Мета уроку:проаналізувати особливості жанру, конфлікту і композиції п'єси М. Гоголя «Ревізор», визначити етапи розвитку сюжету, використані у творі засоби комічного; розвивати навички аналізу драматичного твору, творчі здібності, критичне мислення, вміння працювати в групі та в парі, робити узагальнення; прищеплювати любов до театру, інтерес до творчості Гоголя.
Бесіда:1. Де відбувається дія комедії М. Гоголя «Ревізор»?2. Які чиновники представляють у п’єсі міську владу?3. Звідки городничий дізнався про приїзд ревізора? Чому ця новина його стурбувала?4. Завдяки кому мешканці міста вирішили, що Хлестаков — це ревізор?5. Як Хлестаков опинився в місті? Скільки часу він там пробув? Чому його відмовлялися годувати в трактирі?6. Як відреагував Хлестаков на появу городничого? Наведіть відповідну цитату.7. Що Хлестаков розповів про себе присутнім у домі городничого? Які почуття викликала ця промова у героїв? Чи повірили вони Хлестакову?
Бесіда 8. Під якими приводами чиновники давали Хлестакову хабара?9. Про що Хлестаков дізнався від купців, слюсарші та жінки унтер-офіцера?10. За яких обставин Іван Олександрович зробив пропозицію дочці городничого?11. Чому Хлестаков швидко виїхав з міста?12. Як повівся городничий після від’їзду так званого ревізора?13. Хто повідомив городничому і чиновникам, що Хлестаков не є ревізором? Яке враження ця звістка справила на героїв?14. Як герої дізналися про приїзд справжнього ревізора?
У літературознавстві розрізняють три основні типи комедії:а) комедія становищ, у якій сміх викликають кумедні ситуації, весь комічний ефект тримається на інтризі;б) комедія моралі, в основі якої — висміювання і яскраве зображення суспільних звичаїв;в) комедія характерів, у якій джерелом смішного є характери конкретних персонажів. До якого типу ви віднесли б гоголівського «Ревізора»? Обґрунтуйте свій вибір.
Конфлікт. Зовнішнійпротистояння міських чиновників і так званого ревізора. Городничий і чиновники борються з примарою, яку вони самі створили у своїй уяві. Внутрішнійсуперечності між тим, як чиновники виконують службові обов’язки, і тим, як вони повинні це робити, у протистоянні між самодержавно-бюрократичним апаратом і широкими верствами населення.
Композиція1. Схарактеризуйте композицію комедії «Ревізор». Чим вона відрізняється від побудови інших відомих вам п’єс?2. Як ви вважаєте, для чого автор включив зауваження для акторів до композиції комедії?3. Як зауваження допомогли вам зрозуміти характери персонажів?4. Визначте основні елементи сюжету п’єси: експозицію (якщо вона є), зав’язку, кульмінацію і розв’язку. Запишіть їх у таблицю.