Підстилі наукового стилю мовлення. Різновид наукового стилю. Жанрові різновиди. Власне науковий. Статті, дисертації, монографії, наукові доповідіНауково-популярний. Нариси, книги, лекціїНауково-навчальний. Підручники, навчальні посібники, програми, збірники вправ, лекції, конспекти. Науково-інформативний. Реферати, анотації, рецензії, відгуки, огляди, резюме. Науково-довідковий. Словники, енциклопедії, довідники, каталоги. Науково-технічнийІнструкції, патенти, авторські свідоцтва, доповідні записки, службові листи, промислова реклама. Науково-діловий. Наукові звіти, довідки про впровадження результатів досліджень, угоди про наукову співпрацю. Науково-публіцистичний. Науково-публіцистична стаття, хроніка, науковий огляд, наукове інтерв'ю, репортаж. Науково-фантастичний. Фантастичні оповідання, повісті, романи
Власне науковий (академічний) підстиль. Призначений він для написання первинних і вторинних наукових текстів, що повідомляють наукову інформацію, доводять її новизну. Характерними ознаками власне наукового підстилю є академічність викладу, насиченість термінами, книжність, чіткість визначень, точність, переконливість аргументації, синтаксичних конструкцій, логічна, послідовність викладу, лаконічність форми. Тексти цього різновиду адресовані фахівцям відповідного профілю. У науковому стилі пишуть твори малих жанрів — реферати, анотації, рецензії, наукові доповіді, курсові та дипломні роботи тощо. Науково-навчальний підстиль. Ним послуговуються при написанні підручників, навчальних та методичних посібників, практикумів (збірників завдань і вправ), навчальних програм, курсів лекцій, словників, конспектів, методичних рекомендацій, хрестоматій Тощо. Наукову інформацію такий підстиль подає аргументовано і доступно для студентів чи учнів. Науково-навчальні тексти характеризуються дидактичною спрямованістю, ілюстраціями, логікою і стрункістю. Відбір Матеріалу, зміст і форма навчальної літератури залежать від адресності— для вищої школи, середньої, інших типів шкіл. Науково-популярний підстиль. Використовують його для написання статей, есе, наукових праць, інтерв'ю, оглядів наукової інформації. Завдання науково-популярної літератури — в доступній і зрозумілій формі з допомогою різних прийомів активізації уваги читача (яскраві образи, порівняння) ознайомити читача з науковими знаннями. Наукові положення у таких текстах ілюструють прикладами. Натомість уникають спеціальних умовних позначень, символів, формул, складних схем. Замість вузькоспеціалізованих термінів пропонують загальновживану лексику, додають спрощені визначення. Науково-популярним текстам властиві прості речення, рідше — складні синтаксичні конструкції
Це цікаво! Одна з відомих метафор – слова Шекспіра про те, що: Весь світ – сцена, а всі чоловіки та жінки – просто актори. Англійський драматург і поет, порівнює світ зі сценою, кажучи, що одне є інше. Однак він зовсім не стверджує, що світ – це буквально сцена. Його порівняння створено зі стилістичною метою. Порівнюючи світ зі сценою, а людей у світі з акторами на ній, він пропонує нам задуматися про подібність між ними, та в більш широкому сенсі, про значення людської природи й нашого місця у світі. Інший приклад: Наше життя останнім часом – це американські гірки. Подумайте, що мається на увазі під цим висловом. Те, що життя насправді являє собою справжні американські гірки? Або те, що в житті останнім часом є багато злетів та падінь, які нагадують американські гірки?
Риба-причепа рухається дуже рідко. Та й навіщо це їй. Вона використовує інших як транспортний засіб. На голові в цієї риби є великий овальний присосок, за допомогою якого прилипала прикріплюється до черева якоїсь великої риби, черепахи або кита і так мандрує океаном. Метафора “риба-причепа” вносить у текст нестандартність, тому її краще запам’ятати, як щось незвичне, оригінальне. В Атлантичному, Тихому й Індійському океанах живе риба-пилка, або, як її ще називають, звичайний пилкокрил. Свою назву пилкокрил отримав через те, що він має сильно витягнуте рило, сплющене й оснащене з обох боків великими гострими виростами. Саме завдяки метафорі читач розуміє характерну особливість цієї риби (рило схоже на пилку)Знайдіть у реченнях наукові метафори та з’ясуйте їх функції