Орігамі - це мистецтво складання різноманітних фіґур з паперу, що виконується без використання клею та ножиць. Назва походить від японського орі - складати, та камі - папір Орігамі У японців є прикмета: тисяча журавлів, складених з паперу – символ щастя і здійснення всіх бажань. У 1955 році весь світ облетіла звістка про трагічну долю японської дівчинки Садако Сасакі. У 4 роки вона пережила атомне бомбардування Хіросіми, і, як наслідок, у 14 років - захворіла на променеву хворобу (лейкемію). Садако так хотіла жити, що почала складати з паперу журавлів. Але встигла зробити лише 644… Останнього вона зробила, вже ставши сліпою. Дівчина померла, останні 356 журавликів зробили учні з класу. Сьогодні бронзову скульптуру – дівчинку з журавликом у руках ми можемо побачити в парку Миру у Хіросімі. Діти, які приходять сюди, залишають зв’язки паперових журавликів. Це символ миру.
“Усе своє життя я поривався до прекрасного і буду пориватися до самої смерті”. Я. Кавабата 2. Записати: Основні твори: Оповідання “Танцівниця з Ідзу” (1926); Повісті “Веселі дівчата Асакуса” (1929); “Країна снігу” (1937); “Тисяча журавлів” (1951); Романи “Стогін гори” (1953); “Давня столиця” (1961) Кавабата Ясунарі Лауреат Нобелівської премії з літератури (1968) У поетиці японського мистецтва центральне місце посідає прийом натяку (йодзю), який допомагає відчути те, що не можна побачити зором і осягнути знанням, а лише “зрозуміти серцем”. Це визначає своєрідність творчості Я. Кавабата. 1899-1972
Події, що вплинули на формування світогляду Дитячі роки Ясунарі Кавабата народився 11 червня 1899 р. в м. Осака в освіченій і заможній сім'ї. Його батько, лікар, помер, коли Ясунарі було усього 2 роки. Мати хлопчика пішла з життя через рік після смерті батька. На виховання його взяли дід і бабуся по материнській лінії. З самого дитинства Ясунарі мріяв бути художником, але у віці 12 років він таки вирішує стати письменником, і в 1914 р., незадовго до смерті діда, починає писати автобіографічну розповідь, яка публікується в 1925 р. під назвою «Щоденник шістнадцятирічного». Освіта Навчаючись у токійській середній школі, почав вивчати європейську культуру, захоплювався скандинавською літературою, познайомився з творами художників Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рембрандта. У 1920 вступив до Токійського університету на факультет англійської літератури На ІІ курсі захопився вивченням японської літератури Захоплення модернізмом Разом з іншими письменниками засновує в японській літературі напрям, що дістав назву неосенсуалізм (нагадує західний інтуїтивізм). Захоплюється творчостю Дж.Джойса, Г.Стайна. Але його захоплення не вистачає навіть на те, щоб закінчити повість “Кришталева фантазія”, яка починалася в стилі “потоку свідомості” Не відійшов від національних художніх традицій, класичних уявлень про прекрасне. Політичні переконання Під час і після Другої світової війни тримається осторонь від політики. Подорожуючи Маньчжурією, багато часу приділяв вивченню класичний японського роману ХІ ст. Наприкінці 60-х р.р. відмовляється від політичного нейтралітету, підписавши петицію прготи “культурної революції” в комуністичному Китаї У 1960 р. відвідав кілька американських університетів, де читав лекції з японської літератури 10.04.1972 р. важко хворий письменник закінчив життя самогубством у себе вдома в Дзусі. Мотиви самогубства залишилися нез'ясованими. (Можливо, під впливом вчинку його друга Місіми, що вчинив харакірі після невдалої спроби організувати повстання на одній з японських військових баз)
Нагороджений: 1937 р. - премія «За розвиток літератури» 1952 р. - літературна премія Академії мистецтв 1954 р. - був прийнятий в Японську академію мистецтв 1959 р. - нагороджений Франкфуртською медаллю імені Гете 1960 р. - отримав французький орден Мистецтва і літератури і премію Франції «За кращу іноземну книгу» 1961 р. - орден Культури від японського уряду 1968 р. - Кавабата став першим японським письменником, що здобув Нобелівську премію з літератури «за письменницьку майстерність, яка передає суть японської свідомості».
Як президент японського ПЕН-клубу з 1948 до 1965 року Кавабата сприяв численним перекладам з японської мови на мови Заходу. Одна з особливостей японської культури — стійкість традицій. Як би разюче не змінився зовнішній вигляд сучасного японця, у глибині його душі живуть моральні принципи й уявлення про красу, коріння яких — у витоках стародавньої національної культури. Ця «японська Японія» і є тим підґрунтям, що живить самобутню творчість Ясунарі Кавабата — одного з найвидатніших японських письменників XX ст. Традиційний тип мислення японців передбачає цілісне сприйняття світу, тобто погляд на речі «ззовні» і «зсередини» водночас. Кінцева мета такого споглядання — відчуття єдності із Всесвітом, подолання свого індивідуалізму, розчинення в атмосфері дійсності. В 1968 році Кавабата першим із японських письменників отримав Нобелівську премію з літератури «за майстерність розповіді, яка з надзвичайною чутливістю виражає сутність японської душі». Вручаючи премію, Нобелівський комітет відзначив три повісті: «Країну снігів», «Тисячу журавлів» та «Стару столицю».
Вручаючи премію, Нобелівський комітет відзначив три повісті: «Країну снігів», «Тисячу журавлів» та «Стару столицю». Твори Я. Кавабати Роман «Давня столиця» (1961) — це історія випадкової зустрічі двох дівчат-близнят Тіеко й Наеко, розлучених долею невдовзі після народження. Цей твір — своєрідний гімн колишній столиці Японії з її храмовими садами й парками.
“Танцівниця з Ідзу” (1925 р.) Повертається до традицій класичної японської літератури Тема: лірична розповідь про романтичне кохання студента до юної мандрівної артистки Перший літературний успіх Жанр - повість У цьому творі уже з'явилися риси, притаманні стилю письменника – м'якість, душевність, спокій
“Снігова країна” (1934-1947) Вважається найвизначнішим твором Кавабати, в якому у дусі дзен-буддистської естетики на тлі різних пір року, в чергуванні світу реальності та уявлень, зображені стосунки токійця середніх років Сімамури та сільської гейші Комако. Повість написана під знаком неяскравої, приглушеної краси (вабі) Природа є одним з персонажів повісті. Яке завдання ставив перед собою Кавабата? Показати її красу, неповторність у швидкоплинній зміні Підкреслити цінність кожної миті людського життя Повість не має єдиного сюжету: він схожий на нитку, на яку нанизані різної форми перлини – враження
У повісті подано два плани зображення дійсності: Світ реальний, втілений у чуттєвій, доступній красі Комако Світ, що відбивається у дзеркалі, більш реальний, чистий, ніж світ справжньої дійсності Та світ у дзеркальному зображенні, або ірреальний, який постійно приваблює Сімамуру “Снігова країна”
“Тисяча журавлів” (1951) Як можна визначити жанр твору? Це лірична повість, “написана під знаком яскравої краси” (міябі) Що є основою повісті? Основою повісті є чайна церемонія, доведена до рівня високого мистецтва. Чи є зображення чайної церемонії самоціллю? Кавабата неодноразово наголошував, що він хотів не змалювати саму чайну церемонію, а “застерегти традицію від сучасної вульгаризації”. 2. Записуємо:
* У чому полягає суть чайної церемонії? Щоб надати людині можливість подумати про життя, очистити душу від буденності. Обряд служить для досягнення гармонії, єдності людини з природою та іншими людьми. * Яке місце посідає чайна церемонія в житті та культурі японців? “Справжній ключ до характеру японців потрібно шукати в естетиці чайного обряду – “тядо”, а не в “бусідо” (“шлях воїна-самурая”). Саме в чайній церемонії, у цьому мирному обряді загострене почуття краси японців”. Окакура, “Книга про чай” 3. Записати головне:
Які ж правила чайної церемонії? Перше правило – гармонія. Це умова існування. Постійність можлива лише тоді, коли є рівновага. Наслідуючи красу, людина вдосконалює себе та свої стосунки зі світом. Пошуки гармонії – призначення традиційного мистецтва японців. 4. Записати 4 правила (слайди 25-28):
Зміст назви твору Що означає в японській символіці “тисяча журавлів?” У японській символіці журавлі – символ надії, благополуччя і щастя. Існує повір'я: якщо зробити із паперу тисячу журавлів, то здійсниться будь-яка заповітна мрія. Який смисл має малюнок із зображенням білосніжних птахів на рожевому тлі? Має глибокий символічний зміст: героїня повісті повинна мати щасливу долю. Яка ж провідна ідея твору? Мрія про щастя є провідною ідеєю твору, але вона недосяжна. 5. Головне записуємо в зошит:
Чому душа Кікудзі позбавлена гармонії, нещаслива? Кікудзі, як і Фуміко, Юкіко чи Оота, відчував її глибинний смисл, але вже не спроможний сприйняти її серцем, а просто віддавати данину моді хлопець не хоче. Кікудзі хоче полишити чайну церемонію, ще навіть не опанувавши її. Цей ритуал (не дух його, не сутність) пов'язаний в нього з огидним образом Тікако, безчестям батька. Він знав лише звульгаризовану, опошлену Тікако чайну церемонію.
2. Охарактеризуйте Фуміко та Юкіко. Красиві молоді дівчата, чисті, свіжі, ніжні, поважають батьків, дотримуються традицій, віддаються почуттям, живуть ними Фуміко Спільне Відмінне Дуже сильна духом, здатна до самопожертви, пережила багато злигоднів, бере на себе відповідальність за добру пам’ять про матір, раніше оберігала її щастя Росла в дружній, доброзичливій родині, освічена, більш сучасна, близька до європейського способу мислення (економічного) Юкіко
Обох дівчат юнак бачить крізь призму "заплутаного, невиразного минулого". Юкіко - на тлі минулого Ооти й Тікако як противагу їхній "старості" й "падінню" а Фуміко - на тлі взаємин свого батька з її матір'ю, як мимовільного свідка й рідну близьку душу. Кікудзі тягнеться до Фуміко. Саме ця земна і зрозуміла йому дівчина, а не цнотлива недосяжна красуня з журавлями, певно, могла б ощасливити його дім. Та Фуміко не може нести тягар минулого. Своєю смертю вона звільняє від нього Кікудзі, відкриває йому шлях до піднесеного ідеалу - Юкіко. Але минуле невідворотне, як нав'язлива "допомога" Тікако. Юнак так і не зазнає щастя з омріяною дівчиною з журавлями. Що приваблює Кікудзі у Фуміко, а що в Юкіко?
