Учні мають навчитися:визначати суть Голодомору 1932-1933рр;пояснювати, чому Голодомор був однією з найтрагічніших подій історії України;витлумачувати і доречно вживати поняття та терміни: «репресії», «колгоспи», «куркулі», «геноцид», «Голодомор», «чорні дошки»;наводити приклади пам’ятників та пам’ятних місць, присвячених пам’яті жертв Голодомору;стисла розповідь про увічнення пам’яті жертв Голодомору.
Прагнучи цілковитої влади, уряд більшовиків розгорнувборотьбу проти діячів української освіти, науки, мистецтва. Митців, учених, діячів держави та церкви, учителів, лікарів, якіне погоджувалися з діями партії більшовиків, заарештовували,висилали до Сибіру, ув’язнювали. Багатьох було розстріляно. Такі заходи називають репресіями.
Від другої половини 1920-х років у селах почалося примусове створення колективних господарств - колгоспів. У селян відбирали землю, коней, худобу, знаряддя хліборобської праціВони переставали бути господарями, бо не могли розпоряджатися ні своєю землею, ні зібраним урожаєм. Хлібороби з діда-прадіда, ставши колгоспниками, перетворювалися на безправних наймитів.
Сім’ю куркуля виганяютьіз власного двору. Донеччина.1930 р. Розкуркулювання селян. Донеччина. 1931 р. Яким настроєм перейняті зображені люди? Чи дають фотографії підстави для фотографії підстави для висновку про куркулів як про багатіїв, які нечесно здобули свої статки? Як ви можете пояснити присутність озброєної людини під час розкуркулювання? Які почуття у вас викликають події, засвідчені фотографіями?
Найбільшим лихом тих років став Голодомор (від словосполучення морити голодом) - так називають спланований владою голод. Для селянських господарств було встановлено плани на сільськогосподарську продукцію. За тогочасними порядками виконання плану було обов’язковим, тож до тих господарств, які його не виконували, застосовували різноманітні покарання. Зокрема, був наказ вивозити із сіл весь хліб у рахунок хлібозаготівель— навіть той, який родини зібрали для власного споживання.
«Сільським трудівникам випала справді гірка доля: урожай, здобутийїхньою тяжкою працею, відбирають і вивозять невідомо куди, прирікаючи їх наголод. Великі території майже безлюдні, земля не обробляється або, у найкращому разі, обробляється погано й заростає бур’янами. До того ж, внаслідок вивезення куркулів, село втратило найенергійнішуй найпрацьовитішу частину населення». Так характеризували ситуацію в українському селі в 1932 р. Англійські дипломати:
Музей складається зі Свічі пам’яті, скульптури дівчинки з колосками в руках «Гірка пам’ять дитинства» на площі «Жорна долі», алеї «Чорні дошки» і Залу пам’яті, де представлені 19 томів Національної Книги пам’яті жертв Голодомору 1932-1933 рр., що містять списки жертв геноциду - цим словом називають винищення окремих груп населення за расовими, національними, релігійними мотивами.«Закон про п’ятьколосків», 10 років ув’язнення
1. Що ви дізналися про порядки, які заводили в Україні більшовики? 2. Що таке колгоспи? Чому їхнє створення викликало спротив українських селян? 3. Чому більшовицька влада намагалася знищити українські освіту,науку мистецтво?Що ви довідалися про переслідування незгідних із діями більшовиків?4. Поясніть, які більшовицькі порядки в українському селі зумовили появу прислів’ їв: Усюди плачі, усюди крики - селян учать, як їм жити; У колгоспі добре жить - один робить, сім лежить. Д/З : §16.