Мета проєкту:- Представлення Рекомендацій зі здорового харчування, схвалені МОЗ України, а також Тарілки здорового харчування українця;- Формування і розвиток у здобувачів освіти культури здорового харчування та створення в нашому закладі умов, що її формують;- Вивчення та закріплення принципів здорового способу життя, зокрема і здорового харчування;- Знайомство з професіями кухар, лікар, дієтолог;- Усвідомлення необхідності естетики споживання їжі;- Привертання уваги учнів та їх батьків до проблеми здорового харчування;
Актуальність і перспективність проєкту: Пропонований проєкт дає можливість показати дітям переваги усвідомленого харчування, розвиває вміння вибрати між тим, що корисно, а що шкідливо, але смачно, навчає жити здорово, споживати корисну, здорову, екологічно чисту їжу. Вчитель біології Непота О. Д. знайомить учнів з планом роботи над проектом : « Здорове харчування - відповідальність кожного»
Шляхи реалізації:- Розробка та впровадження нових моделей організації навчально – виховного процесу, які найповніше відповідають формуванню у школярів здобування навичок здорового способу життя;- Проведення тематичних заходів, конкурсів плакатів, челенджів, круглих столів, проєктів з теми: « Здорове харчування – відповідальність кожного»;- Формування буклетів з рецептами корисної їжі з метою приготування даних корисних страв у шкільній їдальні;- Проведення з учнями дослідницької роботи з метою навчити вирощувати мікрозелень для здорового харчування;
Ресурси проєкту:1. Відеоролики.2. Постери.3. Мобільний застосунок.4. Методичні матеріали для освітнього процесу та виховних заходів.5. Рада лідерів учнівського самоврядування.6. Рада школи, батьківський комітет.7. Волонтери проєкту – учні школи, які будуть проводити дослідження, моніторити ситуацію, організовувати конкурси дитячого малюнку та плакатів, конкурси тематичних відеороликів.
Анкетування учнів школи:1. Чи вживаєте ви такі продукти як чіпси, жуйки, газовані напої?;а) так; б) ні ;2. Якщо вам запропонують воду або «Кока – колу», що ви виберете?;3. Як часто ви вживаєте копчені продукти, сосиски, ковбасні вироби?а) 1 раз на місяць; б)1раз на тиждень; в)кожного дня;4. Чи корисний на вашу думку сік, який продають у магазинах?а) так; б) ні ; в) не знаю;5. Чому вам подобаються такі напої як Кока – кола, Пепсі – кола, Фанта?а) солодка; б) яскрава реклама;в) корисна; г) не вживаю; д) не подобається.
Анкетування учнів школи:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} 1 Їм надмірно; 2 Неправильно добираю їжу; 3 Полюбляю занадто жирну їжу; 4 Їм забагато солодощів; 5 П'ю багато солодких напоїв; 6 Їм нерегулярно, дуже швидко і великими порціями; 7 Неправильно готую їжу; 8 Вживаю мало овочів і фруктів; 9 Полюбляю чіпси, сухарики. Анкета для учнів на тему: «Чи правильно я харчуюся?»
Етапи реалізації проєкту:І. Підготовчий. (організаційно – установчий). Медична сестра: Бере участь не лише в організації здорового харчування у закладі освіти, а також проводить серед педагогічних та інших працівників просвітницьку та консультаційну роботу про здоровий спосіб життя, включно з поширенням знань і навичок зі здорового та безпечного харчування;Працівники їдальні: Готують страви відповідно до затвердженого меню, що використовується в закладі та вимог законодавства, щодо організації харчування;Здобувачі освіти: Можуть робити тематичні проєкти на теми здорового харчування разом з однолітками та друзями; Надавати відгуки щодо послуг шкільного харчування, брати участь або ініціювати опитування серед школярів щодо улюблених страв, брати участь у дегустації нових страв у шкільному меню; Поширювати ідеї здорового харчування дома, серед членів своєї родини, допомагати у виборі корисних продуктів та приготуванні з них страв здорової кухні;
Адміністрація закладу: Заохочує учасників освітнього процесу до співпраці, сприяє розробленню політики закладу освіти та відповідних правил, які сприяють здоровому харчуванню, позиціонує здорове харчування, як норму, формує позитивне ставлення до правильного харчування, забезпечує можливості для навчання вчителів закладу, аналізує зворотній зв'язок. Класні керівники та вчителі: Проводять з учнями школи різні види дослідницької роботи з метою дослідити вплив на організм різних продуктів харчування, допомагають учням у виготовленні плакатів, буклетів, лепбуків на тему: «Здорове харчування». Приймають активну участь у круглих столах, челенджах, відеоконкурсах на дану тему. Проводять виховні заходи та класні години на тему: «Сервірування столу», «Столовий етикет», «Раціональне харчування», тощо. Формують в учнів позитивне ставлення до здорового способу життя;
ІІ. Основний. Проєкт передбачає проведення таких заходів:1. Дослідницька робота на тему: « Пророщування мікрозелені».2. Проведення виховних заходів на тему: «Раціональне харчування».3. Виготовлення плакатів на тему: « Я обираю здорове харчування» .4. Конкурс відео на тему: «Молоде покоління за здорове харчування»5. Конкурс есе на тему: «Щоб здоровим стати – корисну їжу треба вживати».6. Челенж активної молоді на тему: «Моя історія здорового харчування».7. Класні години на тему: «Столовий етикет».8. Формування буклетів з рецептами корисної їжі.9. Круглий стіл на тему: «Я обираю здоровий спосіб життя».10. Захист проєктів на тему: «Раціональне тижневе меню для школяра».
