Життєвий і творчий шлях зачинателя нової української літератури Івана Котляревського. Поема “Енеїда”. Історія створення. Національний колорит. Місце Івана Котляревського в українському національному відродженні кінця ХVІІІ - початку ХІХ століття
Репродуктивно – аналітична бесіда - Внаслідок яких подій територія України опинилась у складі Росії та Австрії? Якою була політика російського та австрійського урядів щодо українських земель? Хто із зарубіжних письменників на початку ХІХ століття цікавився козацьким минулим України? Назвіть твори. Із самого початку існування нової української літератури розгортається в ній боротьба за народність. Як ви розумієте це поняття?
Михайло Олександрович Максимович (народився 3 (15) вересня 1804 року, хутір Тимківщина, тепер у складі села Богуславець - помер 10 (23) листопада 1873 року) - видатний український вчений-енциклопедист, фольклорист, історик, філолог, етнограф, ботанік, поет зі старшинського козацького роду Полтавщини, перший ректор університету Св. Володимира
Український і російський історик, громадсько-політичний і культурний діяч, письменник, публіцист, критик, етнограф і фольклорист, член кореспондент Петербурзької АН з 1876 р. Народився 16 травня 1817 р. в слободі Юрасовці, в сім’ї російського поміщика, мати – українка з кріпаків. В історію української літератури Костомаров увійшов як письменник-романтик. Віршові збірки “ Украинские баллады ”, “ Вітка “, історичні п’єси. Помер М. Костомаров 19 квітня 1885 року в Петербурзі. 150-річчя від дня народження М. І. Костомарова за рішенням ЮНЕСКО широко відзначають і всьому світі.
Семен Степанович Гулак-Артемовський 1813 - 1873 Визначний композитор, актор, драматург, співак, автор невмирущої опери «Запорожець за Дунаєм» — народився 4 лютого 1813 року в Городищі на Черкащині у сім'ї священика. З дитинства він виявив здібності до музики, мав прекрасний голос (дискант) і добре співав.
Микола Андрійович Цертелєв грузинський фольклорист, один із перших дослідників і видавців української народної поезії. За походженням з грузинського князівського роду. Його збірник «Опит собрания старинных малороссийских песен» (Санкт-Петербург, 1819) поклав початок українській фольклористиці. Першим опублікував зразки українських дум, записаних на Полтавщині. Батько Д. М. Цертелєва.
Джерела написання «Енеїди» -Вергілій «Енеїда». -Різдвяні,великодні вірші мандрівних дяків. -Реальні події,які відбувалися на Україні. -Творчість Григорія Сковороди. -Бурлескно-сатирична література. -Фольклор. -Матеріали з епізодами про життя українських козаків,старшин,міщан,священиків. -Жартівливі ліричні пісні.
Слово вчителя (учитель історії) Чимало пародій на цей античний твір було зроблено у ХVIIІ столітті: «Перелицьований Вергілій» П. Скаррона, «Вергілієва «Енеїда», вивернута навиворіт» М. Осипова, «Енеїда» Й.Г. Шмідта, «Вергілієва Енеїда» А. Блюмаура, « Закінчення Вергілієвої «Енеїди», вивернутої навиворіт» О. Котельницького. Більшість цих творів були творами – одноденками. Лише «Енеїда» І. Котляревського стала етапним літературним явищем, поемою, яка зачаровувала сучасників автора й не менше приваблює й нас.
ВЕРГІЛІЙ Вергілій народився 15 жовтня 70 року до н.е. у селищі Анди (часто його ототожнюють з сучасним П’єтоле). Вергілій отримав гарну освіту: до 15 -літнього віку в Кремоні а потім у Медіолані (сучасний Мілан). Коли було йому 19 років Вергілій приїхав до Риму навчатися риторики. Пробувши в Римі близько року, він приєднався до гуртка епікурейців, який очолював Сірон. І хоч Вергілій готувався до кар'єри адвоката, природна сором'язливість визначила його життя як поета.
