Урок на тему: " Звертання. Розділові знаки при звертанні"

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе • поглиблювати знання про звертання, аналізувати їхню стилістичну роль; • правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки; • удосконалювати вміння визначати спосіб морфологічного вираження звертань; • розвивати творчі вміння перебудовувати прості неускладнені речення на речення зі звертаннями; • розвивати культуру спілкування; • виховувати любов до України, почуття відповідальності за долю своєї держави.
Перегляд файлу

Урок української мови у 8 класі

Слайд №1

Тема. Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні.

Мета:

  • поглиблювати знання про звертання, аналізувати їхню стилістичну роль;
  • правильно інтонувати речення зі звертаннями, розставляти розділові знаки;
  • удосконалювати вміння визначати спосіб морфологічного вираження звертань;
  • розвивати творчі вміння перебудовувати прості неускладнені речення на речення зі звертаннями;
  • розвивати культуру спілкування;
  • виховувати любов до України, почуття відповідальності за долю своєї держави.

Тип уроку: урок застосування здобутих знань, умінь і навичок (удосконалення мовної і мовленнєвої компетенцій).

Епіграф уроку:                                                                 

                                                                     Можна все на світі вибирати, сину,

                                                                     Вибрати не можна тільки Батьківщину.

                                                                                                       Василь Симоненко

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день! Рада вітати вас, учні та гості. Бажаю всім гарного настрою і плідної співпраці на уроці.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Мозкова атака.

    Привели одного разу до грецького філософа Сократа юнака, аби той навчив хлопця мистецтву слова. І Сократ, щоби перевірити здібності юнака, сказав: «Заговори, щоб я тебе побачив». «Яка людина, така його і мова», - вважав Сократ.

  • Чи погоджуєтеся ви з думкою давньогрецького філософа?

 

Слово вчителя

Справді, культура мови – це частина загальної культури людини. І знання з синтаксису нам неабияк допоможуть у цьому. З цього приводу дуже влучно сказав літературознавець Микола Сулима: «Слова у словнику кажуть нам, про що думають люди, а синтаксис відтворює, як вони думають»

слайд

 

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.

 

Ми живемо в суспільстві, тому щодня спілкуємося з іншими людьми. Мета цього спілкування різна: обмін інформацією, новими знаннями, висловлення своїх почуттів, переживань, роздумів. Ми розповідаємо щось і запитуємо, просимо і відмовляємо, сперечаємося і промовляємо слова любові, ранимо й лікуємо словом… І при цьому постійно використовуємо звертання.

Отож тема сьогоднішнього уроку «Звертання. Поширені і непоширені звертання. Розділові знаки при звертанні».

Слайд № 1

 

Сформулюйте, будь ласка, мету уроку, послуговуючись словами

 

Слайд №2

  • поглиблювати...
  • розвивати …
  • удосконалювати…
  • формувати…
  • виховувати…

 

Слайд №3

А я доповню…

 

Учитель: Будь-ласка, обміняйтесь зошитами і запишіть побажання один одному, використовуючи  звертання.

Слайд № 4

 

Епіграфом нашого уроку стануть слова Василя Симоненка. Пригадайте, з якого твору ці рядки? Як ви гадаєте, чому саме ці слова я обрала?

Правильно, а ще тому, що сьогодні, як ніколи, дуже важливо кожному з нас відчути свою причетність до долі Батьківщини.

Слайд№ 5

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Пригадаймо відомості про звертання у формі лінгвістичної гри «Ловлю на слові».

Слайд№ 6

 

Учитель: завдання для керівників груп

 

1. Лінгвістична гра «Ловлю на слові». (Відповідає на питання той, кого називає вчитель. Допускається відповідь «так» або «ні»).

  1. Звертання називає особу або предмет, до якого звертаються з мовленням. (Так).
  2. Звертання за походженням бувають похідні й непохідні. (Ні).
  3. За складом звертання поділяються на непоширені й поширені. (Так).
  4. Звертання виражається іменником або іншою частиною мови в значенні іменника. (Так).
  5. Звертання найчастіше вживається у формі О.в.одн. (Ні).
  6. На письмі звертання виділяється тире. (Ні).
  7. На письмі звертання виділяється комою або знаком оклику. (Так).
  8. Звертання не виконує ніякої синтаксичної функції. (Так).
  9.  Звертання може стояти лише на початку речення (Ні).
  10. Звертання може стояти на початку, у середині, у кінці речення. (Так).
  11. Звертання вживаються в різних стилях мовлення. (Так).
  12. За допомогою звертання можна висловити певне ставлення до нього. (Так).

 

Слайд №7

2.Лексико-пунктуаційна робота. ( кожна група отримує текст)

Прочитайте уривок з поезії. Назвіть звертання, з’ясуйте, чим воно виражене, яке за будовою, як виділяється інтонаційно та на письмі.

Україно! Ти – моя молитва,

                                             Ти моя розпука вікова.

