Основна гімнастика. На заняттях використовуються стройові, загальнорозвиваючі і прикладні вправи, різноманітні стрибки, вправи на гімнастичних снарядах, найпростіші елементи художньої гімнастики і акробатики. Освітньо - розвиваюче значення основної гімнастики пояснюється впливом вправ на всі функції людського організму: підвищення працездатності органів і систем, формуванні правильної постави.
Атлетична гімнастика. Атлетичною гімнастикою займаються з метою формування правильної постави, гармонійного розвитку мускулатури всього тіла, виправлення недоліків статури. Вона розвиває такі цінні в людини рухові якості, як сила, гнучкість, швидкість, вправність та витривалість. Засоби атлетичної гімнастики дуже різні. Тут широко застосовуються ЗРВ без предметів і з предметами (булави, палиці, набивні м'ячі, скакалки, гумові амортизатори, гирі, гантелі, штанга).
Спортивна Акробатика- виконання комбінацій фізичних вправ поодинці, з партнером і групами. Акробатика пов'язана із значними фізичними зусиллями. Включає стійки із збереженням рівноваги , мости, піраміди, різноманітні стрибки, обертання тіла з опорою і без, перевороти, перекати, сальто.
У молодших класах при вивченні стройових вправ застосовують орієнтири, оплески, групові підрахування. 2. Вправи для декількох рухів розучують за розподілом з поясненням. Команда: "Роби РАЗ!", – учні виконують дію і зупиняються, а вчитель перевіряє правильність виконання дії і прийнятого положення, а також виправляє помилки. Потім подається команда: "Роби ДВА!" і т.д. Приклад перешикування з однієї шеренги в дві.
Методичні поради при вивченні стройових вправ: Вчитель вибирає таке місце, щоб бачити всіх учнів. Команди поділяються на підготовчу та виконавчу. Наприклад: "Кроком – РУШ! ", – кроком підготовча, РУШ – виконавча. "Налі–ВО! ", – налі- – підготовча, ВО! – виконавча. 3. Є тільки виконавчі команди: "Рівняйсь!", "Стій!", "Струнко". 4. Подаючи команду вчитель повинен стати в положення "струнко!".
5. Деякі команди чітко заміняти розпорядженнями. Наприклад: "Замініть вихідне положення!" і ін. 6. Треба розрізняти команди "наліво" і "вліво". "Наліво" – це рух у зазначену сторону з одночасним поворотом; "вліво" – рух у зазначену сторону без повороту (боком). 7. Направляючого варто міняти. Черговий завжди стоїть на правому фланзі. 8. Для закріплення навичок стройових вправ, їх слід застосовувати на всіх заняттях і у всіх частинах
Команди, які застосовують в основній частині заняття (уроку): Після розподілення викладач вказує команду відділенню, з якого виду вправ починати працювати. Команда: "До вказаних місць занять кроком – РУШ!". Для переходу до наступного місця заняття подається команда: "До наступного місця заняття кроком – РУШ!". Відділення повинні підійти до снаряда лівим боком, а до гімнастичної лави – правим боком. Якщо такі снаряди як гімнастична колода, або кінь чи козел для стрибків, які є пересувними снарядами, відділення повинні підійти лівим боком до місця, на якому встановлюється снаряд. Після зупинки відділень (команда: Відділення – СТІЙ!") подаються команди для всіх відділень: а) "Наліво!"; б) "Вільно!"; в) "Підготувати місця занять!"; г) "Відділення – сісти!".
6. У ході роботи при її завершенні подається команда: а) "Відділення, до кінця залишилася одна хвилина!"; б) "Останній на снаряді!". 7. Далі застосовувати такі команди: а) "Закінчити роботу!"; б) "Відділення – вставати!"; в) "Рівняйсь!"; г) "Струнко!"; в) "Направо!". 8. Після завершення роботи подається команда: "Відділення, прибрати місця занять!". 9. Потім подається команда: "Група, в одну шеренгу – ШИКУЙСЬ!" і далі проводиться заключна частина заняття
ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЮЧІ ВПРАВИДо загальнорозвиваючих вправ належать фізичні вправи, які застосовують для всебічного впливу на організм. Загальнорозвиваючі вправи застосовують на заняттях різними видами гімнастики та спорту. Їх застосовують для розминки, в ранковій та виробничій гімнастиці, для розвитку рухових якостей – сили, гнучкості, координації тощо. Загальнорозвиваючі вправи класифікують за анатомічним принципом: Вправи для рук і плечового пояса. 2. Вправи для тулуба і шиї. 3. Вправи для ніг і тазового поясу. 4. Вправи для всього тіла. Під час виконання загальнорозвиваючих вправ регулюють фізичне навантаження, змінюючи кількість вправ, кількість повторень, характер виконання (швидко, повільно), вихідні положення. Вихідне положення (В.п.) – це положення тулуба, голови рук і ніг, яке є початковими для виконання вправи. Кінцеве положення – положення, яким закінчується ЗРВ. Інколи кінцеве положення попередньої вправи є вихідним для наступної.
Правила запису ЗРВПри записі ЗРВ встановлено такий порядок: а) вихідне положення (В.п.), з якого починається рух (о.с., стійка ноги нарізно, упор присівши); б) назва руху – основний термін (нахил, поворот, мах, присід); в) напрямок руху – направо, наліво, вперед ,назад. Наприклад: В.п. – стійка ноги нарізно, руки на пояс; 1 – нахил вліво; 2 – В.п.; 3 – нахил вправо; 4 – В.п.
Методика проведення ЗРВПри проведенні ЗРВ користуються різними методами і прийомами: Роздільний спосіб проведення: цей спосіб найбільш допустимий. Між окремими вправами існує пауза. Поточний спосіб проведення характеризується безперервним виконанням (без зупинок). Вправи складають на 16, 36, 64 рахунки тощо. При проведенні вправ поточним способом використовувати знайомі вправи. Вправи в русі (прохідний спосіб) – вправи виконуються по ходу пересування. Вправи виконуються з зупинками та без них. Пересування можна в обхід в колону по одному, по колу, почергово шеренгами. Навчають загальнорозвиваючим вправам за показом, за розповіддю (пояснення), за показом і розповіддю, розподілом. За показом: показуючи вправу в цілому, робимо підрахунок. Команда: "Вихідне положення – прийняти!". Далі подається команда: "За мною вправу починай!". Стоячи перед групою викладач виконує вправу в дзеркальному відображенні.
2. За розповіддю: викладач пояснює вправу без показу, розповідаючи які рухи виконуються на рахунок "раз" – "два" і т.д. Замість підрахунку можна казати: "Нахил – випрямитися, присісти – встати!". 3. За показом і розповіддю: а) викладач пояснює і приймає вихідне положення, а потім показує в дзеркальному відображенні, на який рахунок, який рух виконувати. б) викладач подає команду для прийняття вихідного положення. Команда: "Вихідне положення (можна стрибком, кроком і т.д.) – ПРИЙНЯТИ!". Викладач перевіряє правильність прийняття вихідного положення і подає команду, в яку сторону, або з якої ноги, руки починати вправу.
Команда: "Вправу (вліво, з правої) – почи-НАЙ!". Для припинення вправи подається команда: "Стій!". Команда: "Закінчити вправу!" подається: при самостійному виконанні вправ, при виконанні вправ в русі. 4. За розподілом: Після команди: "Вихідне положення – ПРИЙНЯТИ!". Викладач подає команди розподіляючи кожен рахунок. Наприклад: "Ліву в сторону на носок, руки вгору – РОБИ РАЗ!". "Упор присівши на правій, ліву в сторону – РОБИ ДВА!". "Упор присівши – РОБИ ТРИ!" Потім подається команда: "У цілому вправу почи-НАЙ!".
Основні вимоги до проведення ЗРВВправи складаються на 2, 4, 8, 16, 32 рахунки. Викладач, стоячи лицем до групи виконує вправи в дзеркальному відображенні. При виконанні вправ в колі, викладач стає в коло. При виконанні вправи в бічній площині викладач стає боком до групи. Після виконання стрибкових вправ подається команда: "На місці кроком РУШ!", а потім "СТІЙ!". Розміщення на площині: Шикування для проведення ЗРВ може бути в колонах, шеренгах, коло. 2. При перешикуванні з колони по 1 в колону по 3, 4 поворотом наліво, викладач повинен повернути до себе групу так, щоб попереду були менші на зріст, а в наступних – вищі. Дівчат розташовувати окремо, але поруч з чоловіками. При перешикуванні напівповороту – дівчата повинні були розташовані позаду хлопців. 3. Махові вправи, вправи в сідах, упорах, лежачи проводити, повернувши клас напівповороту.
Розміщення викладача при проведенні ЗРВ: а) при шикуванні в шеренгах – місце викладача перед шеренгами; Основи методики викладання гімнастики 24 б) при шикуванні в колонах – перед колонами з боку невисоких; в) при шикуванні в коло – викладач стає в коло; г) найскладніші вправи слід показувати в різних площинах; д) в спортивному залі викладач стоїть обличчям до вікон, на площадці до сонця. Регулювання фізичного навантаження при заняттях ЗРВ здійснюється за рахунок: а) зміни кількості вправ; б) зміни вправ; в) зміни інтервалу відпочинку між вправами; г) зміни кількості поворотів; д) темпу (більш швидкий темп має більше навантаження); е) вихідних положень.