ПАСПОРТ ТВОРУРік написання: 1950р. Жанр: оповідання. Тема: опис пораненого юнака, який потрапляє у власну гімназію, перетворену на шпиталь.Ідея: війна антигуманна і протиприродна. Проблеми твору: проблема майбутнього покоління Німеччини; засудження жахів війни; лжепатріотизм тих, хто посилає людей на війну.
Ознаки психологічності у творі «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»У творі багато роздумів героя про сенс життя. Форма розповіді – від першої особи підлітка, німецького солдата. Наявний принцип контрасту.в основі оповідання — процес упізнавання героєм власної гімназії (минуле) і усвідомлення свого подальшого життяпсихологічна символіка та деталі (таблиця з іменами полеглих, запис на дошці).відсутня характеристика героя автором.
Особливості композиціїСюжет побудований незвичайно, щоб персонажі мали змогу розкритися перед читачами самі, без авторських тлумачень. Твір починається з такого сюжетного елемента – розвиток дії. Герой оповідання — лише жертва війни, бо жодних злочинів він не скоїв. Автор не дає йому імені, бо це узагальнений образ. У долі одного молодого скаліченого солдата, як у дзеркалі, відбивається безліч доль інших людей, життя яких понівечене війною. Події описані через діалоги героїв, або через їхні монологи, розповіді про події, свідками яких вони були. Присутність автора завжди відчутна у думках героїв, що містять його спостереження, роздуми. Художній засіб розкриття психологічного стану героя, його душі – внутрішній монолог.
Образи-символи. Хрест – проблема злочину, покарання, гріха й каяття, віри в духовний початок, очищувальну силу віри; проблема вибору. Число 7 – це число кінця вимірювань; символ певної межі, за якою відбуваються серйозні психологічні зміни, переоцінювання цінностей. Молоко – символ повернення героя у щасливе минуле; дає рятівне коротке забуття. Школа – символ смерті, безнадіїЧорний колір – символ болю, смерті, страждання
Тестові завдання1. В оповіданні "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..." розповідається про долю юнака: А) фізично скаліченого війною. Б) фізично і духовно скаліченого війною. В) духовно скаліченого війною.2. Головний герой остаточно переконується, що після поранення потрапив у рідну школу, коли, лежачи на ношах, бачить. А) на стіні слід хреста, якого не вдалося зафарбувати керівництву закладу. Б) у приміщенні погруддя видатних політичних діячів Давнього Риму - Цезаря, Цицерона, Марка Аврелія. В)на дошці в кабінеті малювання власноруч написані слова: "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."3. Назвіть деталі шкільного інтер'єру, які вказують на пріоритети нацистської системи виховання: А) портрети завойовників різних епох. Б) портрети видатних полководців. В) погруддя видатних політичних діячів Давнього Риму4. Визначте, від якої особи ведеться оповідь у творіА) першої особи однини. Б) першої особи множини. В) третьої особи однини
Тестові завдання5. Образ хреста на стіні гімназії є символом. А) смертіБ) страждання і мук. В) моральних заповідей християнства6. Визначте тип головного героя оповідання. А) "надлюдина"Б) "маленька людина"В) "зайва людина"7. У розв'язці оповідання "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..." головний герой усвідомлюєА) своє абсурдне минуле. Б) своє жахливе теперішнєВ) свою втрату майбутнього8. Г. Белль майже нічого не розповідає про дитинство, шкільні роки, середовище, в якому формувався характер головного героя, тому що... А) перед лицем смерті все це зайве. Б) він є типовим представником воєнного покоління. В) війна калічить, "пожирає" всіх без винятку