Тема. Подорож Скруджа у часі й просторі
Мета: вдосконалювати навички виразного читання; опанувати зміст твору на основі виокремлення та зіставлення ключових фрагментів тексту; формувати в учнів гуманістичні ідеали та принципи.
Обладнання: додаток: word-документ «Таблиця «Подорож Скруджа».
Тип уроку: комбінований.
Перебіг уроку
Є темні сили на землі, та тим яскравішим здається світло.
Ч. Діккенс
І. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
1. Індивідуальне завдання: сенкан про Різдво.
Зразок сенкана
Різдво
Прекрасне, довгождане
Приходить, дарує, дивує
Усі люди радіють, єднаються
Щастя
2. Бесіда.
– У яких творах ми зустрічаємося з темою Різдва? (М. В. Гоголь «Ніч перед Різдвом», Е.Т.А. Гофман «Лускунчик і Мишачий король»).
– Чи актуальною є тема Різдва у нашому житті?
– У чому різниця між Скруджем та іншими мешканцями міста?
ІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1. Повідомлення теми та епіграфа уроку.
2. Бесіда.
– Які незвичайні події відбуваються зі Скруджем напередодні Різдва? (Молоточок на дверях будинку Скруджа, що перетворився на голову Марлі, дзвоник, який давно висів у кімнаті без ужитку почав двигатися, а потім задзвонив голосно і до нього обізвалися дзвінки з усього дому, прихід духа Марлея).
– Чи випадковими є ці події? (Ці події не є випадковими, бо навіть звістка про смерть друга Марлі не засмутила Скруджа, він зміг у день похорону укласти «вельми вигідну оборудку». Прихід Марлі – це певне нагадування Скруджу про те, що людина повинна відповідати за свої дії та думки, бо час розплати чатує на тебе).
– Що символізують ланцюги? (Ланцюги – це спокута грішного земного життя, розплата за помилки, за людські вади, за неправедне чи неправильне життя).
67
– Як письменник описує вогонь на вулицях Лондона холодної різдвяної ночі? (Люди зі світильниками, дорослі й діти біля багаття, червоний відсвіт від ламп у крамницях).
– Як описується лондонський туман? (Вогонь протиставлений сирому туману, «в якому вогні здавалися червоними плямами на сірому тлі»).
– Який вогонь чекав на Скруджа у його будинку? («Занадто малий вогонь для такої холодної ночі»).
– Яка мета приходу Духа Марлі? Як вогонь «реагує» на цей прихід? (Дух Марлі намагається застерегти героя від життя без вогню любові, співчуття до людей. Полум’я ніби оживає і хоче говорити).
– Який подарунок зробив Дух Марлі Скруджеві різдвяної ночі? (Він прислав трьох Духів Різдва, з якими герой здійснив подорож у своє минуле, теперішнє та майбутнє).
3. Перевірка домашнього завдання.
– Читання та обговорення учнями плану подорожі Скруджа різдвяної ночі.
– Розповіді учнів про подорожі героя.
4. Робота в творчій групі. Виразне читання учнями одного із епізодів подорожі Скружда, який найбільше вразив.
5. Робота з порівняльною таблицею (word-документ).
Завдання.
1. Виокремити головні події, що трапилися зі Скруджем під час трьох подорожей.
2. Дослідити, чи досягли Духи Різдва своєї мети. Результати узагальнити у таблиці.
Зустрічі Скруджа з Духами
Колишнього Різдва
Теперішнього Різдва
Прийдешнього Різдва
Світло
яскраве
червоне
темні промені
Висновки
Спогади:
Попередження:
Майбутнє у темряві:
світлі думки, мрії
самотність
майбутнє без героя
Методичний коментар: учні обмінюються думками щодо подорожі Скруджа та ролі Духів Різдва у творі.
Висновки. Вогонь Духа Колишнього Різдва, що освітлює прожите життя, допомагає зрозуміти його суть, побачити різницю між важливим і несуттєвим, служить добру. Ч. Діккенс надзвичайно цінував тепло родинного вогнища, полум’я якого особливо яскраво палає на Різдвяні свята, даруючи затишок і щастя. Пурпурове серце домівки… Дух Майбутнього Різдва майже позбавлений світла. Від нього йдуть якісь темні таємничі промені. Якщо і з’являється під час третьої подорожі блідий вогонь, то він лише підкреслює своєю «неміччю» відразу до зла й байдужості. Цей дух допоміг Скруджеві уявити його самотню смерть. Це так приголомшило героя, що він благає Духа зглянутись над ним: «Я спокутую своє нечестиве минуле праведним теперішнім і майбутнім. Духи всіх трьох часів житимуть у мені, спільно домагаючись загальної перемоги».
ІІІ. Підбиття підсумків уроку.
Завдання.
Прочитайте епіграф до уроку і висловіть свої думки у письмовому вигляді як розгорнуте судження. ІV. Домашнє завдання. Для всіх учнів.
1. Дібрати цитати до характеристики образу Скруджа.
2. Користуючись довідниками, з’ясувати значення поняття «деградація».
3. Визначити причини деградації Скруджа.
Індивідуальні завдання.
1. Створити схему-ланцюг «Помилки Скруджа».
2. Розповісти про життя родини Кречитів. Чи щасливою є ця сім’я?
Робота в парах.
Створити асоціативні портрети Скруджа до Різдвяної подорожі та після неї, порівняти їх. Звернути увагу на зовнішність, відчуття, сприйняття навколишнього світу, поведінку героя. Зробити висновки, який художній засіб використовує автор.