Методична розробка уроку на тему: «Єдине, що важливо, – це бути людиною». Філософія екзистенціалізму в романі Альбер Камю «Чума».

Про матеріал
Матеріали для проведення занять з творчості Альбера Камю. Допоможуть викладачам та студентам простежити життєвий і творчий шлях Альбера Камю, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на його творчість.«У чому сенс життя людини?» – це питання ставить письменник у своєму романі "Чума". Це питання час від часу ставить перед собою кожна людина.
Перегляд файлу

Тема: «Єдине, що важливо, – це бути людиною».

Філософія екзистенціалізму в романі Альбер Камю «Чума».

 

Мета: простежити життєвий і творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А. Камю;допомогти студентам глибше усвідомити ідейний зміст роману; розвивати уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; формувати моральні компетентності студентів.

 Вид заняття: урок – дослідження

 

 Методичне і матеріальне забезпечення: портрет письменника, текст роману

«Чума», тестові завдання, інтернет ресурси.

 

Основна і додаткова література: Зарубіжна література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. О. Ніколенко,— К. : Грамота, 2019. — с.32-38, Зарубіжна література (рівень стандарту) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / Ю. І. Ковбасенко. – Київ : Літера ЛТД, 2019. – с. 30-33

 

                                              Чума з лопатою ходила,

                                                Та гробовища рила, рила,

                                                      Та трупом, трупом начиняла

                                                     І   со   святими   не співала,                                                  Чи городом, чи то селом,                                               Мете собі, як помелом.

Тарас Шевченко

 

                                                                        

Зміст і хід заняття

 

1.   Організація заняття. 

 

2.   Актуалізація опорних знань

 

  Чума

Чума, холера, "іспанка": як великі пандемії змінювали світ

Тарас Шевченко «Чума»

 

Перегляньте матеріали за допомогою гіперпосилання, натиснувши на виділені слова

 

 

3.   Мотивація навчальної діяльності

 

Намалюйте асоціативний кущ до слова «чума»

 

image

 

   Кожна людина виступає окремою оригінальною особистістю, вона живе своїм життям, але їй необхідно усвідомити своє існування, зрозуміти його суть, і лише тоді вона пізнає істину життя.

  Ця тема дуже актуальна. Життя людини дуже часто проходить непомітно, і за його час вона навіть не встигає зрозуміти чому і для чого жила. Необхідно, розмірковувати над цим питанням, тому що воно дуже важливе, іноді навіть можна сказати, що найважливіше для кожного. Чи варто жити не розуміючи свого існування? Чи варто підкорюватись кайданам повсякденності? Може, іноді слід вирішити для себе для чого ти живеш, усвідомити себе не лише як частину сірої маси суспільства, а як оригінальну, єдину та неповторну особистість.

 

   Як зберегти світло людської душі? Саме це питання і є проблемою заняття. Згадаємо слова доктора Ріє: «Єдине, що важливо, – це бути людиною».    Пошукам сенсу буття присвятив свій роман-притчу Альбер Камю, що є своєрідним узагальненням екзистенціальних поглядів письменника. Existentia з латини – існування, тому не дивно, що носії цього філософського напряму, а серед них і Камю, зосереджують свою увагу на існуванні, яке, на їх думку, передує сутності, природі людини. Реальне лише існування, переживання, а все інше – це хаос, абсурд, котрі людина хоче подолати. Безглуздому буттю має протидіяти особистість.

   ХХ століття втратило гармонію. Це дуже важко: жити в розладі зі світом, природою, самим собою. А ще важче – серед сірості й байдужості залишитися Людиною.

   «У чому сенс життя людини?» – це питання ставить письменник у своєму романі. Це питання час від часу ставить перед собою кожна людина. І кожний розв’язує його по-своєму. І ви, нове покоління читачів роману Альбера Камю, ставите й розв’язуєте це питання по-своєму.

  

 Звертаючись до зображення чуми як загальнолюдської катастрофи, Камю створює колективний портрет оранців, деталізуючи його конкретними образамитипами, такими як Ріє, Коттар, Панлю, Рамбер, Гран, Тарру та інші.

   Отже, на цьому занятті, аналізуючи сторінки роману «Чума», ми спробуємо зрозуміти застереження письменника, виявити найсуттєвіші особливості його світобачення.

 

4. Зміст основної частини

 

image

 

Натисніть на портрет письменника та завдяки гіперпосиланню прочитайте біографію і законспектуйте.

 

 

 

image

 

image

Перегляньте презентацію, завдяки гіперпосиланню, натиснувши на фото.

 

Перевірте знання біографії письменника, написавши літературний диктант

 

 

Літературний диктант

(біографія А.Камю)

1.     Альбер Камю народився 7 листопада 1913 року в Алжирі, на фермі «Сан- Поль», в родині …

2.     У 1932 році Альбер вступив до Алжирського університету і почав вивчати … 3. На останніх курсах багато подорожував по Європі, юнака привернула ідеологія ...

4.     На початку Другої світової війни письменник із сім'єю переїздить до…

5.     Його знаменита п'єса «Калігула» була написана в…

6.     Камю знову переїздить до Парижа, де стає членом…

7.     За час війни був написаний роман…

8.     У 1954 році захоплюється театром, інсценує…

9.     У 1957 році Камю став лауреатом…

10.А через три роки — 4 січня 1960 року — Альбер Камю трагічно загинув в…

 

 «Чума» писалася досить довго, як і більшість найкращих творів Камю. Він почав збирати матеріал у січні 1941 року, коли прибув до Орана, алжирського міста на середземноморському узбережжі, де відбуваються події роману. Закінчував рукопис у Ле-Шамбон-сюр-Ліньон, селищі в центральній Франції, де відновлював сили після одного з періодів туберкульозу влітку 1942 року. Однак Камю невдовзі поглинув Рух опору, тож увагу на книжку він зміг спрямувати аж після визволення Франції. На той момент невідомий алжирський романіст уже став національною постаттю: герой інтелектуального Опору, редактор видання Combat (щоденної газети, заснованої у підпіллі та вельми впливової у повоєнні роки) й ікона нового покоління французьких чоловіків та жінок, голодних до ідей та ідолів.

  «Чума» — найуспішніший роман Альбера Камю. Виданий 1947 року, коли автор мав 33 роки, цей твір одразу ж став тріумфальним. Упродовж року його переклали дев’ятьма мовами, ще багато перекладів чекало попереду. Роман ніколи не припиняли друкувати, його визнали класикою світової літератури ще до передчасної смерті автора в автотрощі в січні 1960 року. Амбітніша від L’Étranger («Сторонній»), першого роману, що сформував його репутацію, і доступніша за його подальші твори, «Чума» — це книжка, за якою Камю знають мільйони читачів. Йому це могло би здаватися дивним — опублікований через чотири роки есей «Бунтівна людина» був його улюбленцем серед власних книжок.   Роман був написаний під час Другої світової війни, а опублікований у 1947 році. Саме цей твір мав визначальний вплив на Нобелівський комітет, який у 1957 році присудив Камю Нобелівську премію з літератури з формулюванням «за його важливу літературну діяльність, яка зі щирою уважністю висвітлює проблеми людської совісті в наші часи».

 

Більше інформації про роман ви можете побачити, натиснувши на виділене слово.

 

Роман «Чума»

 

Аналіз роману

 

Прочитати роман, прослухати аудіокнигу, або аналіз твору можете натиснувши виділені слова.

 

Три світи роману:

1)       Реальний: епідемія чуми у місті Оран; опис боротьби оранців зі страшною хворобою

2)       Алегоричний: за словами Камю, «явний зміст «Чуми» — це боротьба європейського Опору проти фашизму («коричнева чума»); 3) Філософський: боротьба зі всесвітнім злом.

Роман Камю – це "художня ілюстрація" до важливих положень філософії екзистенціалізму, насамперед — про необхідність морального вибору людиною свого шляху в умовах "межової ситуації". Саме вільний вибір, за словами Камю, створює особистість. Існувати — означає вибирати себе".

 Камю менше всього цікавила чума сама по собі. Вона цікавила його більше, як можливість використати вірус, як привід щоб ширше розглянути екзистенційні виклики, що стоять перед людиною.

Екзистенціалі́зм

Однією з головних тем у творчості Камю є «абсурдність життя», яка проявляється у безпосередній близькість смерті, що протягом усього життя супроводжує людину. За «рецептом» Камю світ не повинен впадати у відчай, яким би марним та беззмістовним не здавалося життя. Світ повинен повернутися до радості та вдячності, натомість відкинути моралізаторство та осуд. Добрий погляд, який можна прочитати в очах людини, завжди буде могутнішим за будь-яку чуму. Для багатьох сучасних людей карантин подібний до воєнного стану і багато, хто порівнює епідемію з війною. Камю ж зобразив історію війни через метафору вірусу, в результаті його роман одразу ж після публікації став бестселером у Франції, де у матеріально скрутний повоєнний період продавали 100 000 примірників роману щороку.

   В історії світової літератури не лише А. Камю звертався до зображення епідемії чуми або, як її іноді ще називали, «Чорної смерті». Ось лише кілька прикладів творів, де зображено цю страшну хворобу: Джованні Боккаччо «Декамерон» (1350-1353);

Даніель Дефо «Щоденник чумного міста» (1722);

Джон Вільсон «Зачумлене місто» (1816);

Олександр Пушкін «Бенкет під час чуми» (1830);

Алессандро Мандзоні «Заручені» (1821-1842);

Едгар По «Маска Червоної Смерті» (1842); Джек Лондон «Червона чума» (1912);

Карен Мейтленд «Маскарад брехунів» (2008);

Енн Бенсон «Чумні історії» (2007), «Вогняна дорога» (2008), «Щоденник чорної смерті» (2010).

  У творах цих письменників ми можемо досить чітко побачити ту безнадійність людини у теперішньому світі, зрозуміти стан її душі та оцінити його. Видатні письменники з усього світу не випадково намагались показати читачу звичайну людину, вони намагались наштовхнути його на роздуми про своє життя, чого воно варте і чи не варто щось змінити у ньому.

 

Ще у середині ХХ століття цей твір пролунав як застереження і, на жаль, не лише зберіг свою актуальність, а й став реальністю ХХІ століття.

Сьогодні ми, як і герої роману Камю, опинилися віч-на-віч із смертельною небезпекою. Відмінність полягає в тому, що у реальному житті масштаби трагедії значно жахливіші.

 

Вірш: “Чума сьогодення”

 

Ти не сестра мені і навіть не рідня, 

Чума мокшанська, мороку потвора.

 Страшним ти лихом стала серед дня, А ще ж так зовсім тихо було вчора…

 

Твій дух украй вже геть осатанів,  Нема краплини у тобі людського.  За біль від втрачених моїх синів, 

Що боронили, ти заплатиш Богу. 

 

Незламна воля духу, що в мені,

 Тобі не скориться, і правда переможе.  Кацапська нечисть згине у вогні,  Небесна сила в цьому допоможе.

 

 Серед нещасть присутнє в світі чудо,  Яке не ладен жодний ворог побороти. 

Молитву щиру Бог почує всюди,  Тож і мене позбавить від тебе — мерзоти.

 

© Сергій Ущапівський

03.04.2022

image

 

5.Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.

image 

 

Виконайте завдання тесту в Gooqle Формі  користуючись QR-кодом

 

6.Підведення підсумків заняття. 

Сьогодні прикінцеве речення великого роману Камю звучить правдивіше, ніж будь-коли досі, як пожежний дзвін серед ночі самовдоволення та забуття: «Бо він знав те, чого не відала ця щаслива юрма, і про що можна прочитати у  книжках: бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закутку меблів або у купі білизни, вона терпляче вичікує своєї години у спальні, у підвалі, у валізі, у носовичках та в паперах, і, можливо, настане день, коли на лихо і в науку людям чума розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста».

 

7.Завдання додому

 

Дайте відповідь на запитання: «Що на вашу думку являється чумою

ХХІ століття?»

 

 

 

 

pdf
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
1137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку