Презентація на тему: “Ми з природою єдині. Г.Тютюнник «Бушля»"

Про матеріал

Григір Тютюнник "Бушля". Учні ознайомляться з красою і своєрідністю творів Григора Тютюнника, вдосконалять навички свідомого виразного читання прозових творів, будуть розвивати творчу уяву та спостережливість, здатність сприймати звукові словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово, любити природу.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ми з природою єдині. Григір Тютюнник «Бушля»Підготувала вчитель початкових класів. Рослик Катерина Василівна

Номер слайду 2

Девіз уроку: Ми всі господарі природи, тож збережімо її.

Номер слайду 3

Розучування лічилки Летіла лелека,Летіла здалека,Та й сіла на хатіЗірки рахувати. Не їла, не спала,Всю ніч рахувала,А вдосвіта збилась,Зоря покотилась,Упала додолу. На піжмурці в колу.

Номер слайду 4

Робота над чистомовкою Ила-ила-ила - хмара сонечко закрила.Ім-ім-ім - прокотився грім. Ощ-ощ-ощ - припустив дощ. Ці-ці-ці - риби у ріці. Ка-ка-ка - прилетіла лелека. Щу-щу-щу - раді всі дощу.

Номер слайду 5

Відгадайте загадки Має він важку роботу: Ходить, бродить по болотуІ шукає жабенят. Для маленьких пташенят. (......) Довгі ноги, довгий ніс,По болоту ходить скрізь,Хату на хаті має,Жабам рахунок знає. (......)

Номер слайду 6

Інформація про птаха  Лелека білий (лат. Ciconia ciconia) — птах родини лелекових, ряду лелекоподібних. Окрім науково прийнятої назви, у цього птаха безліч народних назв: чорногуз, бусол, бусел, бусько, бузько, бусьок, бузьок, боцюн, боцян, гайстер.

Номер слайду 7

Лелека — птах розміром від 80 до 100 см довжиною, розмахом крил 200—220 см та вагою від 2,5 до 4,5 кілограмів. Забарвлення пір'я біле, за винятком махових пір'їн на крилах, які мають чорне забарвлення. Коли крила птаха складені, то махові пір'їни покривають задню частину тіла, звідки і походить назва — чорногуз. Дзьоб та ноги чорногуза червонясті й довгі. Птахи спілкуються клацанням дзьоба. Лелеки харчуються переважно дрібними тваринами — дощовими черв'яками, комахами, жабами, мишами, рибами. Поселяється білий лелека на відкритому ландшафті — луки, болота, пасовища; охоче селяться в населених пунктах. Білий лелека — перелітний птах. У серпні зграї, керуючись інстинктом, починають тягнутися на південь.

Номер слайду 8

Легенда про лелеку. Є одна легенда, що Бог зібрав усіх гадюк, вужів, отруйних комах у мішок і звелів чоловікові кинути його в море, але ні в якому разі не розв'язувати. Чоловік не витримав, розв'язав мішок, а звідти всі гади і виповзли. Тоді Бог перетворив того чоловіка на лелеку, щоб він зібрав усіх отих жаб, гадюк і вужів. 

Номер слайду 9

Робота над скоромовкою. Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.

Номер слайду 10

Тема уроку: Ми з природою єдині. Григір Тютюнник "Бушля" 

Номер слайду 11

Мета уроку: ознайомити учнів з красою і своєрідністю творів Григора Тютюнника;вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів;розвивати спостережливість, творчу уяву, здатність сприймати звукові словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово;виховувати любов до природи.

Номер слайду 12

Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника. Григір Михайлович Тютюнник народився 5 грудня 1931 р. в с. Шилівка Зіньківського району на Полтавщині. На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув і Тютюнників – забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити, говорити, навіть сміятися.

Номер слайду 13

Коли Григору було 6 років, він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту. Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: «Я їв тоді картопляну зав`язь, жолуді, пробував конину». В одинадцять років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село Шилівка. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома, хату в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей.

Номер слайду 14

Потім було навчання у ремісничому училищі м. Зінькова, куди Григір пішов тому, що там давали сяку-таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще важка хвороба – туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу. У своєму щоденнику Григір Тютюнник писав: " Оповідання - найближче до поезії, до почуття завжди працюю над над почуттями, що живуть навколо мене і в мені". Саме тому, твори цього митця надзвичайно цікаві. Їхні герої викликають почуття і сміх, любов і розчарування. На думку Григора Тютюнника, "письменник обирає собі тему найближчу, найріднішу його життєвому досвіду і - неодмінно - своєму ідеалові людини в тому часі, у якому він живе".

Номер слайду 15

Для самого Григора Михайловича найважливішою темою була доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах. Тема добра й любові є основною у творах Тютюнника для дітей. Майже більше половини написаного Григором Тютюнником – про дітей і для дітей, яких він любив по-особливому. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань під назвою «Бушля».

Номер слайду 16

Опрацювання оповідання Григора Тютюнника "Бушля" Гра "Передбачення"  Про що йтиметься в оповіданні з такою назвою?Що означає слово бушля?Про це ви дізнаєтесь, прочитавши оповідання Григора Тютюнника «Бушля».

Номер слайду 17

Первинне читання тексту (напівголосно). Про кого цей твір? Хто такий Бушля?Де відбуваються події?Яку пригоду описує оповідач?

Номер слайду 18

Гра «Рибки». Самостійне мовчазне читання частини оповідання учнями. Хто є головними персонажами оповідання?Хто така бушля? Що ви знаєте про цю пташку?

Номер слайду 19

Цікаво знати!Головна їжа лелек — риба, проте не нехтують і іншими водяними істотами. Лелеки нерухомо вичікують здобич, а потім різким рухом вихоплюють її з води. Добова потреба у рибі — 300-500 г, але деякі ненажери можуть з’їсти і кілограм.

Номер слайду 20

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Номер слайду 21

Словникова робота Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, потім — у парі одне одному{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}ущухлантухпливтимептастворозморилокігтямивичікуватилепешкою. Якою частиною мови є слова першого стовпчика? Якою частиною мови є слова другого стовпчика?

Номер слайду 22

Довідкове бюро Лантух — великий мішок з грубої тканини. Лепешка, лепеха — трав’яниста багаторічна рослина з довгими мечоподібними листками й гострим запахом; аїр.

Номер слайду 23

Підготовка до виразного читання оповідання. З якою інтонацією будете читати оповідання?Де зробите найбільші паузи?Які слова читатимете голосно, з тривогою?Які — голосно, жартома?

Номер слайду 24

Виразне читання оповідання учнями.

Номер слайду 25

Повторне читання тексту учнями «ланцюжком».

Номер слайду 26

Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання. Де ми зустрілися з головним героєм?Що він робив біля річки?Які зміни в природі сповіщали про наближення дощу?Чому риба не клювала? Як автор описує танок дощу на воді?Чому заснув Арсен?Знайдіть у тексті опис бушлі. Чому бушля сіла Арсенові на голову?Прочитайте, як автор описує мирний сон Арсена та бушлі. 

Номер слайду 27

Розвиток зв’язного мовлення.  Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію.

Номер слайду 28

Робота в групах. Складання характеристики головного героя. Яким ви уявляєте рибалку Арсена?Яка у нього зовнішність? Який характер?

Номер слайду 29

Арсен — літній чоловік. Завзятий рибалка, спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий.

Номер слайду 30

Робота за ілюстрацією. Подивіться на ілюстрацію до цього оповідання. Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?Що художник зобразив на картині?Що він намалював у центрі картини? Удалині?Які фарби обрав? Який настрій вони створюють? Опишіть картину, використовуючи рядки з оповідання. 

Номер слайду 31

Підсумок уроку Який твір читали? Чому у нього така назва? Який цей твір за жанром: оповідання, казка чи науково-популярний твір? Доведіть свою думку. Чого навчає нас автор своїм оповіданням?Яка головна думка твору?Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?Коли на уроці ви раділи, а коли було хвилювання?Складіть правила поведінки у природі по відношенню до птахів.

Номер слайду 32

Описуючи незвичайні пригоди людей і птахів, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з братами нашими меншими і це стане окрасою нашого життя.

Номер слайду 33

Домашнє завдання: виразно читати текст с. 134 - 136

Номер слайду 34

Цікаво знати:5 грудня 2017 року Григору Тютюннику виповнилося б 86 років. В минулому році урочисто відзначили ювілейні дні майстра слова в його рідному селі Шилівці та місті Зінькові на Полтавщині, а саме Всеукраїнські Тютюнниківські літературно-наукові читання й низка інших важливих заходів, котрі красномовно закріпили відкриття чергового (третього!) літературно-краєзнавчого маршруту з циклу “Земляки” в Полтавській області.

Номер слайду 35

Проведено ряд заходів. Серед яких: Відкриття нової експозиції літературного музею братів Григорія та Григора Тютюнника у Шилівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів. Відкриття меморіальної дошки братам-письменникам на будівлі колишньої Шилівської школи На в’їзді в село встановлено інформаційні придорожні знаки з відомостями про батьківщину братів-поетів та дороговкази як проїхати до музею.

Номер слайду 36

«Мила моя людино, ніколи я не скажу про тебе чорного слова!»                                                                                                                                      Григір Тютюнник

Номер слайду 37

«Немає в світі болю сильнішого, аніж душевний біль».«Найдорожчою темою, а отже й ідеалом для мене завжди були і залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах».                                                   Григір Тютюнник. Школа, до якої ходили Григорій та Григір Тютюнники

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Неверова Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Жебровська Тетяна Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Крицька Любов Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
7169
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку