МЕТА: - сформувати знання про мохи: поширення, процеси життєдіяльності, особливості розмноження мохів;ознайомити з ознаками ускладнення в організації мохів у порівнянні з водоростями;вчити застосовувати знання на практиці, уміння пояснювати результати, робити висновки; розвивати пам’ять, увагу, мислення;виховувати бережливе ставлення до природи..
МЕТОДИ І МЕТОДИЧНІ ПРИЙОМИ: інформаційно-рецептивний: словесні(розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди, повідомлення учнів); наочні(демонстрація таблиць та зображень); репродуктивні (бесіда) проблемко-пошуковий (проблемні питання); інтерактивні (мультимедійна презентація); самостійна робота з підручником.
Вправа «Біологічний ланцюжок»Поясніть, чому згодні чи не згодні з твердженням1. Водорості мешкають тільки у солоних водоймах. 2. Усі водорості ведуть прикріплений спосіб життя.3 Улотрикс - нитчаста бура водорість. 4. Спільна ознака всіх водоростей - наявність у клітинах хлорофілу.5. Розмножується улотрикс статевим і нестатевим способами. 6. Спірогіра - мешканець солоних водойм. 7. Хлоропласт спірогіри має вигляд незамкненого кільця. 8. Ламінарія - представник бурих водоростей. 9. До поверхонь дна ламінарія кріпиться за допомогою ризоїдів. 10. Діатомові водорості належать до групи багатоклітинних водоростей. 11. До складу клітинних оболонок діатомових водоростей входить хімічний елемент Силіцій.12. З решток діатомових водоростей утворилися осадові породи діатоміти. 13. Серед бурих водоростей є як одноклітинні, так і багатоклітинні організми. 14. Морська капуста - представник червоних водоростей.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож, для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх, це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? А що потрібно щоб досягти успіху в житті? Вірно, щоб бути успішним, потрібно бути ерудованим, вчитися багато, а саме головне вміти втілювати свої знання у житті!
Можна сказати, що мохи, як і водорості, є водолюбами, хоча більшість з них живуть на землі, але обов’язково у вологих місцях. Чому? Дізнаємося про це і ще про дуже цікаві особливості будови й життя цих просто збудованих вищих рослин. (учні висловлюють свої судження, проводиться аналіз цієї інформації, формулюються висновки)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ1. Загальна характеристика мохів, особливості будови вегетативного тіла мохів на прикладі зозулиного льонунаявність стебла, листків, ризоїдів, автотрофне живлення;чергування у життєвому циклі статевого і нестатевого поколінь;переважання гаметофіту;розмноження спорами.
Мохоподібні - бріофіти (бріологія - наука про мохи) - вищі спорові рослини, багаторічні, дрібні (2-50 мм) живуть в помірному та холодному поясах, в тропіках, в гірських районах, сухих степах і пустелях. Мохи є: зелені зозулин льон (звичайний), маршанція; білі а) торф'яний мох (сфагнум). Деякі з мохів протягом років можуть зберігати життєздатність знаходячись у висушеному стані.
В життєвому циклі мохів є чергування двох поколінь: спорофіт та домінує гаметофіт. Переважає статеве покоління над нестатевим Мохи нерозчленовані, погано захищені від нестачі вологи. Невелика висота стебла обумовлена недостатньою ризоїдів як водопоглинаючого органа (відсутність справжніх судинних тканин), а також відсутністю добре розвиненої механічної тканини.
Зозулін льон - дводомна рослина, бо чоловічі і жіночі статеві органи містяться на різних рослинах. Ризоїди виконують функції кореня: утримання рослини в ґрунті та всисання з нього розчинів поживних речовин. Але на відміну від коренів, ризоїди не мають тканин. На верхівці стебла чоловічої особини формуються антеридії, у яких дозрівають сперматозоїди; на верхівці стебла жіночої особини формуються архегонії, де дозрівають яйцеклітини. Запліднення відбувається за участю вологи, ранньою весною.
Підсумки, формулювання висновків. дводомна рослина;1 – жіноча → архегонії → яйцеклітини;2 – чоловіча → антеридії → сперматозоїди;запліднення за допомогою води;утворення зиготи → особина нестатевого покоління - коробочка зі спорами;проростання спори → утворення зеленої нитки;її ріст, розвиток → утворення чоловічих і жіночих особин статевого покоління;переважання статевого покоління над нестатевим.
СФАГНУМСфагнум - однодомна рослина (чоловічі і жіночі органи на одній рослині). Процес запліднення відбувається ранньою весною при наявності води. З зиготи виростає спорофіт, що являє собою ніжку з кулястою коробочкою. Спора випадає на ґрунт і проростає, утворюється протонема з ризоїдами, в дорослої рослини їх нема. Бруньки протонеми дають нову особину гаметофіт
Утворення торфу. Сфагнум росте верхівкою (2-3 мм на рік), а нижня частина поступово відмирає. Відмерлі частини занурюються у воду. Оскільки у болотяній воді обмаль кисню. Сфагнум виділяє кислоти, які вбивають мікроорганізми, тому відмерлі частини не перегнивають. Осідає на дні боліт протягом 70 і навіть 1000 років, пресуються і утворюють торф. Швидкість відкладання торфу незначна. За 10 років виникає шар 1 см. Кисле середовище торфу перешкоджає розвитку грибів і бактерій. Все, що потрапляє в торф, консервується в ньому.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ. Бліц-опитування. (фронтально) Бесіда по питаннях1. За допомогою яких клітин сфагнум вбирає воду? 2. Яке покоління переважає у життєвому циклі мохоподібних? 3. Клітини, в яких відбувається фотосинтез у сфагнуму? 4. Як у мохоподібних називається спорофіт? 5. Назвати покоління, яке складається з ніжки та коробочки? 6. Який мох має коробочку з ковпачком і цим нагадує чимось пташку - чому і має другу назву – зозулин льон? 7. Тіло якого покоління у мохоподібних поділене на органи? 8. Як називається жіночий статевий орган вищих рослин? 9. Статевий орган у якому утворюються сперматозоїди