Мета :з’ясувати роль і місце літератури у житті нації ;дослідити розвиток літератури ;визначити особливості аналізу твору як в історичному, так і в естетичному контекстах ; розвивати естетичні читацькі смаки, вміння сприймати тексти художньої літератури та аналізувати їх ;формувати кругозір, світогляд;виховувати шанобливе ставлення до національної художньої літератури, її митців.
Актуалізація опорних знань Бесіда за питаннями. Що вам відомо про художню літературу як вид мистецтва?Як за допомогою художніх творів розвивається і виховується людина?Чи можемо ми пишатися українськими митцями слова? Назвіть тих, які вам найбільше подобаються. Які твори художньої літератури, на ваш погляд, є популярними і актуальними?Вмотивуйте, чи складно бути письменником? Що необхідно знати людині-митцю для написання творів?Чому художній твір, на ваш погляд,— носій загальнолюдських цінностей?Дослідіть, як сучасна література впливає на формування морально-естетичних, ідейно-світоглядних і громадських позицій школярів? Свої думки узагальніть.
Основний зміст уроку. Література – це складна система, що живе й розвивається за своїми законами. Національна література – це література кожного конкретного народу. Світовий літературний процес – невід’ємна частина культурно-історичного процесу людства – об’єднує літератури різних народів.
Функції художньої літературипізнавальна (дає відомості про світ, природу, людину, культуру); виховна (формує особистість читача, його культуру); розвиваюча (розвиває пам’ять, увагу, мислення);світоглядна (формує світогляд читача);комунікативна (розвиває мовлення, формує його культуру); гедоністична (художня література приносить насолоду); естетична (розвиває естетичний смак читача).
План аналізу художнього твору. Автор, назва твору.Історія написання твору. Життєва основа твору. Жанр твору. Тема та ідея твору. Персонажі (позитивні, негативні), їх роль у розкритті ідеї твору. Сюжет і композиція. Роль позасюжетних елементів (описи,роздуми тощо). Мова твору та окремих персонажів. Позиція автора щодо зображуваних у творі подій. Ваше ставлення до твору.
Закріплення вивченого матеріалу. Проведення тестового опитування1. Краща частина української літератури пов’язана з:а) оспівуванням краси природи рідного краю;б) відтворенням проблеми батьків і дітей;в) національно-визвольною боротьбою;г) зображенням взаємовідносин людини і тваринного світу.2. Кого вважають засновником нової української літературної мови?а) І. Котляревського; б) Т. Шевченка; в) І. Франка;г) Лесю Українку.3. На думку дослідників, матір’ю всіх мистецтв є:а) архітектура; б) художня література; в) кіно; г) живопис.
4. Українська література на всіх етапах її розвитку була тісно пов’язана з ... нації:а) думками; б) прагненнями; в) цілеспрямованістю; г) життям.5. Художня література, що охоплює епоху ХІХ — початку. ХХ ст.:а) новітня; б) нова; в) стара; г) давня. Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється3 бали.