Презентація призначена для проведення уроків з історії за підручником "Історія України. Всесвітня історія" 6 клас Щупак 2023
Містить матеріали до уроку та завдання
Неолітична революція та початок обробки металів6 ВІ11
Номер слайду 2
1. Пригадайте, якими є характерні риси привласнювального та відтворювального господарства. 2. У ребусах і малюнках закодовано заняття первісної людини; розгадайте їх і визначте, до яких форм господарювання вони належать. Прокоментуйте хід вирішення вами завдання.
Номер слайду 3
Сьогодні ми дізнаємось, як людство зробило важливий крок у своєму розвитку, здійснивши неолітичну революцію. Це явище вплинуло на подальші зміни в способі життя людей, організації їхнього побуту. Революція — докорінні зміни в розвитку людства або в окремих сферах його життя.
Номер слайду 4
1. НЕОЛІТИЧНА РЕВОЛЮЦІЯ У РОЗВИТКУ ЛЮДСТВАРеволюційні зміни в житті суспільства, що відбувалися протягом археологічних епох неоліту й енеоліту, історики назвали неолітичною революцією. Читаємо й розуміємо1. Опрацюйте навчальні тексти і доповніть інформацією карту пам’яті: гілочки запису додавайте до запропонованої основи карти.2. Після завершення роботи з текстом обговоріть результати вашої пошукової роботи. Сьогодні ми не уявляємо нашого життя без хліба, смачних тістечок і різних смаколиків. А в первісні часи люди не вміли виготовляти продукти харчування, а здобували їх шляхом полювання на тварин, рибальства та збирання готових рослинних продуктів (грибів, ягід, поживних коренеплодів).
Номер слайду 5
Пізнавально й цікаво Млинці з кам’яного віку. Наукові відкриття ( в 2022 р.!) показали, що первісні люди мали складний раціон харчування. Неандертальці використовували «різні хитрощі», щоб зробити свою їжу смачнішою - замочування та подрібнення. Науковці спробували відтворити та з’їсти щось подібне . Для приготування вони використали насіння, знайдене поблизу печер. З нього вийшло щось на кшталт млинців, які були справді дуже смачними. Наші предки були спостережливими. Люди помітили, що насіння, яке впало в ґрунт, проростає, і дає урожай. Спочатку давні люди збирали рослинну їжу, але поступово почали вирощувати її самостійно. Близько 8 тис. років до н. е. відбулося потепління. Відтоді вирощування рослин перетворилося на один із головних способів добування їжі. Так виникло землеробство. Найдавнішим осередком землеробства була Південно-Західна Азія. Тут поширилися злаки — предки пшениці та ячменю. Вони були поживними і довго зберігалися. Одночасно були одомашнені тварини. Так зародилося скотарство. Ще в епоху мезоліту домашньою твариною став собака. Домашні тварини стали джерелом отримання м’яса, молока, шкір і вовни для виготовлення тканин, одягу. Виникнення землеробства й скотарства стало переходом від привласнювального до відтворювального господарства. Поява сільськогосподарських культур (IV тис. до н.е .)Пізнавально й цікаво. З розвитком землеробства та зростанням в меню людей частки рослинної їжі пов’язують початок вживання солі як окремого продукту. До цього потребу людини в солі задовольняли, очевидно, за рахунок природного вмісту солі в м’ясі чи крові впольованих тварин.
Номер слайду 6
Діємо: практичні завдання1. Уважно розгляньте історичну карту «Початок землеробства і скотарства на Землі». Визначте, якою інформацією про виникнення землеробства і скотарства вона доповнює матеріал навчального тексту.2. Складіть три запитання до історичної карти та запропонуйте однокласникам/однокласницям дати на них відповіді. ПОЧАТОК ЗЕМЛЕРОБСТВА І СКОТАРСТВА НА ЗЕМЛІ
Номер слайду 7
2. ПОЧАТКИ РЕМЕСЛА ТА ОБРОБКИ МЕТАЛІВПерехід до землеробства і скотарства став поштовхом до розвитку нових занять людини, змін у технологіях виробництва знарядь праці і предметів побуту, способі життя. Прядіння і ткацтво. Поштовхом до цих відкриттів стало потепління: в одязі зі шкур тварин було спекотно, тому виникла потреба в тонших матеріалах — тканинах. У VI—V тис. до н. е. були винайдені перші ткацькі верстати. Кераміка. Спочатку вироби з глини виготовляли тільки вручну. У IV тис. до н. е. було винайдено гончарний круг. Кераміка сприяла появі вміння варити їжу. Поступово в поселеннях виокремилися люди— ремісники. Вони обмінювали свої вироби на продукти. Метали для виготовлення знарядь праці. Першим металом була мідь, температура плавлення якої невисока. Період поширення мідних знарядь називають енеолітом — мідно-кам’яним віком. Поряд з міддю використовували також інші м’які метали — золото і срібло. Пізніше людина навчилася сплавляти мідь з іншим металом (оловом або свинцем) й отримувати міцніший сплав, перший штучний метал — бронзу, з якої виготовляли знаряддя праці, зброю, прикраси. Завдання. Створіть питання до виділених слів та малюнків
Номер слайду 8
3. ВПЛИВ НЕОЛІТИЧНОЇ РЕВОЛЮЦІЇ НА СПОСІБ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙЗемлеробство й скотарство сприяли не лише прогресу в технологіях виробництва знарядь праці та предметів побуту, а й змінили спосіб життя людей. Збільшення кількості продуктів харчування, можливість створити їхні запаси сприяли стрімкому зростанню чисельності населення протягом 8-4 тис. років до н. е. Люди почали переходити до осілого способу життя, а чисельність мисливців і збирачів почала зменшуватися. Тимчасові стоянки первісних людей змінилися на постійні поселення — села. Зростанню сіл сприяли потреба в об’єднанні багатьох людей для обробітку землі, можливість прогодувати більшу кількість членів громади за рахунок збирання сталих врожаїв сільськогосподарських культур. Згодом села почали обгороджувати захисними мурами. Так народилися перші міста. Першим з відомих укріплених міст був Єрихон, заснований на Близькому Сході близько 8350 р. до н. е. Виникнення землеробства і скотарства привело до важливих змін в усіх сферах життя первісного суспільства. Саме тому вчені й назвали ці зміни «неолітичною революцією». Варто запам’ятати!Неолітична революція — перехід від привласнювальних форм господарювання до відтворювальних, від збиральництва до землеробства, від полювання до скотарства. У ході неолітичної революції з’явилося ремесло, сформувався осілий спосіб життя.
Номер слайду 9
Діємо: практичні завдання1. Розгляньте вироби, знаряддя праці та пристрої доби неолітичної революції. Опишіть за власною уявою технології їх виготовлення. Під час розповіді назвіть, які технології обробки матеріалів (шліфування, полірування, свердління) були використані для виготовлення цих предметів. Кам’яні сокири епохи палеоліту та неоліту. Кам’яна мотика для обробітку земліСерпи для збирання врожаю. Зернотерка для подрібнення зерна. Кераміка доби неоліту. Мідна сокира й форма для її відливання. Стародавній ткацький верстат
Номер слайду 10
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯІ. Знаю й систематизую нову інформацію1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Неолітична революція та початок обробки металів». Дайте відповіді на запитання.2. Перевірте себе за допомогою онлайн-вправи.
Номер слайду 11
II. Обговоріть у групіОб’єднайтеся в групи. Розгадайте ребуси та поясніть причини і значення для людини винайдення закодованих занять, знарядь, матеріалів. III. Мислю творчо. Оберіть один із винаходів доби неолітичної революції та придумайте історичний мем, який показуватиме значення цього винаходу в житті первісних людей.