Про матеріал
НАВЧАННЯ ГРАМАТИКИ НА ПОЧАТКОВОМУ ЕТАПІ
• Мета вивчення граматики – практичне оволодіння граматичними явищами мови, формування англомовної граматичної компетенції.
• Граматична компетенція – це здатність вживати граматичне явище в усному та писемному мовленні та розуміти його в процесі аудіювання та читання.
Етапи формування граматичної компетенції:
І етап. Ознайомлення з новою граматичною структурою
• Демонстрація вчителем нової ГС
• Перевірка розуміння значення нової ГС
• Демонстрація графічної форми нової ГС
• Фонетичне опрацювання нової ГС
ІІ етап. Рецептивно-репродуктивне тренування у вживанні ГС
Виконання рецептивно-репродуктивних умовно-мовленнєвих вправ: в імітації ГС, на підстановку до ГС, на трансформацію ГС, на завершення ГС, на розширення ГС, відповіді
на запитання, самостійне вживання нової ГС.
ІІІ етап. Комунікативна практика у вживанні ГС
Виконання рецептивно-репродуктивних умовно-мовленнєвих вправ на об'єднання зразків мовлення у мікромонолозі, на об'єднання зразків мовлення у мікродіалозі.
Вправи.
І етап. Ознайомлення з новою граматичною структурою
• listen and show
• listen and point
• look and choose
• listen and clap
• listen and repeat
• listen and say the same
ІІ етап. Рецептивно-репродуктивне тренування у вживанні ГС
• complete
• replace
• look and say
• look and guess
• play a game
• fill in the gaps
ІІІ етап. Комунікативна практика у вживанні ГС
• describe
• talk
• compose
• write
• speech
• dramatize
Шляхи ознайомлення учнів з новими граматичними структурами
Граматичні структури (ГС), передбачені Програмою для вивчення у ПЗШ, належать до активного граматичного мінімуму, а отже, і вживаються в усіх видах мовленнєвої діяльності (МД) – аудіюванні, говорінні, читанні та письмі. Оскільки кожна структура має функціональну та формальну сторони, за кожною ГС закріплюються певні функції (називати предмети або осіб, вказувати на наявність предмета у певному місці, виражати дію, що відбувається в момент мовлення, або минулу дію тощо). Тому вчитель при ознайомленні молодших школярів з новою ГС повинен передусім звернути їхню увагу на функцію цієї ГС, а вже форма має засвоюватись в нерозривній єдності з функцією.
Учнів початкової школи не слід навчати ГС окремо від цілого контексту, а повідомляти їх у контексті, вже знайомому молодшим школярам. На етапі ознайомлення вчитель показує учням форму та значення певної ГС, не повідомляючи його і використовуючи уявну або реальну ситуацію спілкування.
Враховуючи той факт, що мовлення за своєю природою є ситуативним, молодших школярів слід знайомити з новими ГС у типових ситуаціях мовлення: реальних та уявних, створених різними засобами – за допомогою вербального опису, графічного, ілюстративного, предметного або дійового унаочнення. Як зазначає С.В. Роман, застосування іграшок, малюнків, дій, тобто графічних та ілюстративних опор, покликано забезпечити мовленнєву ініціативу дітей і є підказкою учням, про що і як говорити, що читати, слухати, писати. Моделюванню ситуацій спілкування допомагає використання ляльок (пальчикових, звичайних), іграшкових тварин, масок, предметів побуту, особливо іграшкових телефонів, а також тих засобів унаочнення, які діти готують власноруч (картки з буквами, знаками транскрипції, малюнки з відповідними підписами, колажі, комікси тощо). Але для ознайомлення з граматичними сигналами мовлення, порядком слів у реченні тощо особливо цікавим є використання кубиків та автентичних відео.
Етап ознайомлення молодших школярів з певним граматичним явищем/структурою характеризується введенням цілої системи опор, яка передбачає використання казкового сюжету, який динамічно розвивається, прийому персоніфікації по відношенню до ряду граматичних явищ (наділення тварин, предметів, загальних понять (загальних граматичних явищ) людськими якостями та властивостями), малюнків, підкреслювання граматичних явищ, схем у вигляді геометричних фігур, які ілюструють структурно-функціональні типи простих речень. При застосуванні прийому персоніфікації діти краще засвоюють базові граматичні поняття, якщо вони подаються в образній, персоніфікованій формі. Наприклад, “Міс Граматика”, “брати артиклі”, український король дієслів “бути”, англійський король дієслів “бути” тощо. А вільне маніпулювання геометричними фігурами і схемами без труднощів дозволяє учням початкових класів уявити рамочну конструкцію побудови речення за допомогою добре відомих геометричних фігур, що є власне схематичним правилом, яке ефективно використовується поряд з вербальним під час формування англомовної граматичної компетенції (АГК) у молодших школярів.
Граматичний матеріал учням початкової школи також доцільно презентувати у вигляді правил, моделей, поєднань правило + модель, мовленнєвий зразок (МЗ), а також лексичним способом (у вигляді словоформ) на основі порівняння з рідною мовою.
Граматичний матеріал має повідомлятися учням без пояснень граматичних правил, тобто інтуїтивно шляхом сприймання МЗ у комунікативних ситуаціях, а правильність мови повинна формуватися за рахунок багаторазового вживання мовленнєвих структур.