Презентація на тему: "Трагізм і героїзм у козацьких і чумацьких піснях. „Стоїть явір над водою”, „Гомін, гомін по діброві”, „Ой у степу криниченька”".

Про матеріал
Продовжити роботу над вивченням соціально-побутових пісень; подати відомості про трагічний і героїчний пафос козацьких і чумацьких пісень.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Одинадцяте вересня. Класна робота. Трагізм і героїзм у козацьких і чумацьких піснях.  „Стоїть явір над водою”, „Гомін, гомін по діброві”, „Ой у степу криниченька”Куди козака доля не закине,— все буде козак. Народна мудрість. Підготувала вчитель українкької мови та літератури Власова Катерина

Номер слайду 2

Гра «Вірю — не вірю»1. Козацькі пісні пов'язані з історією народу. Так2. Чумаки їздили за сіллю на південь України Так3. Бурлаками називали кріпаків, яких віддавали в солдати. Ні

Номер слайду 3

4. «Ой на горі та женці жнуть» належить до календарно-обрядових пісень. Ні5. У піснях кріпацького циклу можна простежити бунтівні настрої. Так6. Великий цикл заробітчанських пісень присвячений еміграції селян до Америки та Канади. Так7. У козацьких піснях переважно йдеться про почуття героя, а не про історичні події. Так

Номер слайду 4

Прослуховування пісні «Стоїть явір над водою»

Номер слайду 5

Виразне читання пісні «Стоїть явір над водою»

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Виразне читання пісні «Гомін, гомін по діброві»

Номер слайду 9

«Гомін, гомін по діброві» аналіз. Автор – народна творчість. Жанр: народна соціально-побутова козацька пісня. Тема: зображення часів, коли український народ захищав рідну землю від турецько-татарських загарбників.Ідея: уславлення козацької мужності, цілеспрямованості, відваги. Головна думка твору — засудження війни, яка приносить руйнування та загибель людей. Композиція «Гомін, гомін по діброві»Пісня — це діалог між матір’ю і сином. Твір умовно складається з двох частин. Спочатку мати “виганяє” сина з дому, щоб той ішов на війну, а потім кличе його додому.

Номер слайду 10

Художні засоби «Гомін, гомін по діброві»Риторичні запитання: «Коли, брате, з війська прийдеш?»Повтори: «Нехай тебе…», «гомін, гомін…»; «туман поле покриває», «іди, сину, іди, сину», «мати сина проганяє», «мене, нене…»Звертання: «Іди, сину…»; «мене, нене…»; «вернись, синку…»; «Коли, брате, з війська прийдеш?»; «візьми, сестро, піску жменю». Метафори: «Туман поле покриває», «орда знає», «змиють дощі»; «розчешуть терни»; «висушать вітри», «мене змиють дощі. Епітети: Густі (терни), буйні (вітри), дрібні (дощі), чистім (полі). Пестливі слова: зіроньками; слізоньками; додолоньку; головоньку. Центральний образ твору — образ козака. Мужній захисник запевняє, що йому не страшні ні турки, ні орда, які його наділяють кіньми, сріблом, золотом.

Номер слайду 11

Хвилинка відпочинку

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Виразне читання пісні «Ой у степу криниченька»

Номер слайду 14

Це пісня про трагічну долю чумака, який не повернувся додому з далекої мандрівки.Історична основа твору — явище чумацтва в Україні. Поїздки в Крим по сіль були важкими й небезпечними. Навіть назва «чумаки» пов’язана зі страшною хворобою — чумою, яку вони могли підхопити в теплих краях і перенести далі. За жанром це народна соціально-побутова чумацька пісня. Головний образ — образ чумака, який збирається в далеку дорогу й не знає, як вона закінчиться. Навіть воли тривожаться, відчуваючи мандрівку. Не стало чумака чи від хвороби, чи від тяжкої втоми. Поховали його в чужій стороні. І тільки думки рідних прилинули до нього в образі «сивої зозуленьки», щоб покликати додому, але це неможливо. У пісні використовуються паралелізми (« у степу криниченька, з неї вода протікає — …чумак сиві воли пасе Та з криниці напуває»); постійні епітети: сиві (воли), чистім (степу), зеленій (муравині), сива (зозуленька); пестливо-зменшувальні слова (криниченька, доріженьку, чумаченьки, зозуленька); вживаються діалоги, окличні слова, вигуки, звуконаслідування, звертання, повтори. Твір пронизаний сумним настроєм. Головна думка пісні — висловлення співчуття до важкої, часто трагічної долі чумаків. Пісня викликає жаль і разом з тим захоплення вмінням народу створити незабутню поетичну картину.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Домашнє завдання1. Вивчити одну пісню (на вибір) напам’ять.2. Скласти таблицю:«Спільне та відмінне у козацьких та чумацьких піснях».{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Спільне. Відмінне. Козацькі пісніЧумацькі пісні

Номер слайду 17

Джерело: https://dovidka.biz.ua/oy-u-stepu-krinichenka-analiz Джерело: https://dovidka.biz.ua/gomin-gomin-po-dibrovi-analiz/ Джерело: https://dovidka.biz.ua/stoyit-yavir-nad-vodoyu-analiz/#:~:text=Жанр%20“Стоїть%20явір%20над%20водою,язку%2 C%20патріотизму%2 C%20засудження%20війни. Джерело: https://portfel.info/pidruchnyky/7-klas/ukrajinska-literatura-07/avramenko-2020-rik/?authuser=1 Джерело: https://www.youtube.com/watch?v=Nds. IJx9fl. RQДжерело: https://www.youtube.com/watch?v=xf. H8 EKh4r. MUДжерело: https://www.youtube.com/watch?v=BEYsiccu-64

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Саморядова Марія Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
9 вересня 2023
Переглядів
6273
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку