Урок на тему: "Повторення з теми «Словосполучення. Речення, його граматична основа»

Про матеріал

Тема: Повторення з теми «Словосполучення. Речення, його граматична основа»

Мета: повторити відомості з теми: «Словосполучення. Речення, його граматична основа», удосконалити знання, уміння й навички п ятикласників щодо практичного використання знань з теми, виховувати старанність у навчанні.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Перегляд файлу

Тема: Повторення з теми «Словосполучення. Речення, його граматична основа»

Мета: повторити відомості з теми: «Словосполучення. Речення, його граматична основа», удосконалити знання, уміння й навички п ятикласників щодо практичного використання знань з теми, виховувати старанність у навчанні.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент.

Доброго ранку. Стали рівненько, приготувалися до уроку, хочу побачити Ваші очі. Сідайте. Розгортаємо зошити, записуємо дату уроку. А от щоб записати тему уроку, потрібно буде розшифрувати ключові слова.

  1. Оголошення теми, мети уроку.

Отже, тема уроку: Повторення з теми «Словосполучення. Речення, його граматична основа»

  1. АОЗ.

Перед тим, як перейти до виконання вправ, давайте пограємо у гру: «Всезнайка».

  • Всезнайка (фронтальне опитування):

  1. Синтаксис – це розділ науки про мову…
  2. Назвіть основні одиниці синтаксису…
  3. Словосполучення – це…
  4. Як пов’язуються слова у словосполученні…
  5. Як визначити в словосполученні головне і залежне слова…
  6. Речення – це…
  7. Що виражає речення…
  8. Підмет і присудок – це… 
  9. Які є види речень за наявністю головних членів речення…
  10. Односкладне речення – це речення, граматична основа якого … 
  11. Двоскладне речення – це речення граматична основа якого …
  12. Вкажіть види речень за метою висловлювання…
  13. Вкажіть види речень за емоційним забарвленням…
  14. Який розділовий знак ставиться в кінці окличного речення?
  15. Який розділовий знак ставиться в кінці розповідного речення, яке вимовляється без окличної інтонації?
  16. Який розділовий знак ставиться в кінці питального речення?

ІV. Вправи на повторення.

Лінгвістичне дослідження

Визначте словосполучення. Аргументуйте свій вибір. Запишіть словосполучення, позначте головне слово.

Алгебра й геометрія, зворушливо переконувати, мова відроджується, словосполучення й речення, радісна зустріч із другом, наполегливо вивчати іноземну мову.

 

Перевіряємо!

Зворушливо  переконувати, радісна зустріч із другом,  наполегливо вивчати іноземну мову.

Синтаксичний розбір словосполучення

 

як?

                          х

Зворушливо переконувати

                                                            прислівник                 дієслово

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/2475/content/31.jpg

 

                                                   прикметник     іменник    прийменник    іменник

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/2475/content/31.jpg

                                             прислівник            дієслово       прикметник     іменник

Дослідник (усно)

     -  Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи   умовні позначки: розповідне неокличне речення – РН; розповідне окличне – РО; питальне окличне – ПО; спонукальне неокличне – СН; спонукальне окличне – СО

 

1.    Люблю  я  слухати  у  полі  пісні  дівочі  на  зорі..
2.    Поможіть  хоч  ви!
3.    Я  намалюю  тебе  серед  березового  гаю.
4.    Як ви могли не погасити вогнище?!

5.    Учітесь, читайте!

6. Як гарно в лісі восени!

Перевіряємо!


  1. РН
  2. СО
  3. РН
  4. ПО
  5. СО
  6. РО

 

Робота з опорною схемою

http://subject.com.ua/textbook/mova/5klas_1/5klas_1.files/image032.jpg

 

Граматична основа

Підмет

Хто? Що?

 

Присудок

Що робить підмет? Що з ним робиться?...

Способи вираження:

Способи вираження:

  • іменник

На пасіці гули бджоли.

  • займенник:

Ми довго говорили.

  • дієслово:

Між вуликами зеленіла трава.

  • прикметник/іменник :

І дим Батьківщини солодкий. Батько мій вкраїнець зроду.

