План уроку. Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс.
Номер слайду 3
1. Поняття конфлікту та його види
Номер слайду 4
Конфлікт – зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводять до активних дій, ускладнень, боротьби. Люди, що беруть участь у конфлікті, рідко залишаються стриманими та розсудливими, їхньою поведінкою керують негативні емоції, як-от гнів, лють тощо. Це часто залежить від обставин, але ще частіше — від самих індивідів, їхнього уміння та бажання до позитивної взаємодії
Номер слайду 5
Молодший брат постійно розкидає свої речі по кімнаті, а старшому доводиться прибирати за ним. Ви з сусідом / сусідкою по парті отримали один підручник для занять на уроці. Ви хочете піти ввечері з друзями у кіно, а ваша молодша сестричка просить відвести її на каток. Компанія молодих людей надто голосно поводиться у громадському транспорті та заважає іншим. Ваші сусіди розкидають сміття біля будинку. Причини зародження конфліктів
Номер слайду 6
Види конфліктів
Номер слайду 7
Якщо вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс…». Чарльз Ліксон, американський психолог і адвокат з тридцятирічним стажем. П’ять позитивних нотаток про конфлікт Конфлікти потрібні для нашого життя, на них необхідно звертати увагу та ефективно вирішувати. Конфлікти вказують на відмінність у думках, інтересах. У конфліктних ситуаціях вчимося переконувати інших. З конфліктних ситуацій можна отримати цінну інформацію. Ефективне розв’язання конфліктів приносить задоволення та відчуття доброго вчинку.
Номер слайду 8
2. Стадії конфлікту
Номер слайду 9
бійка між однокласниками; відбирання особистих речей; демонстративне нав’язування іншим своїх авторитету, сили, впливу; прізвиська, піддражнювання, образи; суперечки і непорозуміння на спортивному майданчику, на перерві, в їдальні; порушення дисципліни на уроках; боротьба за авторитет і лідерство серед однокласників або приятелів; відмова від чергування у класі, школі; псування або втрата майна: підручників, мобільних телефонів та інших речей. Проаналізуйте причини виникнення, сторони та фази перебігу різних конфліктних ситуацій, які мали місце у вашій школі, наприклад:
Номер слайду 10
Номер слайду 11
3. Способи подолання конфліктів. Співпраця
Номер слайду 12
Вправа «Яблуко та черв’як»Сядьте зручніше, заплющте очі і уявіть на хвилину, ніби Ви — гарне соковите яблуко, яке висить на гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає до вас черв’як і каже: «Зараз я буду тебе їсти!». Що б ви відповіли черв’яку? Розплющте очі і запишіть свою відповідь.
Номер слайду 13
4. Переговори і медіація. Переговори – це обговорення людьми проблеми, що між ними виникла, з метою її врегулювання та вирішення. Переговори, як форма колективного обговорення, передбачають три стадії: аналіз ситуації, тобто проблем учасників, їхніх емоцій, відносин, інтересів, можливих варіантів прийняття рішення; планування; дискусія.
Номер слайду 14
Інколи в ситуації тривалого конфлікту люди не бажають розмовляти один з одним. Тоді їм краще звернутися до третьої особи, яка допоможе провести переговори, стане посередником. Переговори, що здійснюються з допомогою посередника, називають медіацією (лат. media — середина), а саму людину-посередника — медіатором. Медіатор — нейтральна особа, яка керує діалогом задля зменшення напруження. Це не суддя і не порадник. Він намагається пояснити сторонам конфлікту позицію іншого та можливі умови для подолання суперечностей.
Номер слайду 15
5. Консенсус і компроміс. Конфліктів не можна уникати. Важливо, щоб усі сторони спільно шукали вихід із ситуації і відкрито обговорювати суперечливі питання. Є два типи успішного завершення конфлікту: компроміс і консенсус.
Номер слайду 16
Правила розв’язання конфліктів Виявити джерело і причину конфлікту. Записати суперечливі питання. Не розширювати предмет конфлікту, а максимально скорочувати кількість претензій. Уважно ставитись до конфліктуючих сторін. Неупереджено оцінювати позиції різних сторін конфлікту. Зрозуміти становище кожної сторони конфлікту. Намагатися досягнути порозуміння на ціннісному рівні та рівні почуттів. Усвідомити почуття кожної зі сторін конфлікту. Контролювати хвилювання
Номер слайду 17
Пригадайте!Зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводять до активних дій, ускладнень, боротьби – це…Нейтральна особа, яка керує діалогом задля зменшення напруження - …Угода, досягнута за допомогою взаємних поступок - …