Що таке критичне мислення?Критичне мислення - це здатність аналізувати інформацію, робити самостійні висновки, щоб застосовувати отримані результати як до стандартних, так і нестандартних ситуацій, питань і проблем. Критичне мислення - здатність ставити нові питання, виробляти різноманітні аргументи, приймати незалежні продумані рішення.
Підвищення цікавості до вивчення нового. Очікувані результати використання технологій розвитку критичного мислення Виробляються стійкі навички до самостійної діяльностіВиробляються навички парної та групової роботи Створюється ситуація успіху. Формується адекватна самооцінка. З’являється уміння відстоювати свою точку зору
Прийоми технологіїПрийом “Корзина ідей”Це прийом організації індивідуальної та групової роботи на початковій стадії уроку, коли йде етап актуалізації знань. Він дозволяє з'ясувати все, що знають учні з певної теми уроку. На дошці прикріплюється (або малюється крейдою) шаблон кошика в який умовно збирається все, що учні знають про певну тему. Алгоритм роботи: 1. Кожен учень згадує і записує в зошиті все, що знає по темі (індивідуальна робота триває 1-2 хвилини). 2. Обмін інформацією в парах або групах. 3. Далі кожна група називає якийсь один факт чи твердження, не повторюючи раніше сказаного. 4. Всі відомості коротко записуються в "кошику ідей", навіть якщо вони помилкові. 5. Всі помилки виправляються в міру освоєння нової інформації
Прийом «Кластер»Сенс прийому полягає в спробі систематизувати наявні знання. Він пов'язаний з прийомом "Кошик ідей". Правила побудови кластера дуже прості. Малюємо модель Сонячної системи: зірку, планети і їх супутники. У центрі розташовується зірка - це наша тема. Навколо неї планети - великі смислові одиниці. З'єднуємо їх прямою лінією із зіркою. У кожної планети свої супутники, у супутників свої. Система кластерів охоплює велику кількість інформації. Кластери можна використовувати на різних стадіях уроку.
Прийом «Вірні та невірні твердження»Цей прийом може бути початком уроку. Учитель пропонує ряд тверджень з певної теми. Учні вибирають "вірні" твердження, покладаючись на власний досвід або інтуїцію. У будь-якому випадку вони налаштовуються на вивчення теми, виділяють ключові моменти, а елемент змагання дозволяє утримувати увагу до кінця уроку. На стадії рефлексії повертаємося до цього прийому, щоб з'ясувати, які з тверджень були вірними.
Прийом «Написання сенкану» «Сенкан»1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (зазвичай це дієслова).4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Прийом «Лови помилку»Учитель заздалегідь готує текст, що містить помилкову інформацію, і пропонує учням виявити допущені помилки. Важливо, щоб завдання містило в собі помилки 2 рівнів:- явні, які досить легко виявляються учнями, виходячи з їх особистого досвіду і знань; - приховані, які можна встановити, тільки вивчивши новий матеріал. Учні аналізують запропонований текст, намагаються виявити помилки, аргументують свої висновки. Потім вивчають новий матеріал, після чого повертаються до тексту і виправляють ті помилки, які не вдалося виявити на початку уроку.
Прийом «Читання із зупинками» Приблизні питання до тексту-За назвою припустити, про що буде розповідь ?? - Які події можуть відбутися? - Які асоціації викликають у вас імена, прізвища героїв ? - Що ви відчули, прочитавши цю частину, які відчуття у вас виникли ?? -Які ваші очікування підтвердилися? Що було несподіваним ?? - Як ви думаєте, чим закінчиться розповідь? Як ви б закінчили її?