Ця презентація допоможе класним керівникам розкрити тему ввічливості та правильного спілкування у суспільстві, а також познайомить з основними вербальними формами ввічливості.
Справжня – не тільки формальна ввічливість – це ласкавість сердця, увага до ближнього, що походить з доброзичливості, з глибокого відчуття солідарності, що засвідчує високий розвиток людини, бо, як зазначає німецький філософ Кайзерлінг, «людина не може бути досконалою внутрішньо, якщо зовнішньо поводиться недосконало…».
Номер слайду 4
Ввічливість - основа етикетного спілкування. В Україні завжди високо цінувалася ввічливість у ставленні до людей. Про це свідчить чимало слів на позначення цієї якості: ввічливий, вихований, ґречний, запобігливий, люб'язний, поштивий, привітний, уважний, чемний, шанобливий. Слова з інших мов: галантний, делікатний, коректний, тактовний тощо. Головним у цій низці слів є слово ввічливий - "який дотримується правил пристойності, виявляє уважність; чемний».
Номер слайду 5
Різні мови світу виробили спеціальні (лексичні, морфологічні, синтаксичні, просодичні) засоби вираження ввічливості, спеціальні етикетні мовні формули, які утворюють у кожній конкретній мові цілу систему — мовний етикет. Мовний етикет – це сталі слова і вислови ввічливості, які прийнято вживати під час спілкування з людьми, та правила поведінки при цьому. Він відображає доброзичливість, взаємоповагу, шанобливе ставлення один до одного в стосунках між людьми.
Номер слайду 6
Форми мовного етикету. Згода. Привітання. Вдячність. Вибачення. Прохання. Прощання. Заперечення
Номер слайду 7
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Вибачення: Пробачте!Вибачте!Даруйте!Перепрошую!Прохання: Будь ласка!Прошу Вас!Будьте ласкаві!Будьте люб’язні!Згода: Згоден;не заперечую;Ви маєте рацію;із задоволенням. Подяка: Дякую!Спасибі!Прийміть мою подяку!Не знаю, як дякувати Вам. Заперечення: Ні; я не згодний; мене це не влаштовує;Ви помиляєтеся;мушу відмовитися.
Номер слайду 10
Кілька правил мовного етикету. Намагайся говорити правильно, літературною мовою;Не засмічуй рідну мову словами «паразитами»;Вживай слова мовного етикету;До всіх незнайомих і старших людей звертайся на «Ви»;У розмові з людьми намагайся уникати підвищення голосу;Говори виразно, розбірливо, чітко.
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Ввічлива людина ніколи не забуде: Першим привітатися;Будь-яке прохання супроводжувати словами: «будь ласка», «не відмовте у проханні», будьте ласкаві;За будь-яку увагу чи послугу подякувати;Якщо сама випадково потурбує або заподіє комусь незручність, обов’язково вибачиться.
Номер слайду 15
Ввічливість у афоризмах. Жан Жак Руссо:Істинна ввічливість полягає в доброзичливому відношенні до людей. Вільям Шекспір: Будь з усіма ввічливий, але ніяк не запанібрата. Бенджамин Франклін: Будь ввічливий з усіма, товариський з багатьма, фамільярний з деякими.Євгеній Кащеев: Будь ввічливий. Не вимагай взаємності.