Слово вчителя Поема «Енеїда» у часи Котляревського мала великий авторитет насамперед тому, що її автор насмілився згадати славне минуле України, до повернення якого в народі вже втрачалася надія. Згададаймо, що у 1764 році Катерина ІІ скасувала право українців обирати гетьмана, у 1775 році зруйнувала Запорізьку Січ і строго заборонила на письмі вживати слово запорожець. Навіть слово «козак», якщо воно стосувалося українця, знаходилося під негласною забороною. Котляревський же свідомо і сміливо порушив цю заборону уже в другому рядку поеми.
Дослідницька робота Виявімо, які алюзії використовує автор у творі. - Коли було зруйновано Запорозьку Січ? - Чи є алюзія (натяк) на це у творі? З ким можна порівняти Юнону, яка ненавиділа Енея і троянців? Яку історичну постать можна побачити в образі Енея? - Куди і з якою метою мандрують троянці? - Яку алюзію у цьому можна прослідкувати? - Коли було введено кріпацтво? - Чи є натяки про це у творі? - В «Енеїді» прозвучала пересторога: Еней запрошений до пекла, щоб переконатися, яке життя настало після загибелі козацької держави?
Національний колорит твору. Обряди Еней поминає свого батька Анхіза («сороковини»). Загиблого Паланта жінки обмили, вдягли в нове вбрання, «запхнули за щоку п'ятак». Мимохідь сказано й про один з моментів весільного обряду: у Латина все було приготовлено до прийому сватів — рушники й «всяка всячина», «що на сватання давали». «Латин, дочка, стара Амата Щодень від Турна ждали свата, Уже нашили рушників І всяких всячин напридбали, Які на сватанні давали, Все сподівались старостів.»
Національний колорит твору. Звичаї «Латину тільки що сказали, Що од Енея єсть посли, І з хлібом, з сіллю причвалали, Та і подарки принесли, Хотять Латину поклониться...» Так, ідучи в гостину, люди підносили господарям хліб і сіль. (Юнона — Еолові, посли Енея — Латину). Еней гостинному Ацесту «за хліб подякував, за сіль». При зустрічі герої, навіть незнайомі, «віддають поклон», Лавінія після смерті матері вбралася у чорний одяг.
Національний колорит твору. Кухня «Тут їли різнії потрави І все з полив'яних мисок, І самі гарнії приправи З нових кленових тарілок: Свинячу голову до хріну І локшину на переміну, Потім з підливою індик; На закуску куліш і кашу, Лемішку, зубці, путрю, квашу І з маком медовий шулик. Українська кухня здобула доброї слави в усьому світі. В «Енеїді» названо близько ста страв і напоїв — більше ніж у спеціальній праці П. Маркевича «Обычаи, поверья, кухня и напитки малороссиян» (1860).
Народна медицина Народна медицина. І. Котляревський вибирає сміховинні способи. Наляканого морською бурею Енея, за словами Венери, «насилу баби одшептали». Сівілла вміє «трясцю відганяти», «завушниці пошептати», «волос ізігнати», «переполохи виливати». Пораненого Енея «Япид, цирульник лазаретний» лікує у свій спосіб: прикладає «припарки к тілу... і шевську смолу», щоб із сідниці героя вийшла стріла.
Фольклор Фольклор — важлива частина духовного життя нації. Крім численних прислів’їв і приказок у поемі названо пісні різних жанрів (історичні, козацькі, побутові, до танцю), а також фольклорні образи — персонажі та предмети (кобиляча голова, мавки, упирі, зцілюща вода, скатерть-самобранка, чоботи-ско-роходи тощо). Сівілла своїм зовнішнім виглядом, поведінкою, ворожбитськими вміннями близька до казкової Баби-Яги; автор часом так її і називає.
Пам’ятник І. Котляревському Відкрито 30 серпня (12 вересня) 1903 р. Збудований на громадські кошти, які збиралися в 1895—1898. Всього було зібрано 11768 крб. 67 коп. Проект погруддя Котляревського належить Л. Позену, постаменту - архітектору О. Ширшову; виконав з дніпровського граніту архітектор П. Певний. У роботі над пам'ятником брали також участь художник В. Волков, архітектор О. Зінов'єв. Бронзове погруддя І.Котляревського встановлене на постаменті, увінчане лавровим вінком. Постамент оздоблено трьома горельєфами, що відтворюють три епізоди з творів Котляревського — по одному з "Енеїдії", "Наталки Полтавки" і "Москаля-чарівника" (робота Л. Позена).