Вплив Кока –Коли на організм людини ВСТУП«Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити». Давньогрецький філософ Сократ. Здоров’я людини на 70 % залежить від способу життя. Так стверджують експерти Всесвітньої організації охорони здоров’я. А найважливішим чинником від якого залежить здоров’я – є харчування. Перший розробив правила раціонального харчування, які актуальні й сьогодні, арабський лікар Авіценна у 980 - 1037 рр. Їжа – це «пальне» без якого наш організм не може функціонувати. Вона дає нам енергію, котра забезпечує нормальну роботу організму. Наш організм формується з того, що ми їмо і п’ємо. Недарма ж кажуть: « Ти є тим, що ти їси».
Вплив Кока –Коли на організм людини Ключовими продуктами здорового харчування є:овочі і крупи із середнім або низьким глікемічним індексом;незначна кількість риби, м’яса і морепродуктів;різноманітні ягоди, горіхи, фрукти. Продукти харчування мають виконувати три основні функції:постачати необхідний матеріал для побудови і оновлення клітин;постачати енергію для функціонування організму;надавати організмові здатність чинити опір хворобам.
Позакласний західу на тему : «Особливості етикету: гарні манери та правила здорового харчування»Класний керівник Моклюк Т. М. Учні 8 класу Рошу О. та Бакаєва С. приймають участь в інсценізації за мотивами казки Л. Керролла «Аліса в «Дивокраї». Автором даної інсценізації є вчитель зарубіжної літератури Моклюк Т. М..
Есе на тему: «Щоб здоровим стати – корисну їжу треба вживати»Учениця 11 класу Білокінь Крістіна приймає участь в конкурсі з написання есе на тему: «Щоб здоровим стати – корисну їжу треба вживати»«У мене діабет 1 типу, при кожному прийомі їжі я колю інсулін, але навіть через багато труднощів я не здалася і радію кожній хвилині свого життя. Корисне харчування та правильний раціон – це мій спосіб життя, завдяки ньому я почуваю себе бадьорою та здоровою. Навіть така хвороба, як у мене, не дає поводу здаватися.»
Есе на тему: « Щоб здоровим зростати , корисну їжу треба вживати»Учениця 11 класу Лисенко Дар’я написала есе на тему: «Щоб здоровим стати – корисну їжу треба вживати»Найпопулярніше питання: чому людина, знаючи, що продукт шкідливий, все – таки його споживає? Все тому, що у нас формується залежність від цих продуктів. Наприклад – солодощі. Адже, коли ми споживаємо солодке, в нас утворюється гормон дофамін - гормон щастя і задоволення. Це нам подобається і ми знову і знову їмо солодке, щоб відчути себе ще щасливішими. Я є та людина, яка теж мала цю погану звичку – заїдати стрес чимось солоденьким. У мене порушився сон, з’явилася зайва вага, що знову приводило мене до стресу. Замкнутий круг. Тому, я перейшла на здорове правильне харчування. Обмежила вживання фаст-фудів, солодощів, шкідливих продуктів. Спостерігаю, як поступово почала знижуватися моя вага, з’явилося більше енергії, сон став здоровішим.
Проєктна робота початкової ланки. Класні керівники: Доманішевська І. М.,Перепчик Н. А.,Сис М. В., Мосійчук Н. М. Під час роботи над проєктом наші найменші дослідники: Провели бесіду за круглим столом : «Що таке корисна їжа?», «Як скласти тарілку здорового харчування»Конкурс плакатів на тему корисного харчування. Практичне заняття «Що таке мікрогрін?»Дослідницьку роботу по вирощуванню мікрогріну. Приготували страв здорового харчування з мікрогріном. Склали 10 порад здорового харчування для дітей.
Захист проєкту учнів 9 класу на тему: «Корисні рецепти»Класний керівник Шин І. А. Салат Цезар Інгредієнти: Листя салату — 150 г;перепелині яйця — 6 шт.;куряче м’ясо — 1 філе;помідори черрі — 8 шт.;білий хліб або багет;пармезан — декілька слайсів;салатна заправка Торчин® «Цезар» — 4 ст.л.
ВИСНОВОКІснує безліч рекомендацій стосовно здорового харчування, але хотілося б зупинитися на основних: Споживання адекватної кількості калорій протягом доби відповідно до індивідуальних потреб та способу життя. Вживання продуктів з клітковиною. Клітковина – це вид складних вуглеводів, які не здатні перетравлюватися в шлунку людини та уповільнює швидкість підвищення цукру в крові. Обмеження споживання харчових продуктів та страв із значним вмістом солі, цукру та надмірним вмістом жиру, а також виключення трансжирів. Дотримання регулярного режиму споживання їжі. Дотримання водного балансу та відмова/обмеження вживання алкогольних напоїв. Не переїдати: краще менше, однак частіше. Фізична активність. Здоровий сон. І на завершення хотілося б нагадати, що дбаючи про свій раціон ми дбаємо про своє здоров’я. Харчуйтесь правильно та будьте здорові!