Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність
Мета:
поглиблювати навички аналізу твору та його образів, усного зв’язного мовлення; схарактеризувати образ Діка Сенда; розвивати вміння
працювати з текстом,
виразно читати, виховувати моральні цінності
(сміливість, мужність, вірність, пошану до людей).
Мужність є першою з людських якостей, тому що це якість, яка гарантує інші.
Аристотель Хто сміливий, той вільний.
Сенека
Людина – унікальне творіння Всесвіту, вічна таємниця.Кожна людина - це індивідуальність, не схожа на інших ані зовні, ані своїм внутрішнім світом. Коли людину починають вважати дорослою? Мабуть, це визначається не віком, а тим, як поводиться особистість, які вчинки здійснює, чи несе відповідальність за них. «Кожна людина - відбиття свого внутрішнього світу. Як людина мислить, такою вона і є»,- писав Марк Туллій Цицерон. Над цими питаннями змушує задуматися головний герой роману Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан» Дік Сенд. Ще в дитинстві хлопчик дав собі обіцянку: «Стати людиною». Чи вдалося герою досягти мети ? Чим приваблює образ юного капітана сучасних читачів? Які життєві уроки дає нам Дік Сенд? Ці питання ми будемо розв’язувати на уроці.
Літературний диктант
Континент , на який потрапили мандрівники зі шхуни «Пілігрим»?
Хто перевернув човен, на якому були капітан Халл з моряками?
Якою наукою займався кузен Бенедикт?
У кого переодягнувся Геркулес, коли рятував Діка?
Кого використав Геркулес у ролі зв’язкового з Діком Сендом?
Кому належать слова: «Якби на борту «Пілігрима» я знав усе, що належить знати справжньому морякові, скількох нещасть можна було б уникнути!»?
У чому привабливість образу Діка Сенда?
Опишіть , яким ви уявляєте Діка Сенда?
Уявіть себе головним героєм роману «П’ятнадцятирічний капітан». Розкажіть від імені Діка Сенда про своє походження, значення імені та прізвища, виховання, мрії, навчання, життя в родині Уелдонів.
• Яку обіцянку дав собі Дік Сенд?
• Чому герой узяв на себе обов’язки капітана, боцмана, матроса?
•
• Які риси вдачі юнака виявилися під час подорожі уявною «Болівією», у полоні?
• Як юному капітану вдалося врятуватися від рабства?
• Чи хотіли б ви мати такого друга як Дік Сенд?
• Які життєві уроки дає нам , сучасним читачам, юний капітан?
• Які риси , з погляду Жуля Верна, характеризують справжню людину?
Я ціную в людині людину,
Бо все решта пилюка життя…
І крізь куряву часоплину,
Яскравішає сприйняття…
Я ціную в людині людину,
Ту, що йде, обіймаючи світ,
Не кидає у душі крижину, Залишає по собі слід…
Я ціную в людині людину,
Це найбільший скарб на землі,
Бо посеред буденного диму, Зігрівають лише вогні…
Галина Британ
Життя і твір письменника навчили мене…
Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла)…
Сьогодні на уроці я навчився (навчилася)…
Раніше я не знав (не знала)…
Дік Сенд навчив мене…
Дібрати цитатний матеріал про проблему рабства в романі.
Створити ілюстрації до твору (за бажанням).