Процес гри підпорядкований вирішенню дидактичної задачі, яка завжди пов'язана з певною темою навчальної програми. Вона передбачає необхідність оволодіння знаннями , потрібними для реалізації задуму гри. " Двоїста природа" гри - навчальна спрямованість та ігрова форма - дозволяє стимулювати оволодіння в невимушеній формі конкретним навчальним матеріалом.
Дидактичні ігри та цікаві творчі завдання на уроках літературного читання Дитячий театр. Дидактична мета. Вчити дітей виділяти у творі основні події, передавати свої думки без слів. Зміст. Учитель ознайомлює дітей із твором і дає завдання: показати почуте за допомогою жестів та міміки. Наприклад: «Ріпка» – діти намагаються передати зміст казки без слів, імітуючи рухи головних героїв, тощо.
Літературний музей. Дидактична гра. Закріплювати знання про жанрові особливості казки. Зміст. Учитель проводить уявну екскурсію залами музею. Кожна зала отримує назву відповідно до жанрових особливостей твору. Наприклад: зараз ми побуваємо в музеї, де є Зала Казок. У цій залі виставлено чарівні предмети. Здогадайтеся, кому вони належать?Шкатулка з грошима («Про неробу Юрка, маминого синка»), яйце-райце («Яйце-райце»), перстень («Зміїв перстень»).
Близнюки-початки. Дидактична мета. Вчити дітей розумітися на побудові твору, знаходити спільне в різних творах жанру. Зміст. Грати можуть як окремі учні, так і групи дітей. Вчитель дає завдання. I варіант. Пригадайте, які казки починаються однаково.(Наприклад, «Жили собі дід та баба».)II варіант. Пригадайте, які казки закінчуються однаково. (Наприклад, «От вам і казочка, а мені бубликів в’язочка».)III варіант. Пригадай казки:- Які закінчуються весіллям.- Де молодший брат найкраще виконує всі завдання.
Пригадай заголовок. Дидактична мета. Формувати вміння визначати заголовок як відображення ідеї і теми твору, розширювати читацькі інтереси. Зміст. Учитель пропонує назвати твори художньої літератури, в заголовках яких є розділові знаки. Наприклад: Кома (Будь обережна, Марійко). Три крапки (Не те літо, після війни…). Лапки («Не хочу багатства»). Дефіс (Лисичка-кума). Знак питання (Як павуки подорожують?). Знак оклику (Україно!). Завдання після гри. Згадавши заголовок, учень повинен сказати, що він розкриває, про що розповідає автор чи про що він хотів сказати своїм твором.
Гра «Вовк і заєць»Один учень починає читати текст, другий — вступає після того, як перший дійде до крапки й намагається його наздогнати. Гра «Земля — небо»За командою «Земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «Небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову — «Земля» — учні очима знаходять, де вони завершили читати.
Гра «Чарівна лотерея»Для проведення гри клас поділяється на команди. Кожна команда отримує однакові картки, на яких записані ключові слова з певного твору. Завдання: швидко прочитати слова, визначити назву твору та автора слів. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.бились поживилисьрозумні а дурні(«Дурні бились, а розумні поживились». Слова належать курці.)
Гра «Шифрувальники»Для проведення гри клас поділяємо на команди. Кожна команда отримує картку з однаковим завданням. Завдання: у кожному рядку знайти «зайву» літеру. Скласти всі «зайві» літери з кожного рядка і прочитати назву твору. Вказати автора твору. Перемагає та команда, яка швидше і правильніше виконає завдання. ООООООООЯООООООООООВВВБВВВВВВВВВВВВВВВВВИИИИЛИИИИИИИИИИИИИИИДУДДДДДДДДДДДДДДДДДДДТТТТКТТТТТТТТТТТТТТТТТТТАООООООООООООООООООО(А. Малишко «Яблука».)