Поняття ,,здоров’язберігаючі технології” об’єднує в собі всі напрями діяльності комплексу щодо формування, збереження та зміцнення здоров’яучнів. Під здоров’язберігаючими технологіями вчені пропонують розуміти:- сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
Типи здоров’язберігаючих технологій (за О. Ващенко):здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;
виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини. Цьому сприяють виховні години, зустрічі з фахівцями
Урок – це основна структурна одиниця освітнього процесу. Урок у здоров’язберігаючих технологіях повинен не викликати в учнів погіршення здоров’я. Сучасний урок – це урок інноваційний, який викликає в учнів і вчителів задоволення, створює психологічно комфортні умови для навчання, розвитку та виховання дітей, стимулює цікавість, творчість. Усе це досягається різноманітними формами роботи з використанням інтерактиву та інноваційних технологій.
Здоров’язберігаючі освітні технології поділяються на три групи:- організаційно-педагогічні (визначають структуру навчального процесу, яка сприяє запобіганню станів перевтомлення, гіподинамії тощо);- психолого-педагогічні (пов’язані з безпосередньою роботою вчителя на уроці);- навчально-виховні (це програми з формування культури здоров’я, навчання навичок здорового способу життя, профілактики шкідливих звичок, захворювань, позакласні заходи, робота з батьками).
Психічне здоров’я утворюють позитивні емоції і почуття, воля, самосвідомість, самовиховання, мотивація поведінки, стреси. Соціальне здоров’я - соціальні потреби та інтереси, етика родинних зв’язківсоціальна адаптація, здоров’я нації, формування потреби вести здоровий спосіб життя. Духовне здоров’я – це здоров’я в системі загальнолюдських цінностей, ідеал здорової людини, традиції культури українського народу, розвиток позитивних духовних рис, духовні цінності й засоби розвитку духовності.
Ключовими компетентностями, що сприяють здоров’ю, якими повинні володіти учні для успішної соціалізації, є наступні: - навички раціонального харчування;- навички рухової активності та загартування; - навички самоконтролю; - навички мотивації успіху та тренування волі; - навички управління стресами;