Мета: ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом О. Стороженка; визначити ідейно-тематичне спрямування його твору «Скарб»; дослідити морально-етичні проблеми в оповіданні;поглибити знання про гумор, зокрема про засоби гумористичного зображення; розвивати творчу уяву, увагу, образне та логічне мислення, вміння грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати шанобливе ставлення до людини праці і зневагу до ледарів.
Дані про освіту письменника дослідники подають різні. Дехто вказує, що Олекса Стороженко з молодих літ навчався у військовій школі. Коли йому минуло 18 років, він пішов на військову службу і майже не жив у рідних місцях, де народився і провів свої дитячі роки. Петро Хропко:спочатку хлопець одержав домашню освіту, а потім учився в шляхетному пансіоні при Слобідсько-Українській губернській гімназії в м. Харкові.
З виданого О. Стороженку атестату видно, що в гімназії він вивчав російську, французьку, німецьку, латинську мови, російську словесність, загальну й російську історію, географію, і виявив «превосходные», «хорошие», «изрядные» та «достаточные» успіхи. З 1824 року майже 30 років служив у армії. Брав участь у:російсько-турецькій війні 1828-1829,придушенні польського повстання 1830-1831, у поході 1849 в Угорщину; він був контужений.
1857 р. — в російських газетах з'явилося ім'я О. Стороженка як автора роману з української старовини «Брати-близнюки».1861 р. — став відомим і як україномовний письменник, його доробок друкували в журналі «Основа».1863 р. — у Петербурзі вийшли «Українські оповідання» у двох томах, написані ще в 1850-х рр.
1868 року вийшов у відставку. Останні роки життя провів на хуторі поблизу білоруського міста Берестя. Письменник ретельно займався садівництвом, любив полювати й рибалити. Був енергійною людиною з міцним здоров’ям і силою, за власним свідченням, «згинав двогривенні й носив на гору десять пудів». Багато часу віддавав грі на віолончелі, малював, ліпив і був навіть нагороджений медаллю Академії мистецтв.
«СКАРБ» {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Рід. Жанр. ТемаІдея. Основна думка. Героїепосгумористичне оповідання з елементами фантастикизображення щасливої долі Павлуся Лежня, який протягом свого життя був ледачим і в той же час байдужим до всьогозасудження заздрості, підступництва тих, хто зазіхає на чуже майно, ледачого, паразитичного життя«…той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав…»;«Не той тільки щасливий, що натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна». Павлусь Лежень, його батьки, наймит, наймичка, дружина
«СКАРБ»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Композиція: Експозиція. Зав’язка. Кульмінація. Розв’язканадмірна опіка матір’ю свого сина Павлусясмерть батьків Павлуся, його сирітське життя дохлий хорт у хаті Павлуся виявився дукатамироздуми автора про сенс життя, про щасливу долю
Морально-етичні проблеми. Проблема батьків і дітей. Мати Павлуся своєю любовю не дає подорослішати сину. Вона не хоче бачити в ньому особистість, а хлопець радіє такому піклуванню, бо завдяки цьому може займатися улюбленими справами: їсти, пити, лежати. Проблема лінощів і працьовитості. В образі Павлуся автор розкриває проблему лінощів. Хлопець розбещений опікою матері, навіть після смерті батьків він не здатен самостійно люльку запалити. Повною протилежністю Лежню в творі виступають наймити, які все життя працюють, щоб забезпечити не лише власне життя, а й добробут свого ледачого хазяїна.
Якими були батьки Павлуся?Як мати ставилася до свого єдиного синочка?Через що мати нікуди не пускала Павлуся? Як реагував батько щодо надмірних пестощів жінки до сина?На яке благополучне життя сподівалася мати для свого сина?Через що мати не пускала сина на вечорниці?Чому життя Павлуся з наймитами після смерті батьків було щасливим?
Який жанр усної народної творчості нагадує початок твору «Скарб»А оповідання Б легенда В казка Г повість. Перевір свої знання. Тест Як ставилася мати до сина Павлуся?А повчала на кожному кроці Б надмірно любила і пестила. В добре, всьому вчила його Г виховувала, як гарного господаря Чому мати не пускала сина на вечорниці?А вважала, що там йому нічого робити Б боялася, що сина викрадуть. В бо там могли над ним насміхатися Г бо там його могли побити Чому рано померла Павлусева мати?А впала в ополонку, йдучи через річку Б через мед, який шукала для Павлуся. В була старенька, занедужала та й вмерла Г стався нещасний випадок, коли їздила по дрова. Яке було прізвисько в Павлуся?А Лежибок Б Лежень В Ледащо Г Сонько
Перевір свої знання. Тест Як хлопці вирішили провчити Павлуся?А взяли з собою на пошуки скарбу Б кинули під двері дохлого кота. В кинули хорта у вікно Г змусили працювати на пасіці Хто глядів хлопця після смерті батьків?А наймити Б сусіди В тітка й дядько Г дідусь і бабуся Про що роздумує автор наприкінці твору?А Що таке земні скарби? Б Як склалося життя Павлуся?В Як склалося життя наймитів? Г Що таке щастя? Гумор – це…А різке, глузливе висміювання негативних рис людського характеру. Б прихована насмішка над явщем чи особою про які говорять у позитивному чи навіть у захопленому тоні, маючи на увазі зовсім протилежне з метою насмішки над цим. В співчутливе, доброзичливе висміювання вад людського характеру. Г зла й уїдлива насмішка, в основі якого лежить гострий дошкульний глум, сповнений зневаги
Перевір свої знання. Тест. Установіть відповідність між героєм твору та цитатою про нього.{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}1 Павлусь. А «Цілісінький рік не дасть йому порога переступити, хіба у неділю поведе до церкви та за ним і не молиться, та обома руками за його й держиться, щоб хто не то що штовхнув, а й не доторкнувся б». 2 Наймит. Б «— Нате вам за працю, а се наші гроші, бо самі таки розсудіть: хто б їх у чужу хату вкинув, якби не сам бог того схотів!»3 Мати В «— Не піду! — пробубонить та й очі заплющить.— Чому? — питають.— Далеко. Якби вечорниці збирались біля моєї хати, то, може б, і пішов».4 Парубки. Г «..дивлячись на се юродство, стане гримати на жінку і похвалятись, що він Павлуся віддасть у школу до дяка аж у друге село. Д «— Ми тебе так з периною на руках і понесемо; не тебе нам треба, а твого щастя. Як ти з нами будеш, то, може, бог дасть, і знайдемо скарб».
Перевір свої знання. Тест11. Установіть послідовність подій у творі.1 «Парубкам подобалась ся вигадка; от вони підняли того хорта на дрючок та й понесли. Підійшовши тихенько до Павлусевої хати, розмахали хорта та й шпурнули в вікно, а він як бебехнеться об поміст, так і брязнув, і задзвенів, і, як жар, по всій хаті розсипався дукатами!»2 «Були вони люди заможненькі, усього в їх доволі: і поля, і скотинки, і худоби, і хата простора з садочком і левадою. Послав їм Господь на втіху одного тільки синка — Павлусем звали». 3 «Отакий-то був щасливий наш Павлусь! Сказано: як кому бог дасть щастя, то не треба йому й рідної матері, не треба і скарбу шукати: сам скарб його знайде».4 «Отож після смерті старих наймит оженився з наймичкою і стали собі господарювати. Щастя, як горох з мішка, так і сиплеться на нашого Павлуся, і урожай у його луччий, як у других, і корів нема ялових».
Перевір свої знання. Тест12. Установіть відповідність між засобами комічного та прикладами з твору.{2 D5 ABB26-0587-4 C30-8999-92 F81 FD0307 C}1 Іронія. А «чималий пахолок; вигнало та розперло, опецькуватий»2 Парадокс. Б «заможненькі, одинчик, манесенький»3 Жартівливі слова. В «заснув манесенький»4 Пестливі слова Г «хвалить шинкар п’яницю, а дочки своєї за його не віддасть»Д «такий галас підійме на всю церкву, буцім з нього чортяки лика дере»
Гумор Різновид комічного, відображення смішного в життєвих ситуаціях і людських характерах. Узагальнена назва творів, мета яких — розсмішити, викликати гарний настрій. Взагалі сміх і відчуття комічного. Різновиди смішного Іронія — інакомовлення, яке виражає насмішку або лукавство; подвійний смисл, коли сказане у контексті мови набуває протилежного значення;Сарказм — зла і уїдлива насмішка, вищий ступінь іронії;Сатира — вид комічного, який найбільш нещадно висміює людську недосконалість. Сатира виражає різко негативне відношення автора до зображуваного.