Презентація на тему: "Первісні релігійні уявлення. Прояв ранніх релігійних уявлень в сучасних світових релігіях"

Про матеріал
Завдяки успіхам археології, етнографії та інших галузей знань вдалося відтворити більш-менш чітку картину вірувань доби первіснообщинного ладу. Сучасна наука виділяє такі ранні форми релігійних вірувань, як анімізм, тотемізм, фетишизм та магія. Не можна сказати, яке з цих вірувань найдавніше. Водночас, будь-яка з форм первісних вірувань не існувала у чистому вигляді, а була поєднана з іншими. З виникненням нових релігій первісні вірування не зникли, а стали складовою новоутворень. Появу первісних вірувань учені пояснюють особливостями мислення перших людей, що сприймали навколишній світ як живу й одушевлену істоту з власними почуттями, емоціями й волею.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Історія первісного суспільства. Презентація на тему «Прояв ранніх релігійних уявлень в сучасних світових релігіях»Підготувала Єлизавета Колодій. Група ІС-12

Номер слайду 2

Первісні форми релігійних вірувань

Номер слайду 3

Магія. Магія є однією з найстаріших форм релігії та вірування, яка з’явилася в епоху первісного суспільства. Вона базується на вірі в призначення спеціальних ритуалів та заклинань. У первісному суспільстві магія використовувалася для різних цілей, таких як полювання, збір рослин, захист від ворогів, привернення удачі тощо. Оскільки вірування у магію базується на ідеї про те, що духи можуть бути звернуті до волі, вона сприймалася як засіб впливу на довкілля та досить ефективний спосіб керування навколишнім світом. Наприклад, мисливці деяких північноамериканських індійських племен ще в XIX ст. перед початком полюван­ня на бізонів виконували ритуальний танець, вважаючи, що завдяки цьому їм пощастить заманити бізонів до стійбищ і забезпечити вдале полювання. В уяві людей магія посилювала їх вплив на природу. Тоді вважалося, що людина може вплинути на природу не лише своєю працею (природні рухи), а й особливими сим­волічними діями — обрядами (надприродний шлях).

Номер слайду 4

Анімізм. В анімізмі здійснювалося подальше роздвоєння світу: світ реальних об'єктів нібито доповнюється світом духов­ної сутності. У багатьох народів головними двійниками бу­ли душі померлих родичів. Тому первісний анімізм ще на­зивають культом предків. У початковому анімізмі двійни­ки уявлялися як інше тіло, невидиме і невідчутне. У бага­тьох народів побутувала думка, що за деяких обставин двійника можна побачити, почути, відчути: уві сні —як відображення, у воді — як тінь. На цій стадії розвитку релігії не існувало уявлення про безтілесну душу, двійни­ки мислились як інша плоть, що має всі речові характе­ристики: форму, об'єм, вагу, колір, запах.

Номер слайду 5

Оскільки люди уві сні "бачили" душі померлих, ви­никло уявлення про безсмертя двійників, яке переросло в уявлення про потойбічне життя. Первісні анімісти вважали, що країна мертвих розташована не на небі, а десь на землі чи під землею. Життя душ уявлялось їм звичай­ним продовженням реального життя. Так, за уявою індійців-алконгінів, душа мисливця у країні мертвих га­няється за душами лося і бобра. В окремих народів існува­ло уявлення про переселення душ у нові тіла. У сучасних релігіях анімістичний елемент посідає значне місце. Уявлення про Бога, сатану, ангелів, без­смертні душі — все це є ускладненим анімізмом. Са­мостійно анімізм живе у вірі в привиди і спіритизмі (віра у можливість спілкування з душею померлого за допомо­гою блюдця, що крутиться).

Номер слайду 6

Тотемізм. Появі тотемізму сприяли виникнення родового ладу і полювання як основний вид трудової діяльності. Водночас із формуванням родового ладу з'явилася й залежність кож­ного члена суспільства від колективу родичів, від яких первісна людина могла отримувати допомогу і заступ­ництво. А в умовах, коли полювання було основним видом трудової діяльності, людина дуже відчувала свою за­лежність від тварин. Ця залежність — особливість ранньо­го матріархату, втілена в тотемізмі. Спочатку тотемами вважали тільки тварин, які були об’єктом полювання. Пізніше (із збільшенням кількості людських колективів) поклоніння поширилося на решту тварин, а в окремих народів — і на рослини й природнічинники. Наприклад, в австралійців тотемами були соба­ка Дінго, водяна лілея, оливкове дерево, великий камінь, гарячий вітер, дощ, сонце.

Номер слайду 7

Тотемізм — елемент усіх сучасних релігій. Особливо відчутний його вплив в індуїзмі, де багатьох тварин вша­новують як священних. Найпочесніше місце серед них посідає корова. Сліди тотемізму простежуються й у хрис­тиянстві. Святий дух православні зображують у вигляді го­луба, а Христа часто називають "агнцем" (ангелом). В об­ряді ритуального з'їдання тотема втілене християнське таємне причащання, під час якого віруючі, споживаючи хліб і вино, з'їдають тіло і п'ють кров Бога.

Номер слайду 8

Фетишизм. Фетишами називають предмети, яким віруючі припи­сують надприродні якості. Порівняно з магією фетишизм є складнішою формою релігії. Якщо магія посилювала вплив на природу, то фетишизм наділяв неабиякими вла­стивостями матеріальні об'єкти, на думку людей. До реальної корисності предметів додавали надприродні властивості бути помічниками й заступниками людей. У фетишизмі в за­родковій формі з'являється ідея Бога. У сучасних релігіях фетишизм зберігся у вигляді по­клоніння священним предметам (хрести, ікони, мощі) та талісмани й амулети. Талісман, на думку забобонних людей, приносить щастя, амулет оберігає від нещастя. Су­часними фетишами є, наприклад, іконки, ладанки, куло­ни, слоники, іграшки, "щасливі" квитки.

Номер слайду 9

Фетишизм на картинці

Номер слайду 10

Дякую за увагу!!!

pptx
Додано
8 жовтня 2023
Переглядів
1492
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку