На поверхні Землі є величезна кількість водойм: океани, моря, річки, озера, болота. Після дощу частина води проходить крізь шари Ґрунту й піску до рівня глини, що не пропускає цю воду. Тут утворюються підземні струмочки, що течуть туди, куди нахилений шар глини. Там, де глина підходить близько до поверхні землі - високого берега, - вода витікає на поверхню, утворюючи джерело.3 джерела витікає струмок. У нього можуть впадати інші струмки, води ставатиме більше. Так утворюється річка.
У великі річки впадають менші - притоки. Так, річки Прип'ять і Десна є притоками Дніпра. Щоб визначити, де лівий берег, а де - правий, потрібно стати обличчям за течією річки. Праворуч буде правий берег, ліворуч - лівий. У річок, які протікають Україною, правий берег здебільшого високий і крутий, а лівий - низький і пологий. Розгляньте фізичну карту України у шкільному атласі. Визначте праві й ліві притоки Південного Бугу.
Річки поділяють на рівнинні й гірські. У рівнинних річок течія повільна, плавна. Гірські річки мають швидку й бурхливу течію. Вони мілководні, їхні долини вузькі й глибокі. Під час дощу або танення сніґу ці річки стають повноводними, потоки води в них вирують, підхоплюючи й переносячи каміння з місця на місце. Більшість річок України - рівнинні. До них належать Дніпро, Дністер, Південний Буг. Визначте за фізичною картою, які ще річки є рівнинними.
Гірські річки характерні для Українських Карпат. Це, наприклад, Тиса і Прут. Невеличкі гірські річки є і в Кримських горах. Річки України живляться талими сніговими та дощовими водами. Чому річки є багатством України?Важливе значення мають і малі річки. Це не лише джерело водопостачання підприємств, міст, селищ, а й транспортні шляхи, умови для розвитку рибальства. Значення малих річок зростає із збільшенням обсягів споживання води населенням. Біля яких водойм ви відпочивали?
Під час літніх канікул та відпусток люди здебільшого полюбляють відпочивати на березі моря, річки чи озера. Дуже важливо пам'ятати правила безпечної поведінки на воді. Для купання потрібно обирати лише знайомі місця, де відомо, яке дно водойми. Небезпеку можуть становити металеві конструкції або каміння на дні водойми. Найкраще відпочивати на упорядкованих пляжах. Небезпечними є ігри у воді. Не можна пірнати та хапати за ноги інших, штовхати їх у воду. Надувні матраци не стануть на захисті тим, хто не вміє плавати. Різкі рухи, вітер та хвилі можуть перекинути матрац, і людина опиниться у воді
Пам'ятайте! Перед тим як іти купатися з друзями, запитайте дозволу в батьків. Не купайтеся в незнайомих місцях без нагляду дорослих. Обов'язково, коли заходите до води, попереджайте тих, з ким прийшли відпочивати. Не грайте у воді!Узимку на поверхні водойм утворюється лід. А біля морського берега можуть утворюватися цілі крижані брили. Це означає, що море замерзає і його берег вкривається суцільним льодовим покривом. Замерзла вода є найбільшою спокусою і, водночас, найбільшою небезпекою для рибалок та інших любителів прогулянок по замерзлій водоймі. Аби не провалитися під лід на замерзлій водоймі, треба дотримуватися правил безпеки.
Коротко про головне. Річка бере початок з витоку, яким може бути джерело, озеро, болото. Заглибину, у якій тече річка, називають руслом. Річки течуть зниженнями - долинами. Місце, де річка впадає в море, озеро або іншу річку, називають гирлом. У великі річки впадають менші - притоки. Річки поділяють на рівнинні (Дніпро, Дністер, Південний Буг) та гірські (Тиса, Прут).
Чи знаєте ви, що…....типовими мешканцями гірських річок є бичок-головач і форель струмкова. Головач веде нічний спосіб життя й більшу частину часу ховається серед каміння. Харчується він личинками комах, а також дрібною рибою. Форель щоосені вирушає на нерест на ділянки з кам'янистим дном, пливучи проти течії. Кожна форель має свою кормову територію, яку вона захищає від вторгнення чужаків.
Завдання 1. Наведи приклади водних об’єктів своєї місцевості. Дізнайся, що означають їхні назви.______________________________________________________________________________________________________________________________________________Завдання 2. На схемі підпиши частини річки. Запиши назви найбільших річок України.
Завдання 3. Діти провели дослід. Дві склянки наповнили водою. Одну склянку щільно накрили харчовою плівкою та обв’язали резинкою. Обидві склянки поставили на батарею. Ранком вони помітили, що у відкритій склянці стало менше води. Як це можна пояснити? Запиши, яке природне явище демонструє цей дослід. Чи можна це явище спостерігати біля річки?______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання 4. На світлині зображено річку, що тече по рівнині. На рівнинній частині біля річки є сільськогосподарські угіддя. Які переваги і недоліки ведення сільського господарства біля річки? Назви та опиши: А - одна перевага _______________________________________________________Б - один недолік_________________________________________________________
Завдання 5. Домовся із сусідом/сусідкою по парті та обери пору року - зиму або літо. Запиши відповідні правила. Обміняйтеся інформацією. Правила поведінки на водоймі _________1.____________________________________________________________________________________________________________________________________________2.____________________________________________________________________________________________________________________________________________3.____________________________________________________________________________________________________________________________________________Завдання 6. Пронумеруй у кожному ряду поняття від витоку до гирла.