Григір Тютюнник "Бушля". Учні ознайомляться з красою і своєрідністю творів Григора Тютюнника, вдосконалять навички свідомого виразного читання прозових творів, будуть розвивати творчу уяву та спостережливість, здатність сприймати звукові словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово, любити природу.
Лелека — птах розміром від 80 до 100 см довжиною, розмахом крил 200—220 см та вагою від 2,5 до 4,5 кілограмів. Забарвлення пір'я біле, за винятком махових пір'їн на крилах, які мають чорне забарвлення. Коли крила птаха складені, то махові пір'їни покривають задню частину тіла, звідки і походить назва — чорногуз. Дзьоб та ноги чорногуза червонясті й довгі. Птахи спілкуються клацанням дзьоба. Лелеки харчуються переважно дрібними тваринами — дощовими черв'яками, комахами, жабами, мишами, рибами. Поселяється білий лелека на відкритому ландшафті — луки, болота, пасовища; охоче селяться в населених пунктах. Білий лелека — перелітний птах. У серпні зграї, керуючись інстинктом, починають тягнутися на південь.
Легенда про лелеку. Є одна легенда, що Бог зібрав усіх гадюк, вужів, отруйних комах у мішок і звелів чоловікові кинути його в море, але ні в якому разі не розв'язувати. Чоловік не витримав, розв'язав мішок, а звідти всі гади і виповзли. Тоді Бог перетворив того чоловіка на лелеку, щоб він зібрав усіх отих жаб, гадюк і вужів.
Мета уроку: ознайомити учнів з красою і своєрідністю творів Григора Тютюнника;вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів;розвивати спостережливість, творчу уяву, здатність сприймати звукові словесні образи, емоційно реагувати на художнє слово;виховувати любов до природи.
Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника. Григір Михайлович Тютюнник народився 5 грудня 1931 р. в с. Шилівка Зіньківського району на Полтавщині. На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув і Тютюнників – забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити, говорити, навіть сміятися.
Коли Григору було 6 років, він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту. Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: «Я їв тоді картопляну зав`язь, жолуді, пробував конину». В одинадцять років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село Шилівка. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома, хату в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей.
Потім було навчання у ремісничому училищі м. Зінькова, куди Григір пішов тому, що там давали сяку-таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще важка хвороба – туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу. У своєму щоденнику Григір Тютюнник писав: " Оповідання - найближче до поезії, до почуття завжди працюю над над почуттями, що живуть навколо мене і в мені". Саме тому, твори цього митця надзвичайно цікаві. Їхні герої викликають почуття і сміх, любов і розчарування. На думку Григора Тютюнника, "письменник обирає собі тему найближчу, найріднішу його життєвому досвіду і - неодмінно - своєму ідеалові людини в тому часі, у якому він живе".
Для самого Григора Михайловича найважливішою темою була доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах. Тема добра й любові є основною у творах Тютюнника для дітей. Майже більше половини написаного Григором Тютюнником – про дітей і для дітей, яких він любив по-особливому. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань під назвою «Бушля».
Словникова робота Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, потім — у парі одне одному{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}ущухлантухпливтимептастворозморилокігтямивичікуватилепешкою. Якою частиною мови є слова першого стовпчика? Якою частиною мови є слова другого стовпчика?
Аналіз змісту тексту з елементами вибіркового читання. Де ми зустрілися з головним героєм?Що він робив біля річки?Які зміни в природі сповіщали про наближення дощу?Чому риба не клювала? Як автор описує танок дощу на воді?Чому заснув Арсен?Знайдіть у тексті опис бушлі. Чому бушля сіла Арсенові на голову?Прочитайте, як автор описує мирний сон Арсена та бушлі.
Робота за ілюстрацією. Подивіться на ілюстрацію до цього оповідання. Чи можемо ми віднести її до всього твору чи до певної його частини?Що художник зобразив на картині?Що він намалював у центрі картини? Удалині?Які фарби обрав? Який настрій вони створюють? Опишіть картину, використовуючи рядки з оповідання.
Підсумок уроку Який твір читали? Чому у нього така назва? Який цей твір за жанром: оповідання, казка чи науково-популярний твір? Доведіть свою думку. Чого навчає нас автор своїм оповіданням?Яка головна думка твору?Чого ви навчилися на сьогоднішньому уроці?Коли на уроці ви раділи, а коли було хвилювання?Складіть правила поведінки у природі по відношенню до птахів.
Цікаво знати:5 грудня 2017 року Григору Тютюннику виповнилося б 86 років. В минулому році урочисто відзначили ювілейні дні майстра слова в його рідному селі Шилівці та місті Зінькові на Полтавщині, а саме Всеукраїнські Тютюнниківські літературно-наукові читання й низка інших важливих заходів, котрі красномовно закріпили відкриття чергового (третього!) літературно-краєзнавчого маршруту з циклу “Земляки” в Полтавській області.
Проведено ряд заходів. Серед яких: Відкриття нової експозиції літературного музею братів Григорія та Григора Тютюнника у Шилівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів. Відкриття меморіальної дошки братам-письменникам на будівлі колишньої Шилівської школи На в’їзді в село встановлено інформаційні придорожні знаки з відомостями про батьківщину братів-поетів та дороговкази як проїхати до музею.