Бінарний урок українське читання і громадянська освіта"А дружити треба вміти. Людські чесноти"За оповіданнями В.Сухомлинського.Два уроки вивчаємо оповідання В.Сухомлинського і розбираємо вчинки дітей,розглядаємо такі чесноти як підлабузництво,підлість,віра в себе, говоримо про байдужість,залучаємо присутніх гостей до роботи.Використовуємо інтерактивні вправи,відео матеріали та групові форми роботи.
А дружити треба вміти! Людські чесноти.
(Бінарний урок з читання, громадянської освіти)
|
Тема. А дружити треба вміти! Людські чесноти.
В. Сухомлинський «Як Павлик списав у Зіни задачу», «Найкраща лінійка», «Зневага», «Байдужість».
Мета. Вчити орієнтуватися у структурі тексту, формувати уміння визначати головну думку твору, давати характеристику головним дійовим особам, порівнювати вчинки і поведінку персонажів, формувати уявлення про людські чесноти, розвивати зв’язне мовлення; виховувати віру у свої сили, небайдужість до інших; дати нові поняття: гідність, підлість, зневага; сформувати негативне ставлення до людських пороків, протиставити негативним якостям позитивні; скерувати дітей на правильний вибір того чи іншого вчинку.
Обладнання. Відеоролик про творчість і життєвий шлях В.О. Сухомлинського, комп’ютерна презентація, плакати, картки, прислів’я, вирази.
Тип уроку. Бінарний.
Література: підручники: «Я і Україна» авт. Т.М.Байбара, Н.М.Бібік; «Читанка» авт. О.Я.Савченко.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
- В ефірі передача «Все буде добре» і ми, її ведучі – Наталія Іванівна і Майя Василівна.
- Всі ви дивитесь цю передачу. Про що вона?
(Про корисне і шкідливе, про шляхи вирішення різних життєвих ситуацій).
- Так, наша програма про корисне і шкідливе
На нашу програму ми запрошуємо різних цікавих людей, експертів, психологів, професіоналів, які разом з нами допомагають людям.
«Все буде добре» - кажуть люди і сподіваються на краще, бо життя, як кажуть, прожити - не поле перейти. І кожна людина вибирає свій шлях, свою дорогу в житті.
От і сьогодні перш за все ми з вами виберемо дорогу, по якій будемо рухатись протягом двох уроків, а хтось, може, і все життя.
1. Ліворуч підеш – своє щастя знайдеш. Важко тобі доведеться. Друга втратиш, себе зламаєш, назад не повернешся.
2. Праворуч підеш – щасливим станеш, багато побачиш, про чужі таємниці дізнаєшся, душею зачерствієш, до людей охолонеш, сміятися розучишся.
3. Прямо підеш – себе знайдеш. У дорозі змучишся, настраждаєшся, але істини дістанешся.
- То яку дорогу вибираємо? Чому?
- Ну що ж, вирушаємо!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
У нас сьогодні незвичайна передача, а тему її ви дізнаєтесь, коли розшифруєте написане на плакаті.
(букви закриті стікерами)
- Поясніть, як ви розумієте цей вислів.
-А що таке людські чесноти?
- Які чесноти ви знаєте?
- (доброта, відкритість, доброзичливість, простота, душевність, правдивість, люб’язність, тактовність,
поступливість, щирість, делікатність, порядність, чемність, коректність і т.п.)
- Отже, сьогодні ми з вами будемо говорити про людські чесноти, про характер, про вміння товаришувати, визначати, що корисне, а що шкідливе, що добре, а що погано.
А допоможуть нам в цьому твори В.О. Сухомлинського.
- Що ви знаєте про цю видатну людину?
(Відеоролик про творчість і життєвий шлях В.О. Сухомлинського).
«Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний».
- То який же слід залишив після себе цей видатний педагог?
На дошці велике серце.
Ось таке велике серце залишив нам В.О. Сухомлинський, і якщо ми будемо спостерігати погані вчинки , воно буде травмуватися.
- Сьогодні ми з вами познайомимося з новими творами В.О. Сухомлинського (слайд):
- В оповіданнях В. Сухомлинського розповідається про такі випадки зі шкільного життя, коли у начебто звичайних ситуаціях розкриваються невідомі досі риси характеру дітей.
ІІІ. Опрацювання оповідання В.О. Сухомлинського
«Як Павлик списав у Зіни задачу»
.
1. Робота над заголовком твору.
- Прочитайте назву оповідання.
- Чи можете передбачити, про кого воно буде?
- Чому могла трапитися така ситуація, що Павлик списав задачу?
2. Словникова робота.
- Щоб краще читати, давайте виконаємо декілька вправ на розчитування.
а). Прочитайте швидко, без помилок, змінюючи слова (слайди):
б). Читання «пірамідок» слів луною за вчителем, а потім - мовчки (слайд).
(повернути слайди ще раз)
- Які слова спільнокореневі? (питає, питань).
- Доберіть спільнокореневі до слів помилка (помилковий, помилятися), почервонів (червоний, червоніти).
- Доберіть синоніми до слова стурбований (схвильований, збентежений, знервований).
3. Виразне читання оповідання. (Учень)
- Де відбулися описані події?
- То чому Павлик списав задачу у Зіни?
-А чому Зіна дала йому списати цю задачу?
- Про кого так можна сказати - стурбований?
4. Повторне читання оповідання способом «диригент» (підготовка до інсценізації оповідання).
- Скільки дійових осіб у творі?
- Назвіть головних і другорядних персонажів.
Фізхвилинка
5. Інсценізація твору.
- Давайте спробуємо розіграти цю сценку.
Слова автора:______________
Слова Зіни: _______________
оцінювання
Слова Павлика:____________
Слова вчительки: ___________
6. Аналіз змісту твору.
- Які риси характеру виявилися у Павлика і у Зіни?
Павлик (який?) – стурбований, схвильований, збентежений, знервований, ледачий, боягуз, підлабузник (по відношенню до вчительки), підлий (по відношенню до Зіни).
- Що поганого зробив Павлик?
- Пояснить, як ви розумієте слово підлість, підлабузник?
(Підлість – безчесність, схильність до негідного вчинку.)
Підлабузник – той, хто залицяється до когось.
- Зіна (яка?) – сором’язлива, невпевнена в собі, нерішуча, слабка (не змогла сказати «ні»).
- Що не так зробила Зіна?
- Як далі можуть скластися стосунки Зіни і Павлика?
- Якщо не виправити поведінку і риси характеру Павлика, хто з нього може вирости?
Подивіться на наше серце. Від вчинків Зіни і Павлика на серці з’явилися рани!
(Рани - магніти на серці).
IV. Опрацювання оповідання В.О. Сухомлинського «Зневага».
- В.О. Сухомлинський писав про хороші і погані вчинки дітей, про людей, які ці вчинки роблять і давав поради, як слід вчиняти.
Ось і сьогодні на нашій передачі «Все буде добре» ми розглянемо оповідання «Зневага».
1. Словникова робота.
Зневага – почуття повного презирства до кого (чого) – небудь;
неповажне ставлення до кого (чого) – небудь.
Траншея – вузький і широкий рів.
Фундамент – основа, на якій встановлюють будинки
.
Котлован – штучне заглиблення в ґрунті для фундаменту будівлі.
2. Читання тексту учнем.
- Чому і за що Федька зневажали?
- Охарактеризуйте, який тут Федько?
Федько (який?) – похмурий, мовчкуватий, немилосердний, підлий (залишив дружину з трьома дітьми й ні разу не перевідав), корисливий.
- Що спільного між рисами характеру Павлика і Федька?
(Вони думали тільки про себе)
- Придумайте свій вислів або прислів’я, яке б відносилося до вчинків цих людей.
Що посієш, те й пожнеш.
Чини з іншими так, як ти б хотів, аби чинили з тобою.
ЛЮДИНА ПОЧИНАЄТЬСЯ З ДОБРА
Сказав мудрець:
— Живи, добро звершай!
Та нагород за це
Не вимагай.
Лише в добро і в
Вищу правду віра
Людину відрізняє від
Мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Л.Забашта