Матеріал дозволить учням ознайомитися з творчим шляхом О.Кобилянської. Презентаця містить матеріали про становлення Ольги Юліанівни Кобилянської як письменниці, оцінка творчості геніальної письменниці видатними українськими діячами.
Ольга Юліанівна Кобилянська — «велика українська письменниця, бо час нічого не заподіяв її творам, а тільки утвердив їх у нашому народі» (Василь Земляк); «Пишна троянда в саду української літератури» (Михайло Старицький). Перші свої твори О. Кобилянська писала німецькою мовою. Пізніше їй дорікали за німецький спосіб мислення, залежність від німецької класики. Але і в ранніх, німецько-мовних, і в пізніших, уже україномовних, творах простежується образ авторки, багатий світ її спостережень і почуттів, винесених з реальної дійсності.
Номер слайду 3
У 1880 р. Ольга Кобилянська написала своє перше оповідання німецькою мовою «Гортенза, або нарис з життя однієї дівчини». Цією першою спробою Ольга Кобилянська поділилася зі своїми друзями і маючи не дуже позитивний відгук, ніколи більше не згадувала про твір. У 1887 р. з’являється оповідання «Вона вийшла заміж», присвячене Наталії Кобринській - відомій у Галичині письменниці й громадській діячці, ініціаторові створення Товариства руських жінок, яке розгорнуло широкий феміністичний рух.
Номер слайду 4
1891 р. родина переїздить на постійне проживання до Чернівців. На цей час припадає захоплення Ольги ідеєю жіночої емансипації та закінчення роботи над твором, який переріс в повість під назвою «Людина». Це була перша повість Ольги Кобилянської українською мовою. У 1894 р. повість вийшла в журналі «Зоря».
Номер слайду 5
1895 р. вийшла друком повість «Царівна», яка принесла письменниці визнання. Іван Франко відніс героїню цієї повісті до високооцінених жіночих образів: «женские типы, стоящие выше своей среды и прокладывающие себе дорогу вне проторенной колеи». І. Франко не випадково поставив Ольгу Кобилянську на чолі «нової школи» в українській літературі: у її творах вперше поведінка людини пояснювалася внутрішніми, психічними імпульсами. Глибока таємниця людської душі відкрилася читачеві.
Номер слайду 6
У 1898 р. письменниця побувала на святкуванні 25-річного ювілею літературної діяльності Івана Франка, познайомилась і потоваришувала з Василем Стефаником і їхня дружба вилилась в багаторічне листування.
Номер слайду 7
У 1899 р. Ольга Кобилянська відвідує Київ і Канів, знайомиться з М. Коцюбинським, М. Старицьким, М. Лисенком. Того ж року вийшла перша збірка «Покора», окремі твори якої перекладалися польською і російською мовами.
Номер слайду 8
У 1901-1903 pp. Ольгу Кобилянську відвідує Леся Українка, між ними зав’язується дружба і творча співпраця. Усі наступні роки були для письменниці роками втрат: пішли з життя її друзі — Коцюбинський, Леся Українка, Франко.
Номер слайду 9
«Valse mélancolique»Як і багато інших творів Ольги Кобилянської, новела має значною мірою автобіографічний характер. Письменниця порівнювала своє життя з життям однієї з героїнь твору Софії Дорошенко. У листі до Осипа Маковея від 17 лютого 1898 р. вона писала: «Прочитайте «Valse mélancolique» і взнаєте історію мого життя. Се моя історія. Більше не скажу нічого. Уперше твір надруковано 1898 року в «Літературно-науковому вістнику»
Номер слайду 10
«Impromptu phantasie»Своє розуміння позитивного образу жінки Ольга Кобилянська чітко окреслює в листі до Осипа Маковея від 11 серпня 1898 року: «Образовані і тонко відчуваючі жінки є для мене ідеалом». Саме такою постає героїня новели«Impromptu phantasie». Молода жінка, смілива й нетерпима до будь-якого упокорення або приниження, приваблює читача своєю духовною красою. Наділена правдивим талантом і надзвичайно тонкою та ліричною душею, вона відчуває образи в тонах і барвах, увесь світ сприймає через звуки мелодій, і навіть майбутнє постає в її уяві радісною піснею, чарівною симфонією чи сонатою.
Номер слайду 11
У щоденнику Ольга Кобилянська писала: «Все що я пишу належить тільки українським жінкам». Ці слова – ключ до розуміння творчості письменниці. Ольга Кобилянська жваво цікавилася й переймалася проблемами жіноцтва, свідчення тому – її твори, де тема емансипації й жіночого самовдосконалення та самовираження є наскрізною. У творчості письменниці постала ціла галерея нових жіночих образів, через які авторка, яка вдумливо ставилася до життя, всюди шукаючи гармонії та втілення вищих ідеалів краси, відображала й виражала власні думки, прагнення і почуття.
Номер слайду 12
Героїні Ольги Кобилянської часто є проєкціями її власного «Я», доповненими й здебільшого ідеалізованими. Письменниця насамперед сама була однією з тих «нових жінок»,які сенс свого життя вбачали не лише в завоюванні чоловічих сердець, а прагнули нарівні з ними здобути освіту, віднайти й реалізувати себе в суспільнокорисній діяльності, щоб мати незалежне становище. Ці мотиви притаманні багатьом творам Кобилянської, проте саме в новелі «Іmpromptu phantasie»(«Фантазія-експромт») письменниця показує становлення й формування сильної, незалежної особистості, цілеспрямованої й цілісної натури, яка прагне до самовдосконалення.