Іграшки з дерева. У казках багатьох народів, у тому числі і й українського, є мотив перетворення деревини (поліна, гілки, колодки) на людину. Це відбувається в результаті різних заклинань і маніпуляцій. За найдавнішими переказами й міфами, боги створили перших людей саме з дерева, а не з глини. Це свідчить про те, що дерево є найдавнішим матеріалом, який людина почала творчо обробляти. Іграшка з дерева - тепла, легка, зручна у грі – обов'язково має супроводжувати сучасне дитинство.
Між тим яворівські розписи "тримаються" буквально на кількох мотивах та елементах, на кількох кольорах. Це - червоний, зелений і жовтий, які з'явилися в 1920-1930-х роках. Орнаментальних мотивів, власне, два: "колко" - залежно від розробки може набувати вигляду геометричної розетки, а також вигляду квітки-сонечка, кружальця із листочками всередині;і "вербівка" - це гнучка гілка з листочками типу вербових, чітко розібраних на симетричні ряди - червоний і темно-зелений.
Ляльки з тканини. Лялька-мотанка – українська народна лялька, символ жіночої мудрості, родинний оберіг. Здавен у кожній родині лялька-мотанка виконувала роль оберегу, була символом мудрості, берегинею роду, символом матері-прародительниці та зв’язку між поколіннями, одна із найдревніших іграшок і сакральних (священних) істот нашого народу, якій тисячі й тисячі років. Скільки існує людство, стільки років цій іграшці, яка повинна була дитину заспокоїти, нагодувати і зберегти.
Мотанка є втіленням добра і лагідності, посередником між бабусею та онукою, старшим та молодшим поколінням. Тому в ній, зробленій нашвидкоруч, щоб заспокоїти, зайняти дитину, чи виготовленій старанно, як подарунок на свято, закладений родовий, етнічний фактор любові і сподівань, віри в добро та захист від злих сил.
Іграшки з глини. Найбільш масовою народною іграшкою, яка виготовлялася в умовах промислів, є іграшка з глини. Серед іграшок з глини найбільш поширеними, масовими є свищики (свистунці, свистала, свистілки), серед яких найчастіше зустрічаємо свищиків-птахів. Вони мають найпростішу форму, для якої характерні відсутність зайвої деталізації, підкреслення об'ємності та схематичності тулубів й узагальнено типізоване вирішення голів.
Найбільш відомі гончарські центри, вироби яких позначені стильовою та образною своєрідністю, певними сюжетними й орнаментальними уподобаннями, це - Опішня (Полтавщина), Косів (Івано-Франківщина), Громи (Черкащина),Васильків (Київщина), Миколаїв, Стара Сіль (Львівщина), Валки (Харківщина), Цвітна (Кіровоградщина), Вишнівець, Гончарівка (Тернопільщина).
З чого ж починається ліплення?Найпростіший свистунець, має бути порожнистим. Відщипуємо трохи глини і долонями скачуємо її в кульку діаметром близько 3 см. А тепер розплющуємо кульку в коржик (як на вареник). Складаємо його так щоб вийшла у цьому «вареникові» порожнина. Шов замазуємо змоченим у воду пальцем і готуємо заготовку до подальшого витягування з неї трьох округлих ріжків. Один з них коротший – для ніг. Два інші для голови і хвоста. Дайте заготовці підсохнути і затужавіти. Коли підсохне – проколюємо порожнини, щоб створити ефект завихрення від нього буде залежати чи засвистить свистунець.
Вистругайте з дерева голку. Проколіть у двох місцях як на малюку №1, це дуже важливо. Готові іграшки випалюємо у муфельній печі, або у звичайній духовці при температурі 2500 С. Щоб вона не тріскала її поступово охолоджують (виключають духовку, але іграшку не витягують). Свистунець, випалений у духовці, боїться води, але досить міцний, щоб ним гратися. Після випалювання можна розмалювати найпростішими фарбами «варимо клейстер з житнього борошна, або крохмалю і додаємо аніліновий барвник та пензликом розмальовуємо свистунець». Можна зробити у свистунці і третю проколину – збоку, яку потім під час гри, то закриваєм пальцем, то відкриваєм. Така іграшка дуже гарно свистить.
Самостійна робота учнів зв схемою:1. Відщіпуємо глину.2. Скачуємо кульку з діаметром 3 см.3. Робимо коржик.4. Складаємо так, щоб вийшла у середині порожнина.5. Замазуємо шов.6. Витягуємо три округлі ріжки.7. Ставимо щоб затужавіла.8. Робимо отвори у іграшці. 9. Пробуємо чи свистить. 10. Ставимо випалювати.11. Поки печеться іграшка діти створюють начерки узорів-символів, які будуть наносити на роботу.
Народна іграшка дає дитині те, чого не може дати сучасна іграшка. Існуючи поряд, вони доповнюють одна одну. Отже, іграшка - це не лише предмет гри, вона дуже багато може розповісти про історію своєї країни, про звичаї і традиції народу, про традиційний одяг наших предків та їх спосіб життя. З іграшкою пов’язано багато легенд і казок, вона вчить дитину, як правильно поводити себе, і навпаки - як не варто себе вести. Використання народної іграшки в процесі виховання допомагає дитині виявити себе у творчій справі та підштовхує її до активного і самостійного пошуку, допомагає зберегти національні українські традиції, а через іграшки навчити цього і дитину.