Виключно важливе значення для розвитку пізнавальної активності та інтересів людини має початкова школа. Найважливішою умовою й водночас показником успішності процесу формування ініціативної, самостійної особистості, яка бажає та вміє вчитися, прагне до постійного й активного накопичення знань, є пізнавальна активність учня, його ставлення до засвоєння знань, мотиви пізнавальної діяльності. Молодший шкільний вік - це перший період системного залучення дитини до життя в суспільстві. Саме в цей період відбувається ціла низка особистісних утворень, необхідних для формування соціальної компетентності, якщо вчитель потурбується про це з першого проведеного уроку. Одним з найперспективніших шляхів виховання активних учнів, озброєння їх необхідними вміннями і навичками є впровадження активних форм і методів навчання, серед яких провідне місце займають навчальні ігри.
Ігрові методи навчання дозволяють вирішувати наступні завдання :- активне включення кожного учня в процес засвоєння учбового матеріалу;- підвищення пізнавальної мотивації;- формування навичок успішного спілкування (уміння слухати і чути один одного, вибудовувати діалог, ставити питання на розуміння);- розвиток навичок самостійної учбової діяльності: визначення провідних і проміжних завдань, уміння передбачати наслідки свого вибору, його об'єктивна оцінка;- виховання лідерських якостей;- уміння працювати з командою і в команді; - переймати на себе відповідальність за спільну і власну діяльність по досягненню результату.
Ігрові технології є однією з унікальних форм навчання, яка дозволяє зробити цікавими і захоплюючими не тільки роботу учнів на творчо-пошуковому рівні, але й буденні кроки з вивчення предметів. Цікавість умовного світу гри робить позитивною, емоційно забарвленою монотонну діяльність із запам'ятовування, повторення, закріплення чи засвоєння інформації, а емоційність ігрового дійства активізує всі психічні процеси і функції дитини. Іншою позитивною стороною гри є те, що вона сприяє використанню знань у новій ситуації, таким чином, вивчений учнями матеріал проходить через своєрідну практику, вносить різноманітність і інтерес у навчальний процес.
Гра – це самостійна діяльність, в якій діти вперше вступають у спілкування з ровесниками, їх об’єднує єдина мета, спільні зусилля її досягнення, спільні інтереси і переживання. Видатний педагог В. О. Сухомлинський промовив фразу, яка стала основою всього того, що містить у собі гра. Він ніби закликав: «Навчайте граючись, а граючись навчайте». Ось такий простий вираз, а містить у собі неабияку таємницю, яку Сухомлинський пропонує розкрити перед дітьми. Ушинський вважав гру найважливішим видом діяльності дитини. Казав, що саме через гру дитина пізнає всі таємниці світу.
Місце і роль ігрової технології в навчальному процесі, поєднання елементів гри та навчання багато в чому залежать від розуміння учителем функцій і класифікації педагогічних ігор. Сучасна педагогіка найчастіше послуговується такою класифікацією ігор: 1. Творчі ігри. 2. Ігри за правилами. 3. Народні ігри.
1. Творчі ігри. Творчі ігри. Конструктивно-будівельні ігриІгри - фантазування. Сюжетно-рольовіігриІгри з елементами праціТеатралізовані ігри. Театр дітей виконавців. Настільний театр. Тіньовий театр. Театр маріоне-ток. Театр « рука-вички»Вертеп. Театрпальчи-кових ляльокІгри - драматизації
Приклад ігор. Гра «Долоньки»Мета: сприяти розвитку довіри між дітьми, оволодінню уміннями взаємодії з оточенням. Форма проведення: робота в парах. Матеріали: аркуш паперу, кольорові олівці для кожної пари. Кожен з вас має намалювати свою долоньку так, щоб утворити малюнок долоньок у вигляді пташок на одному аркуші паперу. Чудові вийшли у нас пташенята. Скажіть, будь ласка, який у вас настрій ? Чи легко було працювати в парі? Розфарбуйте своїх пташенят відповідно до вашого настрою…(Після закінчення роботи можна зробити виставку малюнків «Дружні сусіди»)
Приклад ігор. На уроках навчання грамоти, наприклад, за допомогою дидактичної гри "Чарівний мішечок" можна закріплювати набуті знання. Предмети у мішечку можна змінювати залежно від мети навчання (іграшки, в назвах яких є літери, склади, які вивчаються, дрібні речі, які треба описати, тощо). Можна використовувати також дидактичні ігри на виключення зайвого (“Який предмет тут зайвий?”, “Яка буква заблукала?” тощо).
Для формування діалогічного мовлення слід використовувати такі дидактичні ігри як, наприклад, “У крамниці іграшок”, “Розмова з другом”. Розвитку мислення, формуванню вмінь переконувати, бути добрим співрозмовником сприяють такі дидактичні ігри як “Лідер дискусії, або ланцюжок “добре – погано”, “Бумеранг”, “На загадку дай відгадку”, “Творці нових слів” тощо. Приклад ігор
На уроках математики використовую: жарти, різні інтерактивні вправи, математичні ребуси; математичні кросворди; числові головоломки; геометричні головоломки, мультимедійні презентації, сучасні програмні засоби ("Smart-кейс") та Інтернет -ресурси (samouchka.com.ua, maths-and-games.com) . Систематичне використання на уроках математики і позаурочних заняттях спеціальних задач і завдань, спрямованих на розвиток логічного та критичного мислення, розширює математичний кругозір молодшого школяра, дозволяє учням більш впевнено орієнтуватися в найпростіших закономірностях навколишньої дійсності, активніше використовувати математичні знання в повсякденному житті. Приклад ігор
Пропоную огляд деяких цікавих ігор для навчання: Гра “ Каламбур “ (робота в групах)Грати можна всім класом, в групах, індивідуально. Учні складають розповідь, коли малюнки з`являються по черзі. Кожний наступний учень складає лише одне речення, яке пов`язане з попереднім. І так далі, щоб вийшла розповідь. Можна групам запропонувати поміняти малюнки місцями, перемішати з іншими групами малюнки тощо. Наочний матеріал для цієї гри є предметно-сюжетні малюнки. Ця гра розвиває творчу уяву, зв`язне мовлення, почуття гумору та співпрацю. Приклад ігор
Репродуктивна фонетична гра «Зіпсований телефон» формує навички фонематичного слуху і правильну артикуляцію звуків української мови (особливо актуальна у 1 класі). Чітко називаю звук або слово пошепки для кожного ряду. Діти намагаються якомога чіткіше вимовляти пошепки почуте слово, щоб воно дійшло до останнього гравця і залишило свою первинну форму. Перемагає той ряд, останній гравець якого правильно назвав слово, яке дійшло до нього. Для гри добираю маловживані чи малознайомі учням слова: ґаздівство, ґавеня, ґавзун, ґавити тощо. У грі розкриваються внутрішні «ресурси дитини, необхідні для побудови ефективної комунікативної дії у визначеному колі ситуацій міжособистісної взаємодії». Приклад ігор
Дидактична гра «Піктограми». Використання на уроках прийому піктограм (один із прийомів мнемотехніки) поліпшує засвоєння учнями нової інформації (особливо під час вивчення віршів). Тому під час запам’ятовування на уроках використовую піктограми — це прийом, за якого абстрактну або образну інформацію, що запам’ятовується, схематично зображую з учнями спрощеними малюнками (образні піктограми) або малюнками, що нагадують за формою букви (буквені піктограми) чи цифри (цифрові піктограми). Приклад ігор
Приклад ігор. Дидактична гра «Квест». Квест – це такий вид ігрового, комп`ютерного або літературного сюжету, у якому подорож до мети відбувається через подолання ряду труднощів. Для дитячого позакласного заходу форма квесту підходить ідеально. Учні зустрічаються із різними проблемами або героями, які влаштовують проблему, вирішують як із проблемою впоратися, як її розв’язати.
Враховуючи вікові особливості дітей молодшого шкільного віку та їхній потяг до ігрової діяльності, з метою формування усіх компонентів патріотизму дітей даної вікової групи використовуються різні види ігор: історичні ігри-подорожі у часі, ігри-мандрівки, спортивні ігри-змагання, ігри-змагання, свята (наприклад, „Козацькі забави), ігри-драматизації за змістом казок, навчальні ігри на уроках з виховним навантаженням патріотичного характеру тощо. Патріотичне виховання школярів в сучасних умовах неможливе без застосування інтерактивних (дискусійних методів). Найбільш дієвими методами виховання тут є: інтерактивні технології, зокрема, міні диспути, мозковий штурм, обговорення по групам та метод проектів. Приклад ігор
Отже, використання ігрових технологій особливо доцільним є у роботі з учнями початкових класів. Саме для ефективності навчальновиховного процесу вчителям необхідно традиційні форми організації навчання комбінувати з ігровими технологіями. Ігрові технології на уроках допомагають вчителю активізувати й інтенсифікувати діяльність молодших школярів. Під час проведення уроку з застосуванням ігрових технологій, вчитель повинен вміло управляти емоціями молодших школярів, не нав’язувати своєї думки, а скеровувати їхню активність у потрібне русло. Завдяки ігровим технологіям в класі створюється сприятливий психологічний клімат, активізується навчальна діяльність школярів, підтримується інтерес до навчання. Емоційна забарвленість гри допомагає школярам легше пережити невдачі та подолати труднощі під час навчання. Ігрові технології навчання сприяють розвитку у молодших школярів самостійності, творчості, винахідливості, кмітливості, відповідальності, цілеспрямованості. Висновок