У повсякденному житті всі ми постійно здійснюємо різноманітні проекти:готуємо їжу, ремонтуємо кран, клеїмо вікна, збираємось в театр. Людство має справу з проектами з давніх-давен. Шедеври Леонардо да Вінчі, будівництво єгипетських пірамід, зведення Великої Китайської Стіни або проект «Апохон» для доставки астронавтів на Місяць. І сьогодні необхідність проектної технології очевидна. Тому, кожен проект можна назвати «Життя навчаємось у життя».
Як захопити школярів дослідною діяльністю?Кожній дитині від природи дарована схильність до пізнання й дослідження навколишнього світу. Правильно поставлене навчання має вдосконалювати цю схильність, сприяти розвитку відповідних умінь і навичок. Дослідження підводить до однієї зі складених категорій сучасності – поняття інтелектуальної власності. Дослідна діяльність учнів є не самоціллю, а засобом організувати навчальну роботу, щоб учні ненав’язливо засвоювали процедуру дослідження: можна це зробити на значимість.
Під час збирання фактичного матеріалу найчастіше необхідно задати напрямом діяльності з допомогою вказівок, схем, опорних конспектів. Проби (випробовування) не мають бути хаотичними, позбавленими якої не будь логіки. Їхнє число не слід суворо регламентувати: воно має бути достатнім для одержання необхідного фактичного матеріалу.
Навчально-пізнавальна або дослідна діяльність школяра має великий потенціал для формування у нього досвіду творчої діяльності, оскільки припускає не тільки засвоєння дій, але й самостійний пошук і створення нового суб’єктивного значимого значення. Такий досвід формується на основі особистісно орієнтовоного підходу в навчанні, одним із методів реалізації якого є застосування в навчанні методу проектів
Суть методу проектів. Метод проектів являє собою гнучку модель організації навчального процесу, орієнтовану на творчу самореалізацію особистості учня шляхом розвитку його інтелектуальних і фізичних можливостей, вольових якостей і творчих здібностей у процесі створення (під контролем учителя) освітнього продукту, який має об’єктивну новизну й практичну значимість. Будь-який проект орієнтований на розв’язання конкретної проблеми.
З навчальної діяльності вчителя акцент переноситься на пізнавальну діяльність учня: вчитель задає «простір» можливих цілей і способів їх досягнення, з яких учень обирає ті, що найбільше відповідають його індивідуальності. Таким чином виникають умови для безперервної самоосвіти, інтелектуального і творчого розвитку учнів.
Одне із основних завдань проектів – здійснення міжпредметних зв’язків і процесів взаємодії учнів одним з одним і з учителем. Складання переліку питань;Визначення завдань роботи;Вибір методів вивчення позначеної проблеми і способу презентації проекту. Розподіл ролей і обов’язків між учасниками. Все це відбувається в процесі колективного обговорення.
Основні вимоги до організації проекту: Проект створюється з ініціативи учнів і має бути значним для них і для їхнього найближчого оточення;Розв’язувана за допомогою проекту проблема й передбачувані результати повинні мати практичне, а можливо і теоретичне значення;Робота учнів над проектом є самостійною й носить дослідницький характер;Проект планують і розробляють заздалегідь виходячи з конкретних цілей і завдань, допускаються зміни в процесі його створення
Метод проектів дозволяє створити умови, за яких школярі, з одного боку, можуть самостійно освоювати нові знання й способи дії, а з іншого – застосовувати на практиці раніше отримані знання й уміння. Це дозволяє зробити акцент на творчий розвиток особистості. Навчальний проект припускає колективну форму діяльності.
Правила і принципи успішної проектної діяльностіУчні повинні бути активними і робити певний внесок у загальну справу. Не повинно бути так званих «сплячих партнерів»Команди не змагаються У команді немає лідерів. Усі члени команди рівні. Кожен має отримувати задоволення від упевненості в собіУсі члени команди повинні отримувати задоволення від спілкування один з одним та від того, що виконують разом проект. Відповідальність за кінцевий результат несуть усі члени команди, що виконують проект.