Чуттєва, земна краса Прихована, внутрішня краса Вишукана, вічна краса Пані Оота Юкіко Фуміко Автор передає відчуття краси з допомогою особливого прийому - натяку (йодзю), який створює настрій, викликає "надпочуття", змушуючи працювати думку і уяву читача. Як зображена у творі краса? Всебічно: Лірична повість "Тисяча журавлів" написана на основі давнього естетичного принципу японського мистецтва - міябі (яскрава краса). 6. Запишіть:
Хто така Тікако Курімото? 3. Тікако Курімото Що вам відомо про її минуле? Жінка була коханкою пана Мітані, батька Кікудзі. Яке в хлопця залишилося враження про неї? Відраза. Хлопчика лякало те, що в нього може бути брат або сестра з такою жахливою плямою, яку він бачив на тілі цієї жінки. Чи тільки у фізичних вадах проблеми Курімото? Тікако принижує гідність пані Оота, навіть мати Кікудзі просить її оговтатись і не пускати в хід свого отруйного язика. Тепер вона намагається бути корисною хоча б Кікудзі: знайомить його з донькою Інамура Юкіко. о Вона нахабно, жахливо, цинічно переслідує пані Оота. Кікудзі запитує: “Виходить, це ви її вбили?” І отримує відповідь: “Вважайте, що я. Я звикла грати роль шахрайки. Ваш батько й цінував мене саме за те, що я вміла завжди прекрасно виконувати цю роль…” Хто така Тікако Курімото? Вона – хазяйка чайного павільйону, берегиня чайної церемонії.
Домашнє завдання Питання для самостійної роботи У чому полягає сутність чайної церемонії у сприйнятті японців? 2. З якою метою використав Ясунарі Кавабата чайну церемонію у композиційній побудові повісті? 3. Розкрийте зміст назви твору "Тисяча журавлів". 4. Як показана природа у повісті? 5. Яку роль відіграє символіка у творі? Назвіть символи і розкрийте їх значення. 6. Схарактеризуйте образи жінок у повісті. Яка героїня вам найбільше сподобалася? 7. Які філософські проблеми вирішує Кікудзі? 8. Ваше ставлення до образу Кікудзі? Чим вам близький цей герой? Ніколенко О. М. «Зарубіжна література». Підручник для 11 класу , с. 152-159 – опрацювати 2. Написати твір-роздум на тему: "Журавлі, яких людина шукає все життя" (за повістю Ясунарі Кавабати "Тисяча журавлів").
Використані джерела https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fsvitppt.com.ua%2Fzarubizhna-literatura%2Fkavabata-yasunari1.html&psig=AOvVaw0tcPiSNhGPMWs5mkOTk-f5&ust=1674459238953000&source=images&cd=vfe&ved=0CBEQjhxqFwoTCKiH2PLU2vwCFQAAAAAdAAAAABAz https://www.google.com/search?sxsrf https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fsvitppt.com.ua%2Fzarubizhna-literatura%2Fkavabata-yasunari1.html&psig=AOvVaw1O3cGgC1l0WZzqNHcGwDAP&ust=1677059724346000&source=images&cd=vfe&ved=0CBAQjhxqFwoTCMCu3bmspv0CFQAAAAAdAAAAABAJ https://dovidka.biz.ua/tisyacha-zhuravliv-analiz https://otkritkis.com/yaponskaya-animacziya/ https://na-dache.pro/dekor-dachi/33652-sady-japonii-69-foto.html https://oir.mobi/627704-japonskie-sady.html https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fuchportfolio.ru%2Fmc%2Fshow%2F15612-kak--sozdat-stayu-juravley-iz-odnogo-juravlya-v-tekstovom-bloke-&psig=AOvVaw2C_17tYLjZeAHBNuvJJ0o6&ust=1677068023986000&source=images&cd=vfe&ved=0CBAQjhxqGAoTCJDq-a_Lpv0CFQAAAAAdAAAAABCiAg https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fbestgif.su%2Fphoto%2Fzhivye_fotografii%2Fdozhd%2F46-0-9838&psig=AOvVaw3lBPtMyzFo18ONJ9ov1NBY&ust=1677071183471000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwiugsCS16b9AhVPwQIHHbZ-DYcQr4kDegUIARC7AQ «Зарубіжна література (рівень стандарту)» підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти Ніколенко О. М., Ковальова Л. Л., Юлдашева Л. П., Лебедь Д. О., Орлова О. В., Ніколенко К. С.