           Гримотить над світом люта битва

                                              За твоє життя, твої права.

Україно – непоширене звертання, виражене іменником у формі Кл.в. Стоїть на початку речення, вимовляється з окличною інтонацією, на письмі виділяється знаком оклику.

Слайд№8

 

Зробити лінгвістичне повідомлення про розділові знаки при звертанні (на основі таблиці).

Слайд №9

 

 Орієнтовна відповідь учня:

Звертання на письмі виділяють комами на початку речення й комами з двох боків у середині речення. Якщо звертання стоїть наприкінці речення, то кому ставлять перед ним. Емоційно забарвлене звертання, яке стоїть на початку речення, виділяють знаком оклику. Звертання можуть вживатися в різних реченнях за метою висловлювання.

 

  1. Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой, які виконують роль підсилювальної частки, то кому після них не ставлять: О краю мій, тужу я за тобою! (М. Рильський). Ой Морозе, Морозенку, ти славний козаче, за тобою, Морозенку, вся Вкраїна плаче.(Народна творчість).

ІV. Застосування знань, умінь і навичок.

  1. Пояснювальний диктант.

Виконайте синтаксичний розбір двох останніх речень. (Ланцюжкове опитування послідовності розбору).

 

1) Шануймось, браття, ми одна сім’я. (З. Ружин)

  1. Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно. ( В.Сосюра)
  2.  Ой ти, козаче з чужого краю, чи ти не знаєш, де я мешкаю? (Народна творчість)

(Робота з підручником – сторінка 187).

У реченнях зі звертаннями особові займенники ти і ви здебільшого виступають у ролі підмета.

4) Рости ж, синку, в забаву, козачеству на славу, вороженькам в розправу. (Речення спонукальне, неокличне, просте, односкладне, означено-особове, поширене, ускладнене непоширеним звертанням і однорідними обставинами).

5) Гей, вдарте в струни, кобзарі, натхніть серця піснями!

(Речення спонукальне, окличне, просте, односкладне означено-особове, поширене, ускладнене непоширеним звертанням, яке виражене іменником).

  1. Робота в групах.

Творче конструювання.

З поданими звертаннями утворіть речення. Поясніть уживання розділових знаків.

І група.

В офіційно-діловому стилі: пане Петренко, шановна громадо, високоповажний пане міністре.

1. Шановна громадо! 25 лютого 2016 року в палаці культури «Березіль» імені Леся Курбаса відбудуться урочисті заходи з нагоди дня народження Лесі Українки.

2. Пане Петренко! Просимо терміново сплатити кошти за використану вами електроенергію.

3. Високоповажний пане міністре! Запрошуємо Вас на святкування Шевченківських днів у нашій школі, яке відбудеться 9 березня 2016 року о 14 годині в актовій залі школи.

ІІ група.

У художньому стилі: матінко моя, земле рідна, мово моя солов’їна.

1. Я вдячний тобі, матінко моя, за все, що ти навчила.

2. Земле рідна! Твоя краса завжди буде в моєму серці.

3. Милуюся красою й багатством твоїм, мово моя солов’їна.

ІІІ група.

У публіцистичному стилі: шановні виборці, вельмишановна громадо, юначе.

1. Шановні виборці! Закликаємо вас прийти і проголосувати за нашого кандидата на пост міського голови.

2. Вельмишановна громадо! Кожен із нас несе частку відповідальності за долю своєї країни.

3. Юначе! Перед тобою лежить непроста життєва дорога.

 

Зробити висновок про особливості вживання звертань у різних стилях мовлення. Якого забарвлення надають ці етикетні форми? (Звертання підсилюють виразність та емоційність мовлення)

Уч: Одній з учениць було дано завдання проаналізувати вживання звертань у повісті « Дорогою ціною» слайд №     Коцюбинський  ( МАН)

 

  1. Творча робота.

Слайд №10

 

 

На картинці зображений  Василь Симоненко  Як його називали

Група №1

  • син ( тату, любий таточку, батьку)
  • дружина (, рідний мій, коханий)

група №2

  • Знайомі і співробітники
  • сусіди (пане)
  • ГРУПА №3
  • Батьки
  • друзі

Слайд №11

 

  1. Колективна робота.

 Слайд № 

Перетворити підмет у звертання в поданих реченнях.

  1. Несе ж мене кінь по чистому полю.
  2. Ожила козацька слава у бандурних струнах.

     3) Не плаче,  не журиться молодий козак.

 

Пояснити розділові знаки. Визначте риторичне звертання.

 

 

V. Узагальнення та систематизація матеріалу.

Учні складають ментальну карту « Звертання» ( робота в групах) на основі вивченого матеріалу .Слайд №     ( Як скласти ментальну карту)

Рефлексія       Слайд №12

Оцінювання 

VI. Домашнє завдання: Знайти у підручнику з української літератури 5 речень зі звертаннями, зробити їх синтаксичний розбір.

 

 

doc
Додано
29 січня 2023
Переглядів
1166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку