Односкладні прості речення з головним членом у формі підмета (називні речення)
Номер слайду 2
1 означено-особове А Ні революцій, ані війн не відвернути, не спинити2 неозначено-особове Б Не зобидь ні старця, ні дитину, поділись останнім сухарем.3 безособове В Над широким Дніпром у промінні блакить.4 узагальнено-особове Г Нас зустрічають хлібом-сіллю. Д Зупинись, помолись, перехожий, за мене1 означено-особове А Пахне в домі димом і вогнем.2 неозначено-особовое Б Добру, і злу, і хлібу знаєм ціну.3 узагальнено-особове В Жіночі голоси і перегук дитячий.4 безособове Г На балконі посадили сонях. Д Уважніші будьмо до всього в природі
Номер слайду 3
Односкладне речення1 означено-особове А Покосили трави, засіяли лан.2 неозначено-особове Б Добре діло роби сміло.3 безособове В Така шалена стужа, така крута зима.4 узагальнено-особове Г Для мене без тебе і життя нема. Д Сядемо гуртом та й поговоримо на близькі птахам і людям теми. 1. означено-особове А Не лінися рано вставати та змолоду більше знати.2. неозначено-особове Б Без мови нема народу. 3. безособове В У поезії завжди тернистий шлях. 4. узагальнено-особове Г Угамуйтесь, ліси, заспокойтесь, засніть Д Повідомляють про початок сезону дощів1 означено-особове А Сонним холодом од трав віє.2 неозначено-особове Б Хліб-сіль їж, а правду ріж.3 узагальнено-особове В Квітчастий луг і дощик золотий.4 безосо6ове Г Стою у колі мрій і спогадів. Д Задзвонили в усі дзвони по всій Україні
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Називними (або номінативними) називають такі односкладні речення, у яких стверджується наявність предмета чи явища в реальній дійсності. Шахти, терикони,заводські вогні... Місяць в травах тоне...І пісні, пісні... В. Сосюра
Номер слайду 6
Головний член — підмет — виражається іменником у називному відмінку однини чи множиниІ знов... Єгипет... Знову... піраміди...І Сфінкс, все той же... левів хижий рев,і жах пустелі, і пісок той рижий,кривавий місяць між гучних дерев... В. Сосюра
Номер слайду 7
Називні речення бувають:• непоширені:• поширені (крім підмета, містять означення й додаток): То дощ. То сніг. То пролісків іскринки. То перший грім. То пломінка блакить… М. Луків. Коні, коні, коні... Роки горя й мли... Римських легіонівзолоті орли...
Номер слайду 8
Означення може бути узгодженим і неузгодженим, відокремленим чи невідокремленим. Узгоджене означення в основному стоїть перед головним членом, ПІСЛЯ підмета воно буває рідко і здебільшого є відокремленим: Чорнії коси, як змії,скорбно затислі вуста. Це Магдалина-Марія,що полюбила Христа. В. Сосюра
Номер слайду 9
Неузгоджене означення вживається як перед головним членом, так і після нього: Весна. Блакить. Бджола дзумить. Сади в рожево-білім цвіті. М. Луків. Перші матері слова. Перша пісняколискова (Олександр Олесь)
Номер слайду 10
РОЗРІЗНЯЙТЕ!Прикметник, що стоїть після підмета, у більшості випадків є іменною частиною складеного присудка (С І П): Як пишно квітка лотоса цвіте,Яка жагича врода у тюльпана,Яке в ромашки серце золоте. Яка троянда горда і дихмяна!М. Луків. Якщо в реченні є будь-яка обставина, то це речення не називне, а двоскладне з пропущеним присудком: (де?) Ромашки. Маки. Мальви біля хати (М. Луків)
Номер слайду 11
Називні речення завжди є повними!!
Номер слайду 12
Називні речення за значенням і дикцією в мовленні поділяють на:1. Суттєві, що стверджують буття, наявність предме-тів чи явищ у дійсності: Немирів. Парк. Стави. Алеї. Пливуть човни. Цвітуть лілеї. М. Луків2. Вказівні з частками ось, он, от: Ось місяць, зорі, солов’ї П. Тичина 3. Емоційно-оцінні зі словами який (яка, яке, які), такий (така, таке, такі), що за, ну й та окличною інтонацією: Ну й мороз! Яка краса! Яка ж заметіль! Що за диво? Такі візерунки…
Номер слайду 13
Речення-звертання, у яких передається те чи інше почуття, волевиявлення (радість, страх, прохання, заборона), називають вокативними. За формою вони близькі до називних, але їхній головний член може бути виражений не тільки називним, але й кличним відмінком іменника: Кораблі! Шикуйтесь до походу!Мрійництво! Жаго моя! Живи!В. Симоненко.
Номер слайду 14
ПРАКТИЧНА РОБОТАРозберіть синтаксично подані речення, визначте види односкладних. Тихо. Пізно. Сніжно. Степ і далина. Усміхнися ніжно. Не сиди сумна. Черемхова гілка,Вечірня пора. Далека сопілка. На схилах Дніпра. Альтанки, плющ, розарій, грот,Пісні і музика - курорт. Весняний день. Вологий вітер. Хмари. Гримлять струмки. Ламаються льоди. Граки в садах влаштовують базари. В полях — озера талої води. М. Луків
Номер слайду 15
О панно Інно, панно Інно!Я — сам. Вікно. Сніги... Зимовий вечір. Тиша. Ми. Я Вам чужий — я знаю…О Космосе великий наш,безмежжя розпрозорене!О Земле, наше золото!Твої крилаті обрії,о Земле наша добрая,перлино волошковая,росино світанковая. П. Тичина
Номер слайду 16
Труди і дні. Віки й епохи. Думки, спресовані в слова. А понад всім - покриті мохом. Могильні плити і трава.І стежка у житі,І хмарка в зеніті.І жить би та жити. На білому світі. М. Луків
Номер слайду 17
МІКРОФОННа уроці я дізналася/дізнався…На уроці я навчився/навчилася…Мене здивувало…Я зрозумів/зрозуміла…Мені сподобалося (не сподобалося)…
Номер слайду 18
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯОпрацюйте поданий на уроці матеріал, прочитайте параграф 24 підручника https://pidruchnyk.com.ua/883-ukmova-8-glazova-2016.html,Виконайте письмово вправи 259, 261, зробіть за поданою схемою розбір одного речення (на вибір)