Вправа 1

                              дієсл. ім.                                       дієсл.                               ім.

Над лісовим озерцем запалав рожевий ранок. На тихому плесі почали виринати зелені пуп'янки.

   дієсл.      ім.           дієсл.     прикм.   ім.

Минула година. Розквітла водяна лілія.

Робота з опорною схемою

Чим дана схема відрізняється від попередньої? Правильно, в цій схемі наявні другорядні члени речення. Давайте пригадаємо, що ми знаємо про них.

http://subject.com.ua/textbook/mova/5klas_1/5klas_1.files/image032.jpg

Вдома Ви повинні були підкреслити в реченні головні і другорядні члени речення. Перевіримо, як Ви впоралися.

Перевірка ДЗ

                                    ЗВ

  1. Картинки по запросу пунктир з крапкоюКартинки по запросу пунктир з крапкоюРозцвітай же, слово,        в родині,         у школі.

 

  1. Картинки по запросу хвиляста ksyszКартинки по запросу пунктир з крапкоюКартинки по запросу пунктир з крапкоюКартинки по запросу пунктир з крапкоюВ прибережних вербах чути    рідну     пісню.

                                         ЗВ Картинки по запросу хвиляста ksysz

  1. Мужай, прекрасна наша мово!

Вправи на закріплення

(Склаcти речення за даними схемами).

Моделювання

 

1.

 

 

      

 

 

 

2.

 

                                               і

 

  1. Троянди, ромашки цвітуть.
  2. Зорі світять і ліхтарі.

 

Синтаксичний розбір речення

 

Надворі смеркало          сутеніло.(Розп., неокл., прост., односкл., пош., присудок вираж. дієсловами)

Книгаджерело знань? (Пит., неокл., прост., двоскл., пош., підмет вир. ім., а присудок -  дієсловом)

V. Підсумки уроку

«Так» чи «ні»?          (Якщо «так» – плеснути в долоні, якщо «ні» - тиша.)

1)Слово або група слів, що передають повідомлення, пораду, наказ, називається реченням. (Так)

2)Просте речення може складатися з одного слова або сполучення слів, які поєдн-ся між собою за змістом та граматично. (Так)

3)Речення не має граматичної основи. (Ні)

4)Речення має головні і другорядні члени речення. (Так)

5)Синтаксис вивчає односкладні, двоскладні, трискладні речення.(Ні)

6)За метою висловлювання речення є розповідні, питальні, спонукальні.(Так)

7)Речення за емоційним забарвленням – це окличні і неокличні.(Так)

VІ. ДЗ

  • Синтаксичний розбір речення:
  • Учітесь, читайте,        чужому научайтесь, й свого не цурайтесь. (Спон., неокл., прост., односкл., пош., присудок вираж. дієсловами)

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Класна робота

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Повторення з теми«Словосполучення. Речення, його граматична основа»

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Лінгвістичне дослідження Визначте словосполучення. Аргументуйте свій вибір. Запишіть словосполучення, позначте головне слово. Алгебра й геометрія, зворушливо переконувати, мова відроджується, словосполучення й речення, радісна зустріч із другом, наполегливо вивчати іноземну мову.

Номер слайду 6

Перевіряємо!Зворушливо переконувати, радісна зустріч із другом, наполегливо вивчати іноземну мову. Виконайте синтаксичний розбір словосполучення

Номер слайду 7

Дослідник (усно) - Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки: РН; РО; ПО; СН; СО1.    Люблю я слухати у полі пісні дівочі на зорі..2.    Поможіть хоч ви! 3.    Я намалюю тебе серед березового гаю.4.    Як ви могли не погасити вогнище?!5. Учітесь, читайте!6. Як гарно в лісі восени!РНСОРНПОСОРО

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Минула година. Розквітла водяна лілія. Вправа 1

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Перевірка ДЗ1. Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі.3. В прибережних вербах чути рідну пісню. 2. Мужай, прекрасна наша мово!

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Повний синтаксичний розбір речення. Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь.

zip
Додано
3 липня 2018
Переглядів
3455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку