
• принцип міждисциплінарності;
• принцип єдності теорії і практики;
• принцип безперервності;
• єдність інтелектуального й емоційного сприймання навколишньої дійсності у практичній діяльності з її збереження, догляду за нею і поліпшення її якісного та кількісного складу
На розвиток екологічної грамотності учнів під час вивчення біології впливають три взаємопов’язані складники:
- екологічні знання,
- екологічні переконання, - екологічна діяльність.
Сторітелінг це мистецтво розповідати історії з метою навчання керування шляхом донесення змісту повідомлення за допомогою спеціальної методики. Обов'язкова умова: використання в історіях конкретних географічних понять, процесів, явищ.
Незважаючи на ігрову форму, такі історії сприяють систематизації знань, спонукають до аналізу, творчого підходу та мотивують самостійно дізнаватися цікаві факти, що не входять до програми.
Щоб почати використовувати
кубик «Блума» потрібно виготовити звичайний паперовий куб, на гранях якого написано:
- назви;
- чому;
- поясни;
- запропонуй;
- придумай; - поділись.
НАЗВИ. Цей блок питань передбачає найпростіші питання та потребує відтворення знань. Учневі пропонується просто назвати предмет, явище, термін.
ЧОМУ. Цей блок питань дозволяє сформулювати причинно-наслідкові зв'язки, тобто описати процеси, які відбуваються з зазначеним предметом, явищем.
ПОЯСНИ. Це питання уточнюючі. Вони допомагають побачити проблему в різних аспектах і сфокусувати увагу на всіх сторонах заданої проблеми. Додаткові фрази, які допоможуть сформулювати питання цього блоку Ти дійсно думаєш, що ... Ти впевнений, що ..
ЗАПРОПОНУЙ. Учень повинен запропонувати свою задачу, яка дозволяє застосувати те чи інше правило. Або запропонувати свое бачення проблеми, свої ідеї.
ПРИДУМАЙ - це питання творчі, які містять в собі елемент припущення, вигадки.
ПОДІЛИСЯ - питання цього блоку призначені для активізації розумової діяльності учнів, вчать їх аналізувати, виділяти факти і слідування, оцінювати значимість отриманих відомостей, акцентувати увагу на їх оцінці. Питанням цього блоку бажано додавати емоційне забарвлення. Тобто, сконцентрувати увагу на відчуттях і почуттях учня, його емоціях, які викликані названою темою.
1. Назви причини забруднення води. 2. Чому рибам не вистачає кисню на поверхні забрудненої води? 3. Поясни значення прісної води. 4. Запропонуй основні заходи з охорони води.
5. Придумай, що відбудеться, якщо на Землі зникнуть всі витоки прісної води.
6. Поділись, що ти відчуваєш, коли чуєш про вимирання рослин і риб від забруднення води.
Екологічні знання допомагають учням виробляти певну позицію, екологічно грамотну поведінку, виховувати бережливе ставлення до природи, розкрити основні проблеми захисту навколишнього середовища.
Існують різні погляди на вибір методів та технологій формування екологічної компетентності учнів.
У період навчання дитина вчиться вчитися, ій легше прищепити екологічні знання, уміння любити навколишній світ, берегти його.
Саме правильно підібрані і грамотно піднесені основи екологічної культури є тим середовищем, яке може повністю зацікавити дитину, стати предметом для аналізу, міркувань, роздумів.
Дякую за увагу!