Презентація "Односкладні прості речення з головним членом у формі підмета (називні речення)"

Про матеріал
Презентація з матеріалами до уроку української мови у 8класі "Односкладні прості речення з головним членом у формі підмета (називні речення)"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Односкладні прості речення з головним членом у формі підмета (називні речення)

Номер слайду 2

1 означено-особове А Ні революцій, ані війн не відвернути, не спинити2 неозначено-особове Б Не зобидь ні старця, ні дитину, поділись останнім сухарем.3 безособове В Над широким Дніпром у промінні блакить.4 узагальнено-особове Г Нас зустрічають хлібом-сіллю. Д Зупинись, помолись, перехожий, за мене1 означено-особове А Пахне в домі димом і вогнем.2 неозначено-особовое Б Добру, і злу, і хлібу знаєм ціну.3 узагальнено-особове В Жіночі голоси і перегук дитячий.4 безособове Г На балконі посадили сонях. Д Уважніші будьмо до всього в природі

Номер слайду 3

Односкладне речення1 означено-особове А Покосили трави, засіяли лан.2 неозначено-особове Б Добре діло роби сміло.3 безособове В Така шалена стужа, така крута зима.4 узагальнено-особове Г Для мене без тебе і життя нема. Д Сядемо гуртом та й поговоримо на близькі птахам і людям теми. 1. означено-особове А Не лінися рано вставати та змолоду більше знати.2. неозначено-особове Б Без мови нема народу. 3. безособове В У поезії завжди тернистий шлях. 4. узагальнено-особове Г Угамуйтесь, ліси, заспокойтесь, засніть Д Повідомляють про початок сезону дощів1 означено-особове А Сонним холодом од трав віє.2 неозначено-особове Б Хліб-сіль їж, а правду ріж.3 узагальнено-особове В Квітчастий луг і дощик золотий.4 безосо6ове Г Стою у колі мрій і спогадів. Д Задзвонили в усі дзвони по всій Україні

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Називними (або номінативними) називають такі односкладні речення, у яких стверджується наявність пред­мета чи явища в реальній дійсності. Шахти, терикони,заводські вогні... Місяць в травах тоне...І пісні, пісні... В. Сосюра

Номер слайду 6

Головний член — підмет — виражається іменником у називному відмінку однини чи множиниІ знов... Єгипет... Знову... піраміди...І Сфінкс, все той же... левів хижий рев,і жах пустелі, і пісок той рижий,кривавий місяць між гучних дерев... В. Сосюра

Номер слайду 7

Називні речення бувають:• непоширені:• поширені (крім підмета, містять означення й додаток): То дощ. То сніг. То пролісків іскринки. То перший грім. То пломінка блакить… М. Луків. Коні, коні, коні... Роки горя й мли... Римських легіонівзолоті орли...

Номер слайду 8

Означення може бути узгодженим і неузгодженим, відокремленим чи невідокремленим. Узгоджене означення в основному стоїть перед головним членом, ПІСЛЯ підмета воно буває рідко і здебільшого є відокремленим: Чорнії коси, як змії,скорбно затислі вуста. Це Магдалина-Марія,що полюбила Христа. В. Сосюра

Номер слайду 9

Неузгоджене означення вживаєть­ся як перед головним членом, так і після нього: Весна. Блакить. Бджола дзумить. Сади в рожево-білім цвіті. М. Луків. Перші матері слова. Перша пісняколискова (Олександр Олесь)

Номер слайду 10

РОЗРІЗНЯЙТЕ!Прикметник, що стоїть після підмета, у біль­шості випадків є іменною частиною скла­деного присудка (С І П): Як пишно квітка лотоса цвіте,Яка жагича врода у тюльпана,Яке в ромашки серце золоте. Яка троянда горда і дихмяна!М. Луків. Якщо в реченні є будь-яка обставина, то це речення не називне, а двоскладне з пропуще­ним присудком: (де?) Ромашки. Маки. Мальви біля хати (М. Луків)

Номер слайду 11

Називні речення завжди є повними!!

Номер слайду 12

Називні речення за значенням і дикцією в мовленні поділяють на:1. Суттєві, що стверджують буття, наявність предме-тів чи явищ у дійсності: Немирів.  Парк.  Стави.  Алеї. Пливуть  човни.  Цвітуть  лілеї. М. Луків2. Вказівні з частками ось, он, от: Ось місяць, зорі, солов’ї П. Тичина 3. Емоційно-оцінні зі словами який (яка, яке, які), такий (така, таке, такі), що за, ну й та окличною інтонацією: Ну й мороз! Яка краса! Яка ж заме­тіль! Що за диво? Такі візерунки…

Номер слайду 13

Речення-звертання, у яких передається те чи інше почуття, волевиявлення (радість, страх, прохання, заборона), називають вокативними. За формою вони близькі до називних, але їхній головний член може бути виражений не тільки називним, але й кличним відмінком іменника: Кораблі! Шикуйтесь до походу!Мрійництво! Жаго моя! Живи!В. Симоненко.

Номер слайду 14

ПРАКТИЧНА РОБОТАРозберіть синтаксично подані речення, визначте види односкладних. Тихо. Пізно. Сніжно. Степ і далина. Усміхнися ніжно. Не сиди сумна. Черемхова гілка,Вечірня пора. Далека сопілка. На схилах Дніпра. Альтанки, плющ, розарій, грот,Пісні і музика - курорт. Весняний день. Вологий вітер. Хмари. Гримлять струмки. Ламаються льоди. Граки в садах влаштовують базари. В полях — озера талої води. М. Луків

Номер слайду 15

О панно Інно, панно Інно!Я — сам. Вікно. Сніги... Зимовий вечір. Тиша. Ми. Я Вам чужий — я знаю…О Космосе великий наш,безмежжя розпрозорене!О Земле, наше золото!Твої крилаті обрії,о Земле наша добрая,перлино волошковая,росино світанковая. П. Тичина

Номер слайду 16

Труди і дні. Віки й епохи. Думки, спресовані в слова. А понад всім - покриті мохом. Могильні плити і трава.І стежка у житі,І хмарка в зеніті.І жить би та жити. На білому світі. М. Луків

Номер слайду 17

МІКРОФОННа уроці я дізналася/дізнався…На уроці я навчився/навчилася…Мене здивувало…Я зрозумів/зрозуміла…Мені сподобалося (не сподобалося)…

Номер слайду 18

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОпрацюйте поданий на уроці матеріал, прочитайте параграф 24 підручника https://pidruchnyk.com.ua/883-ukmova-8-glazova-2016.html,Виконайте письмово вправи 259, 261, зробіть за поданою схемою розбір одного речення (на вибір)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. ПІЧКУР MAРIAННA СТАНІСЛАВІВНА
    Доступно.зрозуміло,цікаво,продумано кожний етап уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
19 січня 2023
Переглядів
2673
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку