Торецький професійний ліцей. Презентація на тему: Система мащення двигуна
Номер слайду 2
Будь-який двигун внутрішнього згоряння складається з сотень деталей, більшість з яких (головним чином - деталі КШМ і ГРМ) знаходиться в постійному русі один щодо одного, а тому схильні до тертя і зносу. Сили тертя призводять до марної витрати потужності двигуна, а в ряді випадків роблять роботу двигуна і зовсім неможливою - при терті деталі нагріваються і розширюються, зазори між ними зменшуються і заповнюються продуктами зносу (дрібною стружкою і металевими частинками мікронних розмірів), і в результаті відбувається заклинювання. Вирішує ці проблеми система мастила двигуна. Головне, що виконує система мастила - замінює «сухе» тертя на «мокре», в результаті тертя між деталями знижується на порядок, і двигун може нормально працювати.
Номер слайду 3
Сучасна система мастила двигуна виконує кілька функцій:- Зниження сил тертя між деталями;- Охолодження деталей;- Видалення з зазорів продуктів зносу деталей і часток нагару;- Захист поверхонь деталей від корозії;- Функції управління. Функції охолодження і видалення продуктів зносу забезпечуються тим, що масло в сучасних двигунах циркулює, знаходиться в постійному русі, при цьому очищається і охолоджується. Антикорозійні властивості забезпечуються масляною плівкою, яка постійно покриває деталі, а також різноманітними присадками, які містяться в моторних маслах.
Номер слайду 4
Будова системи мащення. Система мащення ДВЗ з подаванням моторної оливи під тиском містить піддон картера двигуна із оливозабірником, оливний насос, оливний фільтр, оливний радіатор, котрі сполучені між собою магістралями та каналами. Піддон картера двигуна призначений для зберігання моторної оливи. Оливний насос призначений для закачування оливи у систему та створення тиску. Оливний фільтр служить для очищення оливи від продуктів зносу і нагару. Для охолодження моторної оливи може використовуватись оливний радіатор. Тиск оливи у системі контролюється спеціальним датчиком тиску, встановленим в оливній магістралі і сигнал від нього індикується на панелі приладів сигнальною лампочкою у випадку аварійного падіння тиску.
Номер слайду 5
Схема системи мащення двигуна1 — центрифуга; 2 — паливний насос високого тиску; 3 — масляний фільтр турбокомпресора; 4 — маслозаливна горловина; 5 — центральний масляний канал; 6 — диференціальний клапан; 7 — напрям руху масла до масляного радіатора; 8 — запобіжний клапан радіаторної секції; 9 — маслоприймач масляного насоса; 10 — редукційний клапан; 11 — напрямок руху масла з радіатора в піддон; 12 — масляний насос; 13 — перепускний клапан масляного фільтра; 14 — фільтр грубого очищення масла; Г — масляні канали колінчастого вала
Номер слайду 6
Піддон картера двигуна призначений для зберігання моторної оливи. Рівень оливи у піддоні контролюється за допомогою щупа, а також за допомогою датчиків рівня; температура — за допомогою датчиків температури. Оливний насос призначений для закачування оливи у систему та створення тиску. Через олівопріймач в картері двигуна олива надходить до насоса, який потім подає її до оливної фільтру і далі системою. Насос приводиться в рух від колінчастого вала через зубчасті зачеплення або ремінній привід, и працює синхронно з обертанням двигуна. Найбільше застосування на двигунах отримали оливні насоси шестеренного типу. Оливний фільтр служить для очищення оливи від продуктів зносу і нагару. Принцип роботи: в момент запуску двигуна насос починає всмоктувати з піддона моторне масло, яке проходить в отвори фільтруючого елемента і потім надходить в магістраль системи мастила. Частинки нагару, сажа та інші відходи затримуються в фільтрі.
Номер слайду 7
Для охолодження моторної оливи може використовуватись оливний радіатор. Охолодження оливи у радіаторі здійснюється охолоджувальною рідиною системи охолодження або потоком повітря. Для підтримання сталого робочого тиску у системі мащення використовується один або декілька редукційних клапанів. Редукційний клапан оберігає систему масло подачі від надмірних тисків, що виникають під час пуску холодного двигуна, коли в'язкість масла велика.
Номер слайду 8
Основні ознаки несправності та обслуговування системи мащення. ПІДВИЩЕНЕ СПОЖИВАННЯ МАСЛА. Порушена герметичність фільтра (погано закручений); протікання через прокладки (наприклад, прокладка картера); пробій піддону; вентиляція картера засмітилася; несправності газорозподільного або кривошипно-шатунного механізму. Для усунення несправності потрібно замінити прокладки, перевірити правильність установки масляного фільтра. ВПАВ ТИСК В СИСТЕМІ. Сильно забився фільтр; поломка насоса; зламався редукційний клапан; низький рівень масла; зламався датчик тиску. Для усунення несправності потрібно замінити фільтр, зробити ремонт поламаних деталей.
Номер слайду 9
Охорона праціПеред початком робіт по ремонту і технічного обслуговування автомобілів, робітник повинен переодягнути робочу форму одягу. Причому рукави повинні бути застебнуті, на голову одягнутий головний убір. На ноги одягнені черевики, щоб уникнути нанесення травми при падінні інструменту або деталей. Перебуваючи під автомобілем, не курити і не запалювати і не користуватися відкритим вогнем. Ремонт двигуна, так само як і будь-яке його техобслуговування повинні проводитися тільки при непрацюючому двигуні. Перед роботою слід дочекатися, поки поверхні елементів силової установки, зливаюче моторне масло та інші технічні рідини охолонуть. Піднімати і опускати двигун слід за допомогою спеціальних лебідок. Демонтований агрегат необхідно розміщувати на міцних поверхнях, з огляду на загальну масу двигуна. Розбирання двигуна повинно вестися з використанням інструменту, відповідного для даного виду робіт і має справний стан.
Номер слайду 10
Висновок. Підводячи підсумок, я вважаю, що система змащення є невід'ємною частиною будь-якого двигуна, що забезпечує його працездатність. Дуже важливо проводити своєчасний техогляд, контролювати рівень і стан масла.