Презентація на тему: "Кліпове мислення як фактор розвитку інноваційних технологій в системі освіти. Сучасні методики та технології навчання математики."

Про матеріал
Презентація до семінару-практикуму «Сучасні методики та технології навчання математики як основний компонент виховання ерудиції в учнів: кліпове мислення». В презентації висвітлене поняттям кліпового мислення; розглянуті причини, які сприяли виникненню даного типу мислення; проаналізовано плюси та мінуси кліпового мислення. Особлива увага зосереджена на тих особливостях кліпового мислення, які необхідно враховувати при моделюванні уроку; на особливостях подачі інформації; як вчити та взаємодіяти з поколінням «Z»; які освітні технології необхідно використовувати. В презентації розглянуті сучасні тренди математичної освіти: (проектна діяльність, онлайн-навчання, професійні спільноти, гейміфікація, групова робота, BYOD, кліпове сприйняття, інтерактивні технології Soft Skills, Storytelling.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кліпове мислення як фактор розвитку інноваційних технологій в системі освіти. “ Виживає не найсильніший і не найрозумніший, а той, хто найкраще реагує на зміни, що відбуваються ” Гордон Драйден Підготувала: вчитель математики Безсмертна Віта Сергіївна

Номер слайду 2

Покоління Z – вони інші… Хто вони… Які вони??? Про сучасних дітей часто говорять як про покоління Z – таких, що зростали в період широкого розповсюдження цифрових технологій, глобалізації та нескінченних інформаційних потоків. Вони продовжують жити та вчитися в світі, що швидко змінюється. От тільки освітня система чомусь змінюється повільніше… Поміркуємо про те, як працювати з дітьми нового покоління та чи є позитивні моменти у наявності так званого кліпового мислення? Деякі предмети примушують вивчати за тими ж підручниками, що й 10 років тому, а замість того, щоб подавати навчальні завдання як випадки («кейси») з реального світу, ми досі дотримуємося старого стилю задач та вправ. Навіть мультимедійні засоби навчання не врятують ситуацію, якщо поданий через них матеріал не був адаптований під особливості сприйняття сучасної дитини: найяскравіша презентація може видатись нудною, якщо ви просто скопіювали туди текст кількох параграфів підручника (хай навіть і з картинками).

Номер слайду 3

Термін «кліпове мислення» з’явився в середині 1990-х років, і спочатку означав здатність людини сприймати світ через короткі яскраві образи і послання теленовин або відеокліпів.  Слово «clip» перекладається з англійської як «вирізка, відрізок, відсікання; фрагмент, нарізка, уривок». Кліпове мислення - звичка сприймати інформацію за допомогою короткого, яскравого, дуже виразного образу. Людина сприймає навколишню дійсність як послідовність не пов’язаних між собою явищ, а не як цілісну картину. Мозок просто не встигає збудувати логічний ланцюжок, а отримана інформація швидко забувається, звільняючи місце для нової. Цим воно принципово відрізняється від понятійного (словесно-логічного) мислення,  де використовуються поняття та логічні конструкції, а не образи. Розвиток телебачення і, особливо, Інтернету, призвів до того, що нинішнє молоде покоління все менше мислить логічно, сприймаючи отриману інформацію поверхово та фрагментарно. Фахівці навіть говорять, про новий феномен сучасності — кліпове мислення.

Номер слайду 4

Кліпове мислення характерезується: поверховістю; образністю; інтуїтивністю; забезпечує ефективну поведінку з точки зору адаптації та виживання. Дітям і молоді, у яких переважає кліпове мислення, складно аналізувати будь-яке явище, бо на жодному з них їхня увага не фокусується надовго. Місце одного миттєво займає інше. Із кліповим мисленням світ перетворюється на калейдоскоп різних, не пов’язаних між собою уламків інформації. Діти звикають до того, що образи в їхній голові постійно змінюють один одного і постійно вимагають нових.

Номер слайду 5

Розвиток сучасних технологій. Необхідність сприймати великий обсяг інформації. Багатозадачність. Прискорення ритму життя і спроби встигнути за ним, щоб бути в курсі подій. Зростання демократії та діалогічності на різних рівнях соціальної системи (проповідь перетворилася на дискусію, риторика — на діалектику). Що призвело до виникнення кліпового мислення?  У 2010 р. російський філософ  і культуролог К. Г. Фрумкін  виділив 5 основних причин появи кліпового мислення: Фахівці стверджують, що кліповий тип мислення передусім притаманний поколінню Y (народженим після 1981 року) та, ще більшою мірою, поколінню Z (народженим після 1994 р.) — молоді, що виросла під впливом цифрової революції. У сучасного школяра відбувається перехід від понятійного мислення до кліпового мислення, так як на дитину діє великий потік інформації. Дитині цікавіше переглянути 10 зображень з текстом, ніж прочитати 10 повних текстів.

Номер слайду 6

1. Неможливість тривалої концентрації уваги та зниження здатності до глибокого логічного аналізу, аналітичного мислення     У володаря кліпового мислення спроможність аналізувати помітно знижується, оскільки будь-яка інформація не затримується надовго в його свідомості і швидко змінюється новою. А такі властивості мислення, як аналіз, виділення головного, уміння робити узагальнення і висновки, поступово стають непосильним завданням для людини. Мінуси кліпового мислення: 2. Послаблення здатності до співпереживання     Жорстокість і насильство, які щоденно поглинають люди з екранів телевізорів та Інтернету, поступово підвищують поріг людської чутливості до переживань інших. Крім того, перебуваючи в постійному інформаційному потоці, ми просто не встигаємо заглиблюватися у власні емоції. Звісно, в моменти гучних трагедій, люди починають співчувати і співпереживати загиблим, однак «градус співчуття» через незначний проміжок часу різко падає, адже за цей час через свідомість людей пройшли тонни нової інформації. 3. Зниження рівня успішності й коефіцієнту засвоєння знань     В усьому світі вчителі б’ють на сполох через те, що діти дуже мало читають, часто не розуміють змісту прочитаного. Вираження думки зводиться до дуже тезового викладу. Учні швидко забувають те, чого їх навчили зовсім нещодавно. Так, в процесі одного з експериментів старшокласникам запропонували відповісти на ряд запитань з програми попередніх класів. Результати показали, що коефіцієнт засвоєння знань у школярів становить 10-30%. 4. Підвищення сприйнятливості до маніпуляцій та впливу     Захоплюючись сприйняттям короткострокової інформації, люди не заглиблюються в її суть, тому стають чутливими і сприйнятливими до різних маніпуляцій. Тож у наш час потужним інструментом продажу стала реклама. Вона апелює до наших емоцій, а не здатності аналізувати інформацію, і, як наслідок, ми частіше робимо непотрібні покупки.

Номер слайду 7

Плюси кліпового мислення: 1. Прискорення реакції Життя стало настільки динамічним, що вимагає миттєвого включення та вміння швидко зорієнтуватися серед навали інформації. А кліпове мислення дозволяє швидше реагувати на будь-які стимули та зміни, легко включатися в роботу, освоювати новий матеріал.  2. Захист мозку від інформаційного перевантаження Багато фахівців називають кліпове мислення механізмом адаптації до розвитку інформаційних технологій. Свідомість сучасної людини підлаштовується під необхідність реагувати на терабайти інформації, яка існує навколо нас, дозволяє ефективно реагувати і підлаштовуватися під будь-які зміни. 3. Розвиток багатозадачності Американський психолог Ларі Розен в книзі  «Я, мій простір і я: виховання мережевого покоління» зазначає, що сильна сторона «покоління Інтернету» (Internet Generation) — розвиток здатності до багатозадачності. Такі люди можуть одночасно слухати музику, спілкуватися в чаті, «серфити» в Інтернеті, редагувати фото й робити уроки або працювати.

Номер слайду 8

Педагоги повинні навчитися використовувати кліпове мислення для організації навчального процесу. Необхідно змінити стиль навчання: від традиційного, монологічного, авторитарного - до навчання в діяльності, адекватної особливостям мислення сучасних школярів. Інформатизація освіти повинна включити в себе процеси зміни: змісту; методів; організаційних форм підготовки школярів.

Номер слайду 9

Які особливості кліпового мислення необхідно враховувати педагогам при моделюванні уроків? Вимоги до інформації, що подається: стислість; образність; фрагментарність; часта зміна джерел і видів діяльності. На перший план висувати розвиваючу функцію навчання, що забезпечує всебічний розвиток школяра. Не слід заперечувати ефективності кліпового мислення для виживання і соціальної адаптації, але при цьому школярі повинні вміти обробляти і використовувати інформацію.

Номер слайду 10

Особливості подачі інформації при кліповому мисленні

Номер слайду 11

Діти сприймають світ як поле для експериментів, і від навчання очікують того ж. «Раніше школа була основним джерелом знань, а сьогодні навряд. В школі все відбувається повільно, тому дітям там нудно. Школа сприймається як витрата часу і додатково як місце для спілкування».

Номер слайду 12

Як взаємодіяти з поколінням «Z»? Проблеми з увагою Сучасний учень може концентруватися на чомусь лише 8 секунд, що значно менше, ніж у представників попередніх поколінь Проблеми з пам’яттю? Пам'ять починає працювати за іншими механізмами: запам'ятовується не сама інформація, а те, яким шляхом до неї дістатися Кліпове мислення Інформація сприймається краще, коли вона яскрава та невелика за обсягом, немов реклама в телевізорі. Тому учні сприймають погано тексти з лінійно-послідовною логікою викладення

Номер слайду 13

Погляди науковців про атрофічні процеси в мозку дитини внаслідок активного використання інтернету. Навіщо вчити, якщо можна знайти? «Мовчазне покоління» Перевага віртуального спілкування над реальним Нетерплячість та егоцентричність Нетерплячі та вимагають швидкого результату. Через переважання дитиноцентричності у їх вихованні, в сучасних родинах це покоління ще називають «ЯЯЯ» З дорослими - на рівних «Зети» не схильні до субординації, усіх вважають рівними

Номер слайду 14

Орієнтири покоління «Z»? Вони встигають все і скрізь. Можуть взаємодіяти з різними людьми. Прагнуть виділятися і відмовляються від непрактичних речей. Досить швидко працюють і обробляють інформацію ( покоління лайків та посилань) Не люблять довго концентруватися ( віддають перевагу один раз побачити, аніж сто разів почути чи прочитати це) Пошук – те, що вміють найкраще. Якщо ім цікаво, самі чогось хочуть – готові без відпочинку працювати. Іхні почуття – це смайли та статуси. Головні враження – текст, фото і відео.

Номер слайду 15

Говорити з ними «твітами», тобто коротко і з перервами, а завдання розсилати на гаджети. Вчителю варто завести для класу групу в соцмережі. Спиратись на любов до публічності. Створення інтересу через залучення до участі у проектах. Ставити чіткі цілі і завдання, які дають швидкий видимий результат, розписуючи всі нюанси. Спілкування на рівних. Терміни виконання роботи, доручення, завдання повинні суворо регламентуватися Заохочення і невеликі винагороди в кінці кожного успішного завершення доручення, завдання. Головний принцип – свобода і відповідальність за наслідки своїх дій. Як же нам взаємодіяти з цим поколінням?

Номер слайду 16

Розвиток понятійного мислення за допомогою освітніх технологій Кейс-технологія. Інтерактивна технологія для короткострокового навчання на основі реальних чи вигаданих ситуацій, спрямована на формування нових якостей і умінь. Однією з найважливіших характеристик є вміння скористатися теорією, звернення до фактичного матеріалу ТРИЗ (теорія рішення винахідливих завдань) . Являє собою узагальнений в абстрактній формі досвід винахідництва, що допомагає школяреві піти від кліпового мислення і розкрити свій творчий потенціал. Розвивальне навчання. Організація навчального процесу здійснюється в логіці навчально-пошукової діяльності в режимі діалогу. Педагог повинен створити навчальну ситуацію, при якій у школяра проявляється потреба у вивченні матеріалу. Диференційоване, особистісно орієнтоване навчання. Розвиток потенційних здібностей кожного учня. Проблемне навчання . Передбачає організацію під керівництвом вчителя самостійної пошукової діяльності школяра за рішенням навчальних проблем. В ході уроку учень повинен не тільки побачити проблему, але і визначити шляхи її вирішення покроково, в зручному для нього темпі і спираючись на матеріал, який подається образно, яскраво, цікаво. Інформаційно-комунікаційні технології. Забезпечує підвищення ефективності навчального процесу, участь в дослідницьких проектах, телеконференціях, дискусіях. Технологія критичного мислення. Містить оригінальні методи і засоби вибору і обробки інформації, вміння критично її оцінити, осмислити, застосувати.

Номер слайду 17

Проектна діяльність Онлайн-навчання. Професійні спільноти Гейміфікація Групова робота BYOD Кліпове сприйняття Інтерактивні технології Soft Skills Storytelling Важливою умовою навчання є наявність пізнавальної потреби і мотиву самовдосконалення, самореалізації та самовираження. Те, що незрозуміло, потрібно з'ясовувати. Конфуцій

Номер слайду 18

Завдяки Класу спілкування учнів і викладачів виходить на новий рівень – тепер воно не обмежується межами аудиторії. Це безкоштовний сервіс для навчальних закладів і некомерційних організацій. Також він доступний всім , у кого є особистий аккаунт Google

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Зручне додавання учнів. Робота з декількома курсами. Спільне викладання. Зручні шаблони. Безліч додаткових матеріалів. Налаштування завдань. Попередня підготовка. Швидкі опитування. Налаштування теми курсу. Централізоване зберігання ресурсів. Відстеження завдань для учнів. Відстеження завдань для викладачів. Систематизація курсів. Зручне виставлення оцінок. Перенесення оцінок. Інтеграція з іншими інструментами для викладачів. Індивідуальні завдання. Плюси Класу:

Номер слайду 21

Викладач Викладач створює завдання та прикріплює файли Викладач оцінює виконану роботу Учні Учні прикріплюють матеріали або редагують файли та здають їх на перевірку Учні переглядають свої оцінки і редагують свої роботи

Номер слайду 22

Номер слайду 23

LearningApps LearningApps.org є додатком Web 2.0 для підтримки навчання та процесу викладання за допомогою інтерактивних модулів. У категорії Математика представлено всі існуючі інтерактивні вправи з цього предмета. Існуючі модулі можуть бути безпосередньо включені в зміст навчання, а також їх можна змінювати або створювати в оперативному режимі. Метою є також збори інтерактивних блоків і можливість зробити їх загальнодоступним.

Номер слайду 24

Одним з вдалих варіантів шаблонів для роботи з "багатьма мишами" та оргнаізації парної або групової роботи є "Поділ на групи". По завершенні виконання завдання можна переглянути по категоріям правильність відповідей: зеленим контуром позначено правильний вибір, червоним – неправильний. Інший варіант онлайнової вправи із застосуванням прийому "багато мишей" – "Класифікація".  Для учнів основної школи цей же шаблон можна використати. наприклад, при вивченні математики. Учні об'єднуються у три групи. Приклад 4: "Раціональні числа та вирази"

Номер слайду 25

BYOD (Bring Your Own Device) BYOD - принеси свій пристрій - смартфони, ноутбуки, планшети Сучасні інструментальні засоби відкривають широкі перспективи для візуалізації та інтерактивності навчального процесу

Номер слайду 26

Номер слайду 27

https://quizlet.com/latest - он-лайн сервіс для створення дидактичних флеш карток як для очного так і дистанційного навчання. Quizlet Наведене середовище демонструє широкі можливості вчителя щодо самостійного створення дидактичних ресурсів.

Номер слайду 28

Інструменти для візуалізації www.powtoon.com wikiwall.ru www.toondoo.com prezi.com www.emaze.com

Номер слайду 29

Щоб уміти вловити настрій учнів, їх зацікавленість предметом вчитель повинен бути психологом, здійснювати гуманний підхід до навчання, привчаючи учнів до самостійного подолання труднощів, до пошуку виходу із складних ситуацій. Для цього він повинен розширювати вибір оптимальних методів, форм і засобів навчання, сміливо втілювати в практику досягнення педагогічної науки, долати формалізм в педагогічній діяльності, постійно перебувати в творчому пошуку. «Людина, що не знає нічого, може навчитися, справа тільки в тому, щоб запалити в ній бажання вчитися» Д.Дідро Використання пісень, мультиків, відео- та аудіо матеріалів під час навчального процесу. Діти покоління Z проводять величезну кількість часу за переглядом відео. Чому б не робити це з користю? Гейміфікація. Гра — один з найкращих способів навчання, практичне застосування і відпрацювання отриманих знань у веселій формі. Діти насолоджуються такою формою засвоєння знань і при цьому показують значний прогрес у навчанні. Кінестетичні активності, під час яких задіяні різні канали сприйняття інформації. Діти вчаться під час фізичної активності, у русі! Це змагання, квести, екскурсії, проєкти — знання на практиці, а не в теорії. Візуалізація інформації. Завдяки переважанню візуального каналу сприйняття, дуже важливо використовувати наочні матеріали — це значно спрощує процес навчання і засвоєння інформації. Часта зміна активностей. Через короткострокову концентрацію дуже важливо постійно змінювати активності. У цілому кожен вид діяльності повинен займати 7–10 хвилин, щоб діти не втомлювалися і не перемикали увагу на щось інше. Індивідуальний підхід — діти покоління Z мають зовсім інший стиль навчання, тому дуже важливо враховувати особливості кожного учня окремо і шукати індивідуальний підхід до кожної дитини. Яким же має бути навчання, щоб захопити дітей покоління Z?

Номер слайду 30

Клиповое мышление — это особенность мышления современного человека, и задача педагога заключается в том, чтобы помочь ребенку научиться мыслить полноценно. Вони ставлять питання Google, дорогу знайдуть по навігатору, закупки зроблять в інтернеті, одночасно виконують уроки і спілкуються SMS-ми з друзями, використовують усіляку можливість, щоб підключитись до інформаційного потоку… Після покоління «Z»… Не намагайтесь змінювати учня і робити з нього людину з аналогічними переконаннями, настановами і поглядами на життя як у вас. Прийміть той факт, що ваш учень інший, він у чомусь краще вас. Допоможіть йому увійти в доросле життя і придивіться уважніше, можливо, вам теж є чого повчитись у нього.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Doroshenko Yurii
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Піддубна Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Горобець Вікторія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Пов’язані теми
Педагогіка, Презентації
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
